Kompetencje sukcesorów współczesnych przedsiębiorstw rodzinnych
Abstrakt
Z doświadczeń wynika, że 50 proc. przedsiębiorstw rodzinnych poradzi sobie z problemami związanymi z sukcesją i tylko 15 proc. poradzi sobie z przekazaniem firmy trzeciemu pokoleniu. W artykule zostały zaprezentowane zagadnienia dotyczące kompetencji sukcesorów współczesnych przedsiębiorstw rodzinnych, a zwłaszcza znaczenie kompetencji przywódczych. Autorka podkreśla rolę inteligencji emocjonalnej, która jest istotną częścią kompetencji sukcesora oraz kompetencji związanych z wychowaniem i socjalizacją. Uzupełnieniem rozważań jest stworzenie profilu kompetencji sukcesorów, warunkujących sprawne zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami rodzinnymi, który został opracowany na podstawie badań cytowanych przez autorów oraz wyników badań własnych.
Full Text
Bibliografia
Bracci E., Vagnoni E. [2011], Understanding Small Family Business Succession in Knowledge Management Perspective, The IUP “Journal of Knoeledge Management”.
Blikle A. [2012], Specyfika zarządzania w firmach rodzinnych, w: Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa, PARP.
Deloitte [2016], Nowe pokolenie w firmach rodzinnych. Rozwój i zachowanie rodzinnych wartości, Raport Deloitte.
Gardner H. [1989], Frames of Mind. Theory of Multiple Intelligences, New York, Basic Books.
Goleman D. [1996], Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ, New York, Bantam Books.
Gutkova S. [2014], Gen przedsiębiorczości rodzinnej, „Relacje – magazyn firm rodzinnych”, 6(7), sierpień.
Lewandowska A. [2015], Kody wartości. Czyli jak skutecznie przejść sukcesję w firmie rodzinnej, Poznań, Wyd. Lewandowska i Partnerzy.
Lewandowska A., Tylczyński Ł. [2017], Barometr sukcesyjny – ścieżki kariery pokolenia Next Generation w polskich firmach rodzinnych, Poznań, Instytut Biznesu Rodzinnego.
Mikołajewska E., Mikołajewski D. [2013], Informatyka afektywna w zastosowaniach cywilnych i wojskowych, Zeszyty Naukowe, nr 2(168), WSOWL, Wrocław.
Raport [2017], Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017, Kluczowe składniki sukcesu. Raport z badania, kwiecień 2017, https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/raport_kompetencje_ firm_rodzinnych.pdf.
Rostkowski T. [2006], Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, w: Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, M. Juchnowicz (red.), Warszawa, Poltext.
Smoliński M., Zakrzewska L. [2017], Przywódca musi być zaangażowany, „Harvard Business Review Polska”, Giełda Prezesów – Ranking liderów warszawskiego parkietu.
Sułkowski Ł., Mariański A. [2009], Firmy rodzinne. Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.
Thor W., Georgijew I. [2014], Biznes potrzebuje lidera o nowym typie kompetencji, „Harvard Business Review Polska”, wrzesień.
Tomski P. [2011], Programowanie przyszłości biznesu w oparciu o więzi rodzinne – wybrane problemy sukcesji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. 12 z. 7, Społeczna Akademia Nauk, Łódź.
Weroniczak L. [2012], Dialog międzypokoleniowy, w: Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Warszawa, PARP.
Więcek-Janka E. [2016], Kompetencje menedżerskie sukcesorów – inżynierów w firmach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo SAN, Łódź, t. XV, z. 8, cz. II.
Więcek-Janka E., Hadryś-Nowak A. [2016], Kompetencje sukcesorskie – profil wstępny, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo SAN, Tom XVII, Zeszyt 6, cz. III, Łódź.
Wyścig szczurów to przeżytek, www.rp.pl/artykul/551452.html
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.