Wskaźniki efektywności audytu wewnętrznego w sektorze bankowym
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza wskaźników skuteczności audytu wewnętrznego. Autorzy analizują i omawiają wskaźniki postrzegane jako najbardziej odpowiednie dla sektora bankowego. Metodologia opiera się w dużej mierze na podejściu jakościowym. Artykuł obejmuje analizę dostępnej literatury i własnych badań, a także doświadczenie zawodowe autorów w zakresie audytu. Wskaźniki skuteczności funkcji audytu wewnętrznego przedstawione w najnowszych badaniach zdecydowanie faworyzują podejście jakościowe, które ocenia wkład, proces i wyniki audytorów wewnętrznych, w szczególności w zaleceniach i ich realizacji przez kierownictwo organizacji. Autorzy sugerują uzupełnienie listy dostępnych miar o dodatkową metodę, silnie powiązaną z wynikami finansowymi banków stosujących funkcję audytu wewnętrznego. W artykule zaproponowano wprowadzenie dodatkowego pomiaru skuteczności funkcji audytu wewnętrznego. Miary mogą być wykorzystywane przez banki i mogą być empirycznie sprawdzane pod kątem ich stosowania przez podmioty z innych branż, zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Arena, M. and Azzone, G. (2009). Internal Audit Effectiveness: Relevant Drivers Of Auditees Satisfaction, “International Journal of Auditing”, No. 13.
Badara, M.S. and Saidin, S.Z. (2016). Empirical Evidence of Antecedents of Internal Audit Effectiveness from Nigerian Perspective, “Middle-East Journal of Scientific Research”, No. 19 (4).
Bednarek, P. (2016). Problemy ustalania wartości dodanej audytu wewnętrznego – istniejący dorobek i kierunki dalszych badań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, No. 263.
Bourne, M., Mills, J., Wilcox, M., Neely, A. and Platts, K. (2000). Designing, implementing and updating performance measurement systems, “International Journal of Operations and Production Management”, No. 20 (7). DOI: http://dx.doi.org/10.1108/01443570010330739.
Gacoń, T. (2013). The Professionalization of Internal Auditing, “Management and Business Administration. Central Europe”, No. 4 (123).
Hryckiewicz-Gontarczyk, A. and Pawłowska, M. (2014). Can and which actions of global regulators increase banking sector stability after recent financial crisis?, “Management and Business Administration. Central Europe”, No. 3 (126).
Mihret, D.G, Kieran, J. and Mula, J.M. (2010). Antecedents and organisational performance implications of internal audit effectiveness: Some propositions and research agenda, “Pacific Accounting Review”, No. 22 (3).
Rupšys R. and Boguslauskas, V. (2007). Measuring Performance of Internal Auditing: Empirical Evidence, “Engineering Economics”, No. 55 (5).
Tomaszkiewicz, A. (2010). Wartość dodana wnoszona przez audyt wewnętrzny, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, No. 244.