Main Article Content
Abstract
Celem artykułu jest ukazanie wpływu uproszczonych metod decyzyjnych, zastosowanych przez inwestorów polskiego producenta gier notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W artykule skupiono się na heurystykach – dostępności zakotwiczenia i dostosowania, reprezentatywności – oraz na błędach poznawczych z nich wynikających. Podjęto próbę opisania i zrozumienia (pod kątem finansów behawioralnych) decyzji, jakie podejmowali interesariusze spółki CD Projekt Red. W artykule odwołano się do przykładów z 2020 r., kiedy wpływ zniekształceń był najbardziej widoczny, a ponadto stanowi lukę poznawczą. Dodatkowo przeprowadzono analizę historycznej oraz obecnej sytuacji przedsiębiorstwa pod kątem strategicznym i wizerunkowym. Artykuł ma charakter teoretyczny.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
Bankier (2020). Zamówienia cyfrowe to 74 proc. preorderów “Cyberpunk 2077”. https://www. bankier.pl/wiadomosc/Zamowienia-cyfrowe-to-74-proc-preorderow-Cyberpunk2077-CD-Projekt-opis2–8017932.html, 4.01.2021.
Bump, P. (2014). All 274 Gifts Given to Barack Obama between 2009 and 2012, Ranked. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2014/08/04/every-gift-givento-barack-obama-between-2009-and-2012-ranked/, 4.01.2021.
CD Projekt (2021). Historia grupy kapitałowej. https://www.cdprojekt.com/pl/grupa-kapitalowa/historia/, 6.01.2021.
CD Projekt (2020). Telekonferencja dot. zmiany daty premiery gry Cyberpunk 2077. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/01/transkrypt-pl.
pdf, 6.01.2021.
Cygal, W. (2020). CD Projekt RED zapłaci za zwroty Cyberpunk 2077 z własnej kieszeni.
https://pl.ign.com/cyberpunk-2077/36529/news/cd-projekt-red-zaplaci-za-zwrotycyberpunk-2077-z-wlasnej-kieszeni, 6.01.2021.
FED (2021). Open Market Operations Archive. https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/openmarket_archive.html, 18.02.2021.
Foryś, M. (2013). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów. Diament – Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty, 54.
Gnaś, K. (2020). CD Projekt Group Q1 2020 Earnings Presentation. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/05/cd-projekt_earnings-presentation_ q12020–1.pdf, 4.01.2021.
Goodnight, G. T., Green, S. (2010). Rhetoric, Risk, and Markets: The Dot-Com Bubble.
Quarterly Journal of Speech, 96 (2), 115–140.
GPW (2020). Notowania CD Projekt RED w 2020 roku. https://www.gpw.pl/spolka?isin=PLOPTTC00011#quotationsTab, 4.01.2021.
Heurystyka (2021). W: Encyklopedia Powszechna PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/ haslo/heurystyka;4008452.html, 4.01.2021.
IGN (2019). Keanu Reeves opowiada o tym co najlepsze w Cyberpunk 2077 – E3 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=ek-5vIz_gDw&feature=emb_title, 31.01.2021.
IMBD (2021). Keanu Reeves Filmography. https://www.imdb.com/name/nm0000206,
31.01.2021.
Jankowski, Z. (2013). Pierwszy zwiastun Cyberpunk 2077. https://www.eurogamer.pl/ articles/2013–01-10-pierwszy-zwiastun-cyberpunk-2077, 4.01.2021.
Jaworska, E. (2016). Poznawcze aspekty formułowania sądów i podejmowania decyzji w rachunkowości behawioralnej – wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, 9, 51–60.
Kamiński, J., Komorowski, J. (2010). Hipoteza rynku efektywnego w chaosie rzeczywistości gospodarczej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 97, 9–11.
Kucharczyk, K. (2020). Stało się: CD Projekt większy od PKO BP. https://www.parkiet.com/ Technologie/304029870-Stalo-sie-CD-Projekt-wiekszy-od-PKO-BP.html, 6.01.2021.
Lizińska, J. (2018). Anomalie rynkowe na polskim rynku kapitałowym w ujęciu empirycznym. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2 (92), 269.
