Zarządzanie różnorodnością a budowanie wizerunku i reputacji firmy rodzinnej
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie relacji między kwestią budowania wizerunku i reputacji firmy a koncepcją zarządzania różnorodnością, określoną wartościami oraz normami, przestrzeganymi i rozwijanymi przy podejściu do zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Teza artykułu brzmi następująco: istnieje relacja między budowaniem wizerunku i reputacji firmy, mającym istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji, a koncepcją zarządzania różnorodnością. Autorka zwraca uwagę na znaczenie zachowań pro etycznych i pro humanistycznych w zarządzaniu organizacją oraz ich wpływu na budowanie wartości firmy. Istotną rolę w tworzeniu wizerunku i reputacji organizacji może odgrywać koncepcja zarządzania różnorodnością.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Anderson R., Reeb D. [2003], Founding-family ownership and firm performance: Evidence from the S & P 500, „Journal of Finanse”, Vol. 58, No. 3, pp. 1301-1328.
Banasiak A. [2014], Społeczna odpowiedzialność biznesu w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem rodzinnym, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 125-134.
Bassi J., Lev B., Low J., McMurer D.P, Siesfeld G.A. [2000], Measuring Corporate Investments in Human Capital, in: The New Relationship – Human Capital in the American Corporation, M.M. Blair, E.A. Kochan (eds.), Brooking Institution Press 2000.
Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) [2011], Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Budzyński W. [2002], Wizerunek firmy, kreowanie, zarządzanie, efekty, Warszawa, Poltex.
Budzyński W. [2012], Kształtowanie wizerunku równoległego, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Bukowska U. [2013], Prokobiecość w kształtowaniu wizerunku pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowa cje. Projekty”, nr 4, s. 75-81.
Carr-Ruffino N. [1993], The promotable woman: Advancing through leadership skills, Wadsworth.
Cenker E.M. [2013], Public Relations, Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
Dąbrowski T.J. [2010], Reputacja przedsiębiorstwa, Kraków, Oficyna Wolters Kluwer business.
FFR [2014], Polacy o firmach rodzinnych. Raport opinii, Fundacja Firmy Rodzinne i FBN Poland, http://portal.firmyrodzinne.eu/resource/polacy-o-firmach-rodzinnych, dostęp 04/10/2017.
Figiel A. [2013], Reputacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ujęcie marketingowe, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Fombrun C.J., Gardberg N.A., Sever J.M. [2000], The reputation quotient: a multiple stakeholder measure of corporate reputation, “Journal of Brand Management”, Vol. 7(4), pp. 241-255.
FOB [2016], Łączy nas różnorodność. Przewodnik po karcie Różnorodności, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Gableta S.M., Bodak A. [2011], Warunki uwzględniania interesów pracobiorców w polskiej praktyce gospodarczej (prezentacja wyników badań empirycznych), w: Efektywność gospodarowania kapitałem ludzkim, B. Bohdziewicz (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 324-362.
Griggs L.B. [1995], Valuing diversity: Where from ...where to?, in: Valuing diversity: New tools for a new reality, L.B. Griggs, L.L. Louw (eds.), New York, McGraw-Hill 1995, pp.1-14.
Gross-Gołacka E. [2016], Rola koncepcji zarządzania różnorodnością w doskonaleniu organizacji, „Problemy Jakości”, nr 4, s. 28-34.
Gross-Gołacka E. [2018], Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Warszawa, Difin.
Grunig J.E. [1992], The Development of Public Relation Research in the United State and its Status in Communication Science, Avenarius, Ambrecht.
Grunig J.E. [2001], Two-way symmetrical public relations. Past, present and future, in: Handbook of public relations, R.L. Heath, Thousand Oaks, Sage.
Klimek J. [2014], Etyka przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, R. Sobiecki (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 173-204.
Klimek J. [2017], Strategia MSP. Przedsiębiorczość-Konkurencyjność-Rozwój, Warszawa, EMENTON.
Klimek J. [2014], W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Warszawa, Wydawnictwo Menedżerskie.
Kopeć J. [2013], Procedury personalne kształtujące wizerunek pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowac je. Projekty”, nr 4, s. 50-51.
Kotler Ph. [1994], Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa, Gebethner & Ska.
Kraczla M., Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.
Krawiec F. [2009], Kreowanie i zarządzanie reputacja firmy, Warszawa, Difin.
Loden M., Rosener J.B. [1991], Workforce America! Managing Employee Diversity as a Vital Resource, Illinois, Business One Irwin.
Marjański A. [2012], Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, w: Ł. Sułkowski (red.), Firmy rodzinne – współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Kierunki i strategie rozwoju, Łódź, SAN, s. 35.
Matuska E., Sałek-Imińska A. [2014], Diversity management as employer branding strategy, „Human Resources Management and Ergonomics”, nr 2, pp. 70-80.
Mazur-Wierzbicka E. [2014], Specyfika realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część I, Wydawnictwo SAN, s. 227-240.
Oleksyn T. [2014], Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Warszawa, Oficyna Wolters Kluwer business.
Raport [2011], Raport z badania ilościowego dotyczącego świadomości, potrzeb i działań firm w zakresie Zarządzania różnorodnością, Warszawa, listopad 2011 (dane surowe).
Rybak A. [2014], Czynniki sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 283-292.
Słownik Języka Polskiego [2003], Warszawa, PWN.
Sobiecki R., Żelazko B. [2015], Sposób na sukces firmy rodzinnej (wyniki badania empirycznego), „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty”, nr 4 (38), s. 171-184.
Sułkowski Ł., Marjański A. [2009], Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa, Poltext.
Thomas R.R. Jr. [2002], From affirmative action to affirming diversity, “Harvard Business Review on Managing Diversity”, pp. 1-33.
Triandis H.C., Suh E.M. [2002], Cultural Influences on Personality, “Annual Reviews Psychology”, Vol. 53, No. 1, pp. 133-153, http://web.yonsei.ac.kr/suh/file/Cultural%20influences%20on%20 personality.pdf
Venter E., Boshoff C., Mass G. [2005], The influence of successor-related factors on the succession process in small and medium-sized family business, “Family Business Review”, nr 8(4), pp. 284.
Wójcik K. [2009], Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa, Wydawnictwo PLACET.
Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.