Treść głównego artykułu

Abstrakt

Problematyka łączenia sztuki i biznesu od wielu lat interesuje badaczy nauk społecznych, którzy pokładają nadzieję w sztuce jako narzędziu wieloaspektowego rozwoju pracownika. Jedną z wielu potencjalnych możliwości oddziaływania sztuki jest intencjonalne kształtowanie audiosfery, czyli otoczenia dźwiękowego, którego pracownicy organizacji nie zawsze są świadomymi odbiorcami. Celem artykułu jest dokonanie przeglądu literatury przedmiotu dotyczącej kształtowania audiosfery w kontekście otoczenia dźwiękowego miejsca pracy.

Słowa kluczowe

audiosfera audiosfera miejsca pracy interwencje artystyczne wrażliwość audialna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Mizera-Pęczek, P. (2023). Koncepcja kształtowania audiosfery miejsca pracy. Między sztuką a zarządzaniem. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 67(1). https://doi.org/10.33119/EEIM.2023.67.4

Referencje

  1. Aletta, F., Kang, J., Axelsson, Ö. (2016). Soundscape descriptors and a conceptual framework for developing predictive soundscape models. Landscape and Urban Planning, 149, 65–74.
  2. Andringa, T. C., Lanser, J. J. L. (2013). How pleasant sounds promote and annoying sounds impede health: A cognitive approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 10 (4), 1439–1461.
  3. Aristizabal, S., Byun, K., Porter, P., Clements, N., Campanella, C., Li, L.,… & Bauer, B. (2021). Biophilic office design: Exploring the impact of a multisensory approach on human well-being. Journal of Environmental Psychology, 77, 101682.
  4. Axellson, Ö., Nilsson, M. E., Berglund B. (2008), A principal components model of soundscape perception. The Journal of the Acoustical Society of America, 128, 2836.
  5. Bates, V., Hickman, C., Manchester, H., Prior, J., & Singer, S. (2020). Beyond landscape’s visible realm: Recorded sound, nature, and wellbeing. Health & Place, 61, 102271.
  6. Bell, S. L., Hickman, C., Houghton, F. (2022). From therapeutic landscape to therapeutic ‘sensescape’experiences with nature? A scoping review. Wellbeing, Space and Society, 100126.
  7. Bruyninckx, J. (2023). Tuning the office sound masking and the architectonics of office work. Sound Studies, 1–21.
  8. Cheng, S., Hsu, F., Hsu, C. K. (2019). Soundscape emotions categorization and readjustment based on music acoustical parameters. INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, 259 (7), 2359–2370. Institute of Noise Control Engineering.
  9. Droumeva, M. (2021). The sound of the future: listening as data and the politics of soundscape assessment. Sound Studies, 7 (2), 225–241.
  10. Epstein, M. J. (2020). Sound and Noise: A Listener’s Guide to Everyday Life. Montreal: McGill-Queen’s University Press-MQUP.
  11. Erfanian, M., Mitchell, A., Aletta, F., Kang, J. (2021). Psychological well-being and demographic factors can mediate soundscape pleasantness and eventfulness: A large sample study. Journal of Environmental Psychology, 77, 101660.
  12. Ferreira, F. A. (2018). Mapping the field of arts-based management: Bibliographic coupling and co-citation analyses. Journal of Business Research, 85, 348–357.
  13. Hasegawa, Y., Lau, S. K. (2022). A qualitative and quantitative synthesis of the impacts of COVID-19 on soundscapes: A systematic review and meta-analysis. Science of The Total Environment, 157223.
  14. Indrani, H. C., Ekasiwi, S. N. N., Arifianto, D. (2021). Conceptual model of soundscape perception based on working behaviour in open-plan offices. In: Journal of Physics: Conference Series (vol. 1896, no. 1, s. 012014). IOP Publishing.
  15. Jiang, L., Bristow, A., Kang, J., Aletta, F., Thomas, R., Notley, H., Thomas, A., Nellthorp, J. (2022). Ten questions concerning soundscape valuation. Building and Environment, 219, 109231.