Łęcka, I. (2020). Cyberpunk 2077 jest „niegrywalny” na PS4 i Xbox One, więc Sony i Microsoft zwracają pieniądze. https://www.ppe.pl/news/152642/cyberpunk-2077-ps4-xbox-zwroty.html, 6.01.2021.
Matulich, E., Squires, K. (2008). What A Dog Fight! TKO: Pets.com. Journal of Business Case Studies (JBCS), 4, 5.
NYSE (2020). Notowania Virgin Galactic Holdings, Inc. w 2020 roku. https://www.nyse. com/quote/XNYS:SPCE, 18.02.2021.
Ostruszka, Ł. (2020). Kubeł zimnej wody dla “Cyberpunka 2077”. Recenzenci bezlitośnie wypunktowali grę. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26601167, kubel-zimnejwody-dla-cyberpunk-2077-recenzenci-bezlitosnie.html?disableRedirects=true, 6.01.2021.
Petram, L. (2011). The World’s First Stock Exchange: How the Amsterdam Market for Dutch East India Company Shares Became a Modern Securities Market, 1602–1700. Amsterdam: University of Amsterdam.
Puls Biznesu (2020). Cyberpunk: to musiało się tak skończyć. https://www.pb.pl/cyberpunk-to-musialo-sie-tak-skonczyc-1105754, 6.01.2021.
Rydzek, D. (2020). Pozwy zbiorowe przeciwko CD Projekt. „Lekkomyślne lekceważenie prawdy”. https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/cyberpunk-2077-pozwy-zbiorowe-przeciwko-cdprojekt-4785487, 6.01.2021.
Schwarz, N., Bless, H., Strack, F., Klumpp, G., Rittenauer-Schatka, H., Simons, A.
(1991). Ease of Retrieval as Information: Another Look at the Availability Heuristic, Journal of Personality and Social Psychology, 61 (2), 195–202.
Stemberg, R. (2011). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 55.
Tversky, A., Kahneman D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, New Series, 185 (4157), 1124–1131.
Wheale, P. R., Amin, L. H. (2010). Bursting the dot.com “Bubble”: A Case Study in Investor Behaviour. Technology Analysis & Strategic Management, 15 (1), 126.
Wierciszewski, M. (2020). Obstawiali porażkę Cyberpunka 2077. Zarobili miliony. https:// businessinsider.com.pl/finanse/cd-projekt-fundusz-hedgingowy-melvin-zarobilna-przecenie-akcji-okolo-70-mln-zl/qj5tfgr, 31.01.2021.
Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 247–249.
van Doorn, L. (2010). Research Report: Tulip Mania. Paris: HEC Paris, 19.
References
Bump, P. (2014). All 274 Gifts Given to Barack Obama between 2009 and 2012, Ranked. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2014/08/04/every-gift-givento-barack-obama-between-2009-and-2012-ranked/, 4.01.2021.
CD Projekt (2021). Historia grupy kapitałowej. https://www.cdprojekt.com/pl/grupa-kapitalowa/historia/, 6.01.2021.
CD Projekt (2020). Telekonferencja dot. zmiany daty premiery gry Cyberpunk 2077. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/01/transkrypt-pl.
pdf, 6.01.2021.
Cygal, W. (2020). CD Projekt RED zapłaci za zwroty Cyberpunk 2077 z własnej kieszeni.
https://pl.ign.com/cyberpunk-2077/36529/news/cd-projekt-red-zaplaci-za-zwrotycyberpunk-2077-z-wlasnej-kieszeni, 6.01.2021.
FED (2021). Open Market Operations Archive. https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/openmarket_archive.html, 18.02.2021.
Foryś, M. (2013). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów. Diament – Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty, 54.
Gnaś, K. (2020). CD Projekt Group Q1 2020 Earnings Presentation. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/05/cd-projekt_earnings-presentation_ q12020–1.pdf, 4.01.2021.
Goodnight, G. T., Green, S. (2010). Rhetoric, Risk, and Markets: The Dot-Com Bubble.
Quarterly Journal of Speech, 96 (2), 115–140.
