Zawłaszczanie wartości jako czynnik zmian paradygmatu zarządzania

Main Article Content

Bogusław Gulski

Abstrakt

Paradygmat zarządzania jest formułowany zarówno przez środowisko naukowe, jak i przez zarządza-jących organizacjami. Oba środowiska formułują paradygmaty zarządzania odnoszące się do wartości. O ile paradygmat pierwszej grupy jest względnie łatwy do zidentyfikowania, to określenie drugiego jest znacznie trudniejsze, ponieważ analiza musi być wzbogacona o badanie rzeczywistych zachowań przedsiębiorstw. W artykule zostały omówione zasadnicze składniki paradygmatów formułowanych przez oba środowiska, w tym wspólne treści tych paradygmatów oraz różnice. Autor zaproponował zmiany obu paradygmatów uwzględniające ich współzależność.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Gulski, B. (2017). Zawłaszczanie wartości jako czynnik zmian paradygmatu zarządzania. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 75–83. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.8627
Dział
Dział główny

Bibliografia

Ariely D. [2010], Zalety irracjonalności. Korzyści płynące z postępowania wbrew logice w domu i pracy, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie.

Black A., Wright P., Bachman J.E. [2000], W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Warszawa, Dom Wydawniczy ABC.

Bocheński J.M. [1993], Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chang H.-J. [2013], 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Dembinski P.H. [2012], Ethics and the Economy: A Tense Relationship, in: Trust and Ethics in Finance Innovative. Ideas from the Robin Cosgrove Prize, C. Cosgrove-Sacks, P.H. Dembinski (eds.), Global 6, Globethics.net.

Gołębiowski G., Szczepanowski P. [2007], Analiza wartości przedsiębiorstwa, Warszawa, Difin.

Gulski B. [2017], Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Hawawini G., Viallet C. [2007], Finanse menedżerskie. Kreowanie wartości dla akcjonariuszy, Warszawa, PWE.

Hoefle M. [2010], Managerism. Corporate Leadership in Distress, Weinheim, Germany, Wiley.

Jaki A. [2011], Imperatyw kreowania wartości a teorie przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.

Kowalczewski W. [2008], Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu, w: Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, W. Kowalczewski (red.), Warszawa, Difin.

Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Osbert-Pociecha G. [2011], Ewolucja paradygmatów zarządzania a zarządzanie zmianami, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Z. Dworzecki, B. Nogalski (red.), Toruń, TNOiK, „Dom Organizatora”.

Rojek T. [2011], Analiza zmian wartości przedsiębiorstw, w: Restrukturyzacja. Teoria i praktyka w obliczu nowych wyzwań, A. Jaki, J. Kaczmarek, T. Rojek (red.), Kraków, UE w Krakowie.

Rokita J. [2008], O paradygmacie nauk o zarządzaniu raz jeszcze, w: Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, R. Krupski (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie, Wałbrzych.

Strebel P., Cantale S. [2014], Is Your Company Addicted to Value Extraction?, “MIT Sloan Management Review”, No. 55, Summer.

Suszyński C. [2007], Wyzwania na szczeblu przedsiębiorstwa – imperatyw kształtowania wartości, w: Przedsiębiorstwo, wartość, zarządzanie, C. Suszyński (red.), Warszawa, PWE.

Wawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Warszawa, Poltext.