Abstrakt
Artykuł jest próbą przeprowadzenia dyskusji naukowej na temat możliwości wykorzystania podejścia zwinnego w rozwoju systemu wspomagania twórczości organizacyjnej. Podejście zwinne umożliwia lepsze zrozumienie dynamicznej natury twórczości organizacyjnej i jej komputerowego wspomagania. Na czym polega istota wspomagania twórczości organizacyjnej oraz podejścia zwinnego? Jak je stosować w rozwoju wspomagania twórczości organizacyjnej? Poszukiwanie odpowiedzi na powyższe pytania przeprowadzono w oparciu o rozważania teoretyczne, metodologiczne oraz zebrany materiał empiryczny. Autorzy przedstawili model wspomagania twórczości organizacyjnej oraz do-świadczenia z realizacji takiego systemu z wykorzystaniem podejścia zwinnego.
Full Text
Bibliografia
Commungs (eds.), „Research in Organizational Behavior”, Vol. 10, pp. 123-167.
2. Beck K. [1999], Embracing change with extreme programming, „Computer”, Vol. 32(10), pp. 70-77.
3. Beck K., Beedle M., van Bennekum A., Cockburn A., Cunningham W., Fowler M., Grenning
J., Highsmith J., Hunt A., Jeffries R., Kern J., Marick B., Martin R.C., Mellor S., Schwaber K., Sutherland
J., Thomas D. [2001], Manifesto for agile software development, http://agilemanifesto.org.
4. Blomberg A. [2014], Organizational creativity diluted: a critical appraisal of discursive practices in
academic research, „Journal of Organizational Change Management”, Vol. 27, No. 6, pp. 935-954.
5. Boehm B., Turner R. [2004], Balancing agility and discipline: Evaluating and integrating agile and
plan-driven methods Software Engineering, ICSE, Proceedings 26th International Conference IEEE,
pp. 718-719.
6. Bratnicki M., Olszak C., Kisielnicki J. [2014], Twórczość organizacyjna i ICT jako nowa perspektywa
zarządzania organizacją, „Informatyka Ekonomiczna”, nr 1(31), s. 13-35, Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu.
7. Brennan A., Dooley L. [2005], Networked creativity: a structured management framework for stimulating
innovation, „Technovation”, Vol. 25, No. 12, pp. 1388-1399.
8. Candle J., Yeates D. [2001], Project Management for Information Systems, London, Prentice Hall.
9. Cockburn A. [2005], Crystal clear: a human-powered methodology for small teams, New York,
Addison-Wesley Professional.
10. Cohn M. [2004], Agile Estimating and Planning, New York, Prentice Hall.
11. Cormican K., O’Sullivan D. [2004], Auditing best practices of effective product innovation management,
„Technovation”, Vol. 24(10), pp. 819-829.
12. Davies N., Zook A., O’Neill B., Headrick B., Riedl M., Grosz A., Nitsche M. [2013], Creativity
Support for Novice Digital Filmmaking, in: Proceedings of the SIGCHI conference, Paris, France,
ACM, New York, pp. 651-660.
13. Elssamadisy A. [2010], Agile. Wzorce wdrażania praktyk zwinnych, Gliwice, Helion.
14. Flasiński M. [2008], Zarządzanie projektami informatycznymi, Warszawa, PWN.
15. Global Innovation Index [2013], www.globalinnovationindex.org.
16. Greene S. [2002], Characteristics of applications that support creativity, „Communications of the
ACM”, Vol. 45, No. 10, pp. 100-104.
17. Hevner A.R., March S.T., Park J., Ram S. [2004], Design Science in Information Systems Research,
„MIS Quarterly”, Vol. 28(1), pp. 75-105.
18. Highsmith J.A. [2000], Adaptive software development, Dorset House.
19. Indurkhya B. [2013], On the role of computers in creativity-support systems, in: Looking into the Future
of Creativity and Decision Support Systems, A. Skulimowski (ed.), Kraków, Progress & Business
Publishers, pp. 233-244.
20. Jincao W., Kleiner B.H. [2005], The evolution of R&D Management, „Management Research News”,
Vol. 28(11/12), pp. 88-95.
21. Kisielnicki J. [2014], Zarządzanie projektami, Warszawa, Oficyna Wolters Kluwer Business.
22. Klijn M., Tomic W. [2010], A review of creativity within organizations from a psychological perspective,
„Journal of Management Development”, Vol. 29, pp. 322-343.
23. Lubart T. [2005], How can computers be partners in the creative process: classification and commentary
on the special issue, „International Journal of Human-