GPW (2020). Notowania CD Projekt RED w 2020 roku. https://www.gpw.pl/spolka?isin=PLOPTTC00011#quotationsTab, 4.01.2021.
Heurystyka (2021). W: Encyklopedia Powszechna PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/ haslo/heurystyka;4008452.html, 4.01.2021.
IGN (2019). Keanu Reeves opowiada o tym co najlepsze w Cyberpunk 2077 – E3 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=ek-5vIz_gDw&feature=emb_title, 31.01.2021.
IMBD (2021). Keanu Reeves Filmography. https://www.imdb.com/name/nm0000206,
31.01.2021.
Jankowski, Z. (2013). Pierwszy zwiastun Cyberpunk 2077. https://www.eurogamer.pl/ articles/2013–01-10-pierwszy-zwiastun-cyberpunk-2077, 4.01.2021.
Jaworska, E. (2016). Poznawcze aspekty formułowania sądów i podejmowania decyzji w rachunkowości behawioralnej – wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, 9, 51–60.
Kamiński, J., Komorowski, J. (2010). Hipoteza rynku efektywnego w chaosie rzeczywistości gospodarczej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 97, 9–11.
Kucharczyk, K. (2020). Stało się: CD Projekt większy od PKO BP. https://www.parkiet.com/ Technologie/304029870-Stalo-sie-CD-Projekt-wiekszy-od-PKO-BP.html, 6.01.2021.
Lizińska, J. (2018). Anomalie rynkowe na polskim rynku kapitałowym w ujęciu empirycznym. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2 (92), 269.
Łęcka, I. (2020). Cyberpunk 2077 jest „niegrywalny” na PS4 i Xbox One, więc Sony i Microsoft zwracają pieniądze. https://www.ppe.pl/news/152642/cyberpunk-2077-ps4-xbox-zwroty.html, 6.01.2021.
Matulich, E., Squires, K. (2008). What A Dog Fight! TKO: Pets.com. Journal of Business Case Studies (JBCS), 4, 5.
NYSE (2020). Notowania Virgin Galactic Holdings, Inc. w 2020 roku. https://www.nyse. com/quote/XNYS:SPCE, 18.02.2021.
Ostruszka, Ł. (2020). Kubeł zimnej wody dla “Cyberpunka 2077”. Recenzenci bezlitośnie wypunktowali grę. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26601167, kubel-zimnejwody-dla-cyberpunk-2077-recenzenci-bezlitosnie.html?disableRedirects=true, 6.01.2021.
Petram, L. (2011). The World’s First Stock Exchange: How the Amsterdam Market for Dutch East India Company Shares Became a Modern Securities Market, 1602–1700. Amsterdam: University of Amsterdam.
Puls Biznesu (2020). Cyberpunk: to musiało się tak skończyć. https://www.pb.pl/cyberpunk-to-musialo-sie-tak-skonczyc-1105754, 6.01.2021.
Rydzek, D. (2020). Pozwy zbiorowe przeciwko CD Projekt. „Lekkomyślne lekceważenie prawdy”. https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/cyberpunk-2077-pozwy-zbiorowe-przeciwko-cdprojekt-4785487, 6.01.2021.
Schwarz, N., Bless, H., Strack, F., Klumpp, G., Rittenauer-Schatka, H., Simons, A.
(1991). Ease of Retrieval as Information: Another Look at the Availability Heuristic, Journal of Personality and Social Psychology, 61 (2), 195–202.
Stemberg, R. (2011). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 55.
Tversky, A., Kahneman D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, New Series, 185 (4157), 1124–1131.
Wheale, P. R., Amin, L. H. (2010). Bursting the dot.com “Bubble”: A Case Study in Investor Behaviour. Technology Analysis & Strategic Management, 15 (1), 126.
Wierciszewski, M. (2020). Obstawiali porażkę Cyberpunka 2077. Zarobili miliony. https:// businessinsider.com.pl/finanse/cd-projekt-fundusz-hedgingowy-melvin-zarobilna-przecenie-akcji-okolo-70-mln-zl/qj5tfgr, 31.01.2021.
Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 247–249.
van Doorn, L. (2010). Research Report: Tulip Mania. Paris: HEC Paris, 19.