Zawłaszczanie wartości jako czynnik zmian paradygmatu zarządzania

Bogusław Gulski (1)
(1) Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polska

Abstrakt

Paradygmat zarządzania jest formułowany zarówno przez środowisko naukowe, jak i przez zarządza-jących organizacjami. Oba środowiska formułują paradygmaty zarządzania odnoszące się do wartości. O ile paradygmat pierwszej grupy jest względnie łatwy do zidentyfikowania, to określenie drugiego jest znacznie trudniejsze, ponieważ analiza musi być wzbogacona o badanie rzeczywistych zachowań przedsiębiorstw. W artykule zostały omówione zasadnicze składniki paradygmatów formułowanych przez oba środowiska, w tym wspólne treści tych paradygmatów oraz różnice. Autor zaproponował zmiany obu paradygmatów uwzględniające ich współzależność.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Ariely D. [2010], Zalety irracjonalności. Korzyści płynące z postępowania wbrew logice w domu i pracy, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie.

Black A., Wright P., Bachman J.E. [2000], W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Warszawa, Dom Wydawniczy ABC.

Bocheński J.M. [1993], Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chang H.-J. [2013], 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Dembinski P.H. [2012], Ethics and the Economy: A Tense Relationship, in: Trust and Ethics in Finance Innovative. Ideas from the Robin Cosgrove Prize, C. Cosgrove-Sacks, P.H. Dembinski (eds.), Global 6, Globethics.net.

Gołębiowski G., Szczepanowski P. [2007], Analiza wartości przedsiębiorstwa, Warszawa, Difin.

Gulski B. [2017], Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Hawawini G., Viallet C. [2007], Finanse menedżerskie. Kreowanie wartości dla akcjonariuszy, Warszawa, PWE.

Hoefle M. [2010], Managerism. Corporate Leadership in Distress, Weinheim, Germany, Wiley.

Jaki A. [2011], Imperatyw kreowania wartości a teorie przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.

Kowalczewski W. [2008], Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu, w: Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, W. Kowalczewski (red.), Warszawa, Difin.

Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Osbert-Pociecha G. [2011], Ewolucja paradygmatów zarządzania a zarządzanie zmianami, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Z. Dworzecki, B. Nogalski (red.), Toruń, TNOiK, „Dom Organizatora”.

Rojek T. [2011], Analiza zmian wartości przedsiębiorstw, w: Restrukturyzacja. Teoria i praktyka w obliczu nowych wyzwań, A. Jaki, J. Kaczmarek, T. Rojek (red.), Kraków, UE w Krakowie.

Rokita J. [2008], O paradygmacie nauk o zarządzaniu raz jeszcze, w: Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, R. Krupski (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie, Wałbrzych.

Strebel P., Cantale S. [2014], Is Your Company Addicted to Value Extraction?, “MIT Sloan Management Review”, No. 55, Summer.

Suszyński C. [2007], Wyzwania na szczeblu przedsiębiorstwa – imperatyw kształtowania wartości, w: Przedsiębiorstwo, wartość, zarządzanie, C. Suszyński (red.), Warszawa, PWE.

Wawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Warszawa, Poltext.

Autor

Bogusław Gulski
Gulski, B. (2017). Zawłaszczanie wartości jako czynnik zmian paradygmatu zarządzania. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 75–83. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.8627

Article Details

Metrics