Zarządzanie finansami przez zamożnych Polaków a procesy naśladownictwa w konsumpcji
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest kwestii budowania zachowań wzorcotwórczych w obszarze zachowań finansowych Polaków. W różnorodnych analizach zachowań finansowych Polaków bardzo często podkreśla się, że w naszym społeczeństwie brakuje wypracowanych modeli zachowań finansowych, które propagowałyby większą skłonność do oszczędzania i budowania swojego kapitału. Jako punkt wyjścia do prowadzenia analiz przyjęto model naśladownictwa społecznego, który zaproponował J.S. Duesenberry, oraz jego późniejsze modyfikacje istotne dla uwarunkowań polskich. Jako potencjalną grupę, której zachowania finansowe mogą być naśladowane przez polskich konsumentów uznano osoby z dochodem netto powyżej 7500 złotych miesięcznie. W artykule są omówione wyniki badań empirycznych, które zostały przeprowadzone wśród dorosłych Polaków w latach 2016-2017, na reprezentatywnych próbach.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Bearden W., Netemeyer R., Teel J. [1989], Measurement of Consumer Susceptibility to Interpersonal Influence, “Journal of Consumer Research”, Vol. 15.
Bombol M. (red.) [2012], Badania polskiej klasy wyższej. Problemy. Diagnozy. Dylematy, SHG, Warszawa.
Bourguinon F. [2017], World changes in inequality: an overview of facts, causes, consequences and policies, BIS Working Papers, no 654, August.
Burgiel A. [2005], Znaczenie naśladownictwa i wpływów społecznych w zachowaniach konsumentów, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
Duesenberry J.S. [1952], Income, saving and the theory of consumer behavior, Cambridge, Mass., Harvard University Press.
Engelberg L. [2007], Money obsession, social adjustment and economic risk perception, “The Journal of Socio Economics”, Vol. 36.
Furnham A. [1996], Attitudinal correlates and demographic predictors of monetary beliefs and behaviours, “Journal of Organizational Behavior”, Vol. 17.
Hayhoe C.R, Leach L., Turner P.R. [1999], Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes, “Journal of Economic Psychology”, Vol. 20.
Kieżel E. [2003], Zachowanie konsumentów – determinanty, racjonalność, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
KPMG [2017], Rynek dóbr luksusowych w Polce. Edycja 2017, KPMG, Warszawa.
Maison D. [2013], Polak w świecie finansów, O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Merton R. [1957], Social theory and social structure, New York, The Free Press.
NBP [2017], Zasobność gospodarstw domowych w Polsce. Raport z badania 2016 r., NBP, Warszawa.
Newcomb Th., Turner R., Converse Ph. [1965], Psychologia społeczna, Warszawa, PWN.
Shafer A.B. [2000], Mediation of the Big Five’s effect on career decision making by the life task dimensions and on the money attitudes by materialism, “Personality and Individual Differences”, Vol. 28.
Szlendak T., Pietrowicz K. (red.) [2007], Rozkoszna zaraza. O rządach mody w kulturze konsumpcji, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Wyrwicka W. [2001], Naśladownictwo w zachowaniu się ludzi i zwierząt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.