Zarządzanie marketingowe jako czynnik rozwoju gminy

Krzysztof Jędrzejewski (1)
(1) Uniwersytet Łódzki, Polska

Abstrakt

Celem opracowania jest przedstawienie uwarunkowań zarządzania marketingowego oraz roli jaką odgrywa ono w jednostkach samorządowych. Autor podkreśla, że marketing w zarządzaniu gminą pełni jedną z głównych funkcji wpływających na jej rozwój. Zaprezentowane zostały wyniki własnych badań z zakresu działań marketingowych i narzędzi wykorzystywanych przez władze samorządowe w gminach województwa łódzkiego. Rozważania oparto na literaturze przedmiotu, jak i wynikach własnych badań empirycznych. Badania te przeprowadzono w połowie 2016 roku, metodą ankietową na próbie 155 gmin województwa łódzkiego.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Bąk M. [2006], Promocja gminy, miasta i regionu w kontekście integracji europejskiej. Techniki przygotowania materiałów promocyjnych i ofert inwestycyjnych. Zasady obsługi inwestorów, TWIGGER, Warszawa.

Castenow D. [1996], Nowy marketing w praktyce, Warszawa, PWE.

Chrząścik M. [2012], Znaczenie strategii promocji w zarządzaniu wizerunkiem jednostki terytorialnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 94.

Domański R. [2006], Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Florek M. [2007], Promocja w marketingu terytorialnym, Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Gregor B., Gotwald-Feja B. [2016], Komunikacja marketingowa w JST na przykładzie powiatów, w: Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Kraków, Wyd. Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Kłosiewicz-Górecka U., Słomińska B. [2001], Samorząd terytorialny a rozwój nowoczesnego handlu, Warszawa, Difin.

Kowalczyk L. [2004], Zarządzanie miastem, w: Ekonomika i zarządzanie miastem, R. Brol (red.), Wrocław, Wyd. AE im. Oskara Langego.

Kuźniar W. [2013], Organizacyjne aspekty rozwoju marketingu terytorialnego w gminach turystycznych, „Finanse i Marketing”, nr 10(59), Polityki Europejskie.

Mikołajczyk A. [2010/2011], Budowa marki miasta, „Magazyn THINKTANK”.

Noworól A. [2007], Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Noworól A. [2013], Zarządzanie rozwojem w kontekście nowej polityki regionalnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 169, s. 163-164.

Parysek J. [2010], Rola planowania w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast polskich po 1989 roku, w: Studia miejskie. Koncepcje i instrumenty zarządzania procesami rozwoju i rewitalizacji miast, J. Słodczyk, E. Szafranek (red.), Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.

Sekuła A. [2002], Marketingowe zarządzanie regionem, w: Marketing w rozwoju regionu. Wybrane zagadnienia, J. Karwowski (red.), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Strużycki M., Nowacki R. [2002], Reklama w przedsiębiorstwie, Warszawa, Difin.

Urban S. [2003], Strategia rozwoju gminy, „Współczesne Zarządzanie. Kwartalnik Środowisk Naukowych i Liderów Biznesu”, nr 2.

Wojciechowski E. [2003], Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Warszawa, Difin.

Zieman-Miszewska E. [2005], Wykorzystanie marketingu w budowaniu przewagi konkurencyjnej regionów, w: Międzynarodowe uwarunkowania konkurencyjności regionu, W. Kosiedowski (red.), Toruń, UMK-WTN.

Ziółkowski M. [2015], Strategiczne zarządzanie rozwojem gminy, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXXVII, zeszyt 1.

Autor

Krzysztof Jędrzejewski
Jędrzejewski, K. (2018). Zarządzanie marketingowe jako czynnik rozwoju gminy. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 48(3), 83–95. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7782

Article Details

Metrics