Zarządzanie różnorodnością a budowanie wizerunku i reputacji firmy rodzinnej

Elwira Gross-Gołacka (1)
(1) Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie, Polska

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie relacji między kwestią budowania wizerunku i reputacji firmy a koncepcją zarządzania różnorodnością, określoną wartościami oraz normami, przestrzeganymi i rozwijanymi przy podejściu do zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Teza artykułu brzmi następująco: istnieje relacja między budowaniem wizerunku i reputacji firmy, mającym istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji, a koncepcją zarządzania różnorodnością. Autorka zwraca uwagę na znaczenie zachowań pro etycznych i pro humanistycznych w zarządzaniu organizacją oraz ich wpływu na budowanie wartości firmy. Istotną rolę w tworzeniu wizerunku i reputacji organizacji może odgrywać koncepcja zarządzania różnorodnością.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Anderson R., Reeb D. [2003], Founding-family ownership and firm performance: Evidence from the S & P 500, „Journal of Finanse”, Vol. 58, No. 3, pp. 1301-1328.

Banasiak A. [2014], Społeczna odpowiedzialność biznesu w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem rodzinnym, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 125-134.

Bassi J., Lev B., Low J., McMurer D.P, Siesfeld G.A. [2000], Measuring Corporate Investments in Human Capital, in: The New Relationship – Human Capital in the American Corporation, M.M. Blair, E.A. Kochan (eds.), Brooking Institution Press 2000.

Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) [2011], Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Budzyński W. [2002], Wizerunek firmy, kreowanie, zarządzanie, efekty, Warszawa, Poltex.

Budzyński W. [2012], Kształtowanie wizerunku równoległego, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Bukowska U. [2013], Prokobiecość w kształtowaniu wizerunku pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowa cje. Projekty”, nr 4, s. 75-81.

Carr-Ruffino N. [1993], The promotable woman: Advancing through leadership skills, Wadsworth.

Cenker E.M. [2013], Public Relations, Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Dąbrowski T.J. [2010], Reputacja przedsiębiorstwa, Kraków, Oficyna Wolters Kluwer business.

FFR [2014], Polacy o firmach rodzinnych. Raport opinii, Fundacja Firmy Rodzinne i FBN Poland, http://portal.firmyrodzinne.eu/resource/polacy-o-firmach-rodzinnych, dostęp 04/10/2017.

Figiel A. [2013], Reputacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ujęcie marketingowe, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Fombrun C.J., Gardberg N.A., Sever J.M. [2000], The reputation quotient: a multiple stakeholder measure of corporate reputation, “Journal of Brand Management”, Vol. 7(4), pp. 241-255.

FOB [2016], Łączy nas różnorodność. Przewodnik po karcie Różnorodności, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Gableta S.M., Bodak A. [2011], Warunki uwzględniania interesów pracobiorców w polskiej praktyce gospodarczej (prezentacja wyników badań empirycznych), w: Efektywność gospodarowania kapitałem ludzkim, B. Bohdziewicz (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 324-362.

Griggs L.B. [1995], Valuing diversity: Where from ...where to?, in: Valuing diversity: New tools for a new reality, L.B. Griggs, L.L. Louw (eds.), New York, McGraw-Hill 1995, pp.1-14.

Gross-Gołacka E. [2016], Rola koncepcji zarządzania różnorodnością w doskonaleniu organizacji, „Problemy Jakości”, nr 4, s. 28-34.

Gross-Gołacka E. [2018], Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Warszawa, Difin.

Grunig J.E. [1992], The Development of Public Relation Research in the United State and its Status in Communication Science, Avenarius, Ambrecht.

Grunig J.E. [2001], Two-way symmetrical public relations. Past, present and future, in: Handbook of public relations, R.L. Heath, Thousand Oaks, Sage.

Klimek J. [2014], Etyka przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, R. Sobiecki (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 173-204.

Klimek J. [2017], Strategia MSP. Przedsiębiorczość-Konkurencyjność-Rozwój, Warszawa, EMENTON.

Klimek J. [2014], W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Warszawa, Wydawnictwo Menedżerskie.

Kopeć J. [2013], Procedury personalne kształtujące wizerunek pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowac je. Projekty”, nr 4, s. 50-51.

Kotler Ph. [1994], Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa, Gebethner & Ska.

Kraczla M., Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.

Krawiec F. [2009], Kreowanie i zarządzanie reputacja firmy, Warszawa, Difin.

Loden M., Rosener J.B. [1991], Workforce America! Managing Employee Diversity as a Vital Resource, Illinois, Business One Irwin.

Marjański A. [2012], Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, w: Ł. Sułkowski (red.), Firmy rodzinne – współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Kierunki i strategie rozwoju, Łódź, SAN, s. 35.

Matuska E., Sałek-Imińska A. [2014], Diversity management as employer branding strategy, „Human Resources Management and Ergonomics”, nr 2, pp. 70-80.

Mazur-Wierzbicka E. [2014], Specyfika realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część I, Wydawnictwo SAN, s. 227-240.

Oleksyn T. [2014], Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Warszawa, Oficyna Wolters Kluwer business.

Raport [2011], Raport z badania ilościowego dotyczącego świadomości, potrzeb i działań firm w zakresie Zarządzania różnorodnością, Warszawa, listopad 2011 (dane surowe).

Rybak A. [2014], Czynniki sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 283-292.

Słownik Języka Polskiego [2003], Warszawa, PWN.

Sobiecki R., Żelazko B. [2015], Sposób na sukces firmy rodzinnej (wyniki badania empirycznego), „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty”, nr 4 (38), s. 171-184.

Sułkowski Ł., Marjański A. [2009], Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa, Poltext.

Thomas R.R. Jr. [2002], From affirmative action to affirming diversity, “Harvard Business Review on Managing Diversity”, pp. 1-33.

Triandis H.C., Suh E.M. [2002], Cultural Influences on Personality, “Annual Reviews Psychology”, Vol. 53, No. 1, pp. 133-153, http://web.yonsei.ac.kr/suh/file/Cultural%20influences%20on%20 personality.pdf

Venter E., Boshoff C., Mass G. [2005], The influence of successor-related factors on the succession process in small and medium-sized family business, “Family Business Review”, nr 8(4), pp. 284.

Wójcik K. [2009], Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa, Wydawnictwo PLACET.

Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.

Autor

Elwira Gross-Gołacka
Gross-Gołacka, E. (2018). Zarządzanie różnorodnością a budowanie wizerunku i reputacji firmy rodzinnej. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 46(1), 39–50. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.0991

Article Details

Metrics