Strategie innowacji przedsiębiorstw w warunkach hiperkonkurencji

Main Article Content

Kamil M. Kraj
Mirosław Jurdeczka

Abstrakt

Na skutek globalizacji nastała era hiperkonkurencji. Aby rozwijać się w takim turbulentnym otoczeniu, przedsiębiorstwa powinny realizować strategię innowacji, która ma być odpowiedzią na zmiany zachodzące w tym otoczeniu. Celem artykułu jest przedstawienie ścieżki zmian w zakresie strategii innowacji, którą mogą podążać przedsiębiorstwa funkcjonujące w warunkach hiperkonkurencji. Aby zidentyfikować taką ścieżkę, w artykule omówiono dwie klasyfikacje strategii innowacji zaprezentowane w literaturze przedmiotu. W omówieniu posiłkowano się też przykładami innowacyjnie zorientowanych przedsiębiorstw zaczerpniętymi z badań własnych autorów artykułu.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kraj, K. M. ., & Jurdeczka, M. . (2019). Strategie innowacji przedsiębiorstw w warunkach hiperkonkurencji. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 50(1), 39–52. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2063
Dział
Dział główny

Bibliografia

Abernathy W.J., Utterback J.M. (1978), Patterns of Industrial Innovation, “Technology Review”, Vol. 80, Iss. 7.

Banaszyk P. (2012), Kreatywna destrukcja w dynamicznym formułowaniu strategii biznesowej, w: Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, A. Kaleta i K. Moszkowicz (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 260, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Boutellier R., Gassman O., von Zedtwitz M. (2008), Managing Global Innovation. Uncovering the Secrets of Future Competitiveness, third edition, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag.

Cieślik J. (2017), Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3 (44).

De Jong J.P.J., Brouwer E. (1999), Strategic Study. Determinants of the innovative ability of SMEs, EIM Small Business Research and Consultancy, Zoetermeer.

De Jong J.P.J., Vermeulen P.A.M. (2006), Determinants of Product Innovation in Small Firms. A Comparison Across Industries, “International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship”, Vol. 24, Iss. 6.

Dodgson M., Gann D., Salter A. (2008), The Management of Technological Innovation. Strategy and Practice, Oxford University Press.

Gerybadze A., Hommel U., Reiners H. W., Thomaschewski D. (red.) (2010), Innovation and International Corporate Growth, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag.

Kołodko G.W. (2013), Dokąd zmierza świat: ekonomia polityczna przyszłości, Warszawa, Prószyński Media.

Kraj K.M. (2009), Znaczenie sieci powiązań dla proinnowacyjnych korporacji transnarodowych, w: Kapitał Ludzki – Innowacje – Przedsiębiorczość, P. Niedzielski, K. Poznańska, K.B. Matusiak (red.), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego/SOOIPP Annual 2008.

Mazzarol T., Reboud S. (red.) (2011), Strategic Innovation in Small Firms. An International Analysis of Innovation and Strategic Decision Making in Small to Medium Sized Enterprises, Edward Elgar Publishing.

McGrath R.G., Kim J. (2014), Innovation, Strategy and Hypercompetition, in: The Oxford Handbook of Innovation Management, M. Dodgson, D.M. Gann, N. Phillips (eds.), Oxford University Press.

Penc-Pietrzak I. (2015), Charakterystyka zdolności dynamicznych przedsiębiorstwa w warunkach hiperkonkurencji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 229, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Pietraś M. (2002), Globalizacja jako proces zmiany społeczności międzynarodowej, w: Oblicza procesów globalizacji, M. Pietraś (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Poznańska K., Kraj K.M. (2015), Badania i rozwój w korporacjach transnarodowych. Organizacja. Umiędzynarodowienie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

PWC (2018), strategy&, https://www.strategyand.pwc.com/innovation1000, dostęp: 20.08.2018.

Szymański W. (2004), Interesy i sprzeczności globalizacji: wprowadzenie do ekonomii ery globalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Difin.

Utterback J.M. (1994), Mastering the Dynamics of Innovation. How Companies Can Seize Opportunities in the Face of Technological Change, Harvard Business School Press.

Utterback J.M. (1996), Mastering the Dynamics of Innovation, reviewed edition, Harvard Business School Press.