Zawłaszczanie wartości jako czynnik zmian paradygmatu zarządzania
Abstrakt
Paradygmat zarządzania jest formułowany zarówno przez środowisko naukowe, jak i przez zarządza-jących organizacjami. Oba środowiska formułują paradygmaty zarządzania odnoszące się do wartości. O ile paradygmat pierwszej grupy jest względnie łatwy do zidentyfikowania, to określenie drugiego jest znacznie trudniejsze, ponieważ analiza musi być wzbogacona o badanie rzeczywistych zachowań przedsiębiorstw. W artykule zostały omówione zasadnicze składniki paradygmatów formułowanych przez oba środowiska, w tym wspólne treści tych paradygmatów oraz różnice. Autor zaproponował zmiany obu paradygmatów uwzględniające ich współzależność.
Full Text
Bibliografia
Ariely D. [2010], Zalety irracjonalności. Korzyści płynące z postępowania wbrew logice w domu i pracy, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie.
Black A., Wright P., Bachman J.E. [2000], W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Warszawa, Dom Wydawniczy ABC.
Bocheński J.M. [1993], Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chang H.-J. [2013], 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Dembinski P.H. [2012], Ethics and the Economy: A Tense Relationship, in: Trust and Ethics in Finance Innovative. Ideas from the Robin Cosgrove Prize, C. Cosgrove-Sacks, P.H. Dembinski (eds.), Global 6, Globethics.net.
Gołębiowski G., Szczepanowski P. [2007], Analiza wartości przedsiębiorstwa, Warszawa, Difin.
Gulski B. [2017], Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Hawawini G., Viallet C. [2007], Finanse menedżerskie. Kreowanie wartości dla akcjonariuszy, Warszawa, PWE.
Hoefle M. [2010], Managerism. Corporate Leadership in Distress, Weinheim, Germany, Wiley.
Jaki A. [2011], Imperatyw kreowania wartości a teorie przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.
Kowalczewski W. [2008], Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu, w: Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, W. Kowalczewski (red.), Warszawa, Difin.
Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Osbert-Pociecha G. [2011], Ewolucja paradygmatów zarządzania a zarządzanie zmianami, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Z. Dworzecki, B. Nogalski (red.), Toruń, TNOiK, „Dom Organizatora”.
Rojek T. [2011], Analiza zmian wartości przedsiębiorstw, w: Restrukturyzacja. Teoria i praktyka w obliczu nowych wyzwań, A. Jaki, J. Kaczmarek, T. Rojek (red.), Kraków, UE w Krakowie.
Rokita J. [2008], O paradygmacie nauk o zarządzaniu raz jeszcze, w: Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, R. Krupski (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie, Wałbrzych.
Strebel P., Cantale S. [2014], Is Your Company Addicted to Value Extraction?, “MIT Sloan Management Review”, No. 55, Summer.
Suszyński C. [2007], Wyzwania na szczeblu przedsiębiorstwa – imperatyw kształtowania wartości, w: Przedsiębiorstwo, wartość, zarządzanie, C. Suszyński (red.), Warszawa, PWE.
Wawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Warszawa, Poltext.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.