  16. Jiang, J., Yan, B. (2022). From soundscape participation to tourist loyalty in naturebased tourism: The moderating role of soundscape emotion and the mediating role of soundscape satisfaction. Journal of Destination Marketing & Management, 26, 100730.
  17. Jo, H. I., Jeon, J. Y. (2021). Urban soundscape categorization based on individual recognition, perception, and assessment of sound environments. Landscape and Urban Planning, 216, 104241.
  18. Kang, J., Aletta, F., Gjestland, T. T., Brown, L. A., Botteldooren, D., Schulte-Fortkamp, B., Lercher, P., Kamp, I., Genuit, K., Fiebig, A., Coelho, J. L. B., Maffei, L., Lavia, L. (2016). Ten questions on the soundscapes of the built environment. Building and Environment, 108, 284–294.
  19. Kearney, D. (2020). Soundscapes: geographies of sound and music. International Encyclopedia of Human Geography, Elsevier.
  20. Krause, B. (2008). Anatomy of the soundscape: evolving perspectives. Journal of the Audio Engineering Society, 56 (1/2), 73–80.
  21. Krupa-Ławrynowicz, A. (2016). Sposoby słuchania. Kultura i Społeczeństwo, 60 (2), 161–164.
  22. La Belle, B. (2010). Acoustic territories: Sound culture and everyday life. New York: Bloomsbury Publishing USA.
  23. Lewandowska, K. (2015). Analiza korzyści biznesu ze współpracy z kulturą. Marketing i Rynek, 34, 33–39.
  24. Ma, K. W., Mak, C. M., Wong, H. M. (2021). Effects of environmental sound quality on soundscape preference in a public urban space. Applied Acoustics, 171, 107570.
  25. Mattsson, H., Mihel, T. (2021). Designing a better soundscape for the home office:
  26. Development of acoustic furniture. Lulea University of Technology.
  27. Misiak, T. (2010). Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia. Przegląd Kulturoznawczy, 1 (7).
  28. Mizera-Pęczek, P. (2019). Transfer wartości estetycznych do świata biznesu: studium przypadku incydentalnej interwencji artystycznej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (6.1), 209–219.
  29. Mizera-Pęczek, P. (2021). Audiosfera środowiska pracy w przestrzeni biurowej na planie otwartym. Wyniki zwiadu badawczego. e-mentor, 2 (89), 57–66.
  30. Pijanowski, B. C., Villanueva-Rivera, L. J., Dumyahn, S. L., Farina, A., Krause, B. L., Napoletano, B. M., Gage, S. H., Pieretti, N. (2011), Soundscape ecology: the science of sound in the landscape, BioScience, 61 (3), 203–216.
  31. Sasin, M. (2019). Ekologia akustyczna – nieobecny dyskurs w pedagogice. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22 (1 (85)), 31–48.
  32. Schafer, R. M. (1969). The new soundscape. Don Mills: BMI Canada Limited.
  33. Schiuma, G., Carlucci, D. (2015). Assessing the business impact of arts-based initiatives. W: Artistic Interventions in Organizations. Abingdon-on-Thames: Routledge, 60–74.
  34. Styhre, A. (2008). Perception and organizing: Beyond the text. W: A. Styhre, Perception and Organization. London: Palgrave Macmillan, 214–223.
  35. Styhre, A. (2013). Sound, silence, music: Organizing audible work settings. Culture and Organization, 19 (1), 22–41.
  36. Sundstrom, E., Sundstrom, M. G. (1986). Work places: The psychology of the physical environment in offices and factories. UK: Cambridge University Press Archive.
  37. Talianni, K. (2020). The soundscape of Anthropocene. Airea: Arts and Interdisciplinary Research, (2), 63–76.
  38. Torresin, S., Albatici, R., Aletta, F., Babich, F., Oberman, T., Stawinoga, A. E., Kang, J. (2021). Indoor soundscapes at home during the COVID-19 lockdown in London – Part I: Associations between the perception of the acoustic environment, occupants activity and well-being. Applied Acoustics, 183, 108305.
  39. Walzer, D. (2021). Sonic thinking as a tool for creativity, communication, and sensory awareness in music production. Thinking Skills and Creativity, 42, 100953.
  40. Welch, D., Shepherd, D., Dirks, K., Tan, M. Y., Coad, G. (2019). Use of creative writing to develop a semantic differential tool for assessing soundscapes. Frontiers in Psychology, 9, 2698.