Zarządzanie finansami przez zamożnych Polaków a procesy naśladownictwa w konsumpcji

Main Article Content

Małgorzata Bombol

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest kwestii budowania zachowań wzorcotwórczych w obszarze zachowań finansowych Polaków. W różnorodnych analizach zachowań finansowych Polaków bardzo często podkreśla się, że w naszym społeczeństwie brakuje wypracowanych modeli zachowań finansowych, które propagowałyby większą skłonność do oszczędzania i budowania swojego kapitału. Jako punkt wyjścia do prowadzenia analiz przyjęto model naśladownictwa społecznego, który zaproponował J.S. Duesenberry, oraz jego późniejsze modyfikacje istotne dla uwarunkowań polskich. Jako potencjalną grupę, której zachowania finansowe mogą być naśladowane przez polskich konsumentów uznano osoby z dochodem netto powyżej 7500 złotych miesięcznie. W artykule są omówione wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród dorosłych Polaków w latach 2016-2017, na reprezentatywnych próbach.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Bombol, M. . (2018). Zarządzanie finansami przez zamożnych Polaków a procesy naśladownictwa w konsumpcji. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 49(4), 22–33. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8114
Dział
Dział główny

Bibliografia

Bearden W., Netemeyer R., Teel J. [1989], Measurement of Consumer Susceptibility to Interpersonal Influence, “Journal of Consumer Research”, Vol. 15.

Bombol M. (red.) [2012], Badania polskiej klasy wyższej. Problemy. Diagnozy. Dylematy, SHG, Warszawa.

Bourguinon F. [2017], World changes in inequality: an overview of facts, causes, consequences and policies, BIS Working Papers, no 654, August.

Burgiel A. [2005], Znaczenie naśladownictwa i wpływów społecznych w zachowaniach konsumentów, Akademia Ekonomiczna, Katowice.

Duesenberry J.S. [1952], Income, saving and the theory of consumer behavior, Cambridge, Mass., Harvard University Press.

Engelberg L. [2007], Money obsession, social adjustment and economic risk perception, “The Journal of Socio Economics”, Vol. 36.

Furnham A. [1996], Attitudinal correlates and demographic predictors of monetary beliefs and behaviours, “Journal of Organizational Behavior”, Vol. 17.

Hayhoe C.R, Leach L., Turner P.R. [1999], Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, “Journal of Economic Psychology”, Vol. 20.

Kieżel E. [2003], Zachowanie konsumentów – determinanty, racjonalność, Akademia Ekonomiczna, Katowice.

KPMG [2017], Rynek dóbr luksusowych w Polce. Edycja 2017, KPMG, Warszawa.

Maison D. [2013], Polak w świecie finansów, O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Merton R. [1957], Social theory and social structure, New York, The Free Press.

NBP [2017], Zasobność gospodarstw domowych w Polsce. Raport z badania 2016 r., NBP, Warszawa.

Newcomb Th., Turner R., Converse Ph. [1965], Psychologia społeczna, Warszawa, PWN.

Shafer A.B. [2000], Mediation of the Big Five’s effect on career decision making by the life task dimensions and on the money attitudes by materialism, “Personality and Individual Differences”, Vol. 28.

Szlendak T., Pietrowicz K. (red.) [2007], Rozkoszna zaraza. O rządach mody w kulturze konsumpcji, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

Wyrwicka W. [2001], Naśladownictwo w zachowaniu się ludzi i zwierząt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.