Main Article Content

Abstract

Celem artykułu jest ukazanie wpływu uproszczonych metod decyzyjnych, zastosowanych przez inwestorów polskiego producenta gier notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W artykule skupiono się na heurystykach – dostępności zakotwiczenia i dostosowania, reprezentatywności – oraz na błędach poznawczych z nich wynikających. Podjęto próbę opisania i zrozumienia (pod kątem finansów behawioralnych) decyzji, jakie podejmowali interesariusze spółki CD Projekt Red. W artykule odwołano się do przykładów z 2020 r., kiedy wpływ zniekształceń był najbardziej widoczny, a ponadto stanowi lukę poznawczą. Dodatkowo przeprowadzono analizę historycznej oraz obecnej sytuacji przedsiębiorstwa pod kątem strategicznym i wizerunkowym. Artykuł ma charakter teoretyczny.

Article Details

How to Cite
Moneta, D. (2021). Wpływ zniekształceń heurystycznych na decyzje inwestycyjne podejmowane przez interesariuszy CD Projekt Red w 2020 r. Education of Economists and Managers, 60(2). https://doi.org/10.33119/EEIM.2021.60.3

References

    Bankier (2020). Zamówienia cyfrowe to 74 proc. preorderów “Cyberpunk 2077”. https://www. bankier.pl/wiadomosc/Zamowienia-cyfrowe-to-74-proc-preorderow-Cyberpunk2077-CD-Projekt-opis2–8017932.html, 4.01.2021.
    Bump, P. (2014). All 274 Gifts Given to Barack Obama between 2009 and 2012, Ranked. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2014/08/04/every-gift-givento-barack-obama-between-2009-and-2012-ranked/, 4.01.2021.
    CD Projekt (2021). Historia grupy kapitałowej. https://www.cdprojekt.com/pl/grupa-kapitalowa/historia/, 6.01.2021.
    CD Projekt (2020). Telekonferencja dot. zmiany daty premiery gry Cyberpunk 2077. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/01/transkrypt-pl.
    pdf, 6.01.2021.
    Cygal, W. (2020). CD Projekt RED zapłaci za zwroty Cyberpunk 2077 z własnej kieszeni.
    https://pl.ign.com/cyberpunk-2077/36529/news/cd-projekt-red-zaplaci-za-zwrotycyberpunk-2077-z-wlasnej-kieszeni, 6.01.2021.
    FED (2021). Open Market Operations Archive. https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/openmarket_archive.html, 18.02.2021.
    Foryś, M. (2013). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów. Diament – Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty, 54.
    Gnaś, K. (2020). CD Projekt Group Q1 2020 Earnings Presentation. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/05/cd-projekt_earnings-presentation_ q12020–1.pdf, 4.01.2021.
    Goodnight, G. T., Green, S. (2010). Rhetoric, Risk, and Markets: The Dot-Com Bubble.
    Quarterly Journal of Speech, 96 (2), 115–140.
    GPW (2020). Notowania CD Projekt RED w 2020 roku. https://www.gpw.pl/spolka?isin=PLOPTTC00011#quotationsTab, 4.01.2021.
    Heurystyka (2021). W: Encyklopedia Powszechna PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/ haslo/heurystyka;4008452.html, 4.01.2021.
    IGN (2019). Keanu Reeves opowiada o tym co najlepsze w Cyberpunk 2077 – E3 2019.
    https://www.youtube.com/watch?v=ek-5vIz_gDw&feature=emb_title, 31.01.2021.
    IMBD (2021). Keanu Reeves Filmography. https://www.imdb.com/name/nm0000206,
    31.01.2021.
    Jankowski, Z. (2013). Pierwszy zwiastun Cyberpunk 2077. https://www.eurogamer.pl/ articles/2013–01-10-pierwszy-zwiastun-cyberpunk-2077, 4.01.2021.
    Jaworska, E. (2016). Poznawcze aspekty formułowania sądów i podejmowania decyzji w rachunkowości behawioralnej – wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, 9, 51–60.
    Kamiński, J., Komorowski, J. (2010). Hipoteza rynku efektywnego w chaosie rzeczywistości gospodarczej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 97, 9–11.
    Kucharczyk, K. (2020). Stało się: CD Projekt większy od PKO BP. https://www.parkiet.com/ Technologie/304029870-Stalo-sie-CD-Projekt-wiekszy-od-PKO-BP.html, 6.01.2021.
    Lizińska, J. (2018). Anomalie rynkowe na polskim rynku kapitałowym w ujęciu empirycznym. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2 (92), 269.
    Łęcka, I. (2020). Cyberpunk 2077 jest „niegrywalny” na PS4 i Xbox One, więc Sony i Microsoft zwracają pieniądze. https://www.ppe.pl/news/152642/cyberpunk-2077-ps4-xbox-zwroty.html, 6.01.2021.
    Matulich, E., Squires, K. (2008). What A Dog Fight! TKO: Pets.com. Journal of Business Case Studies (JBCS), 4, 5.
    NYSE (2020). Notowania Virgin Galactic Holdings, Inc. w 2020 roku. https://www.nyse. com/quote/XNYS:SPCE, 18.02.2021.
    Ostruszka, Ł. (2020). Kubeł zimnej wody dla “Cyberpunka 2077”. Recenzenci bezlitośnie wypunktowali grę. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26601167, kubel-zimnejwody-dla-cyberpunk-2077-recenzenci-bezlitosnie.html?disableRedirects=true, 6.01.2021.
    Petram, L. (2011). The World’s First Stock Exchange: How the Amsterdam Market for Dutch East India Company Shares Became a Modern Securities Market, 1602–1700. Amsterdam: University of Amsterdam.
    Puls Biznesu (2020). Cyberpunk: to musiało się tak skończyć. https://www.pb.pl/cyberpunk-to-musialo-sie-tak-skonczyc-1105754, 6.01.2021.
    Rydzek, D. (2020). Pozwy zbiorowe przeciwko CD Projekt. „Lekkomyślne lekceważenie prawdy”. https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/cyberpunk-2077-pozwy-zbiorowe-przeciwko-cdprojekt-4785487, 6.01.2021.
    Schwarz, N., Bless, H., Strack, F., Klumpp, G., Rittenauer-Schatka, H., Simons, A.
    (1991). Ease of Retrieval as Information: Another Look at the Availability Heuristic, Journal of Personality and Social Psychology, 61 (2), 195–202.
    Stemberg, R. (2011). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 55.
    Tversky, A., Kahneman D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, New Series, 185 (4157), 1124–1131.
    Wheale, P. R., Amin, L. H. (2010). Bursting the dot.com “Bubble”: A Case Study in Investor Behaviour. Technology Analysis & Strategic Management, 15 (1), 126.
    Wierciszewski, M. (2020). Obstawiali porażkę Cyberpunka 2077. Zarobili miliony. https:// businessinsider.com.pl/finanse/cd-projekt-fundusz-hedgingowy-melvin-zarobilna-przecenie-akcji-okolo-70-mln-zl/qj5tfgr, 31.01.2021.
    Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 247–249.
    van Doorn, L. (2010). Research Report: Tulip Mania. Paris: HEC Paris, 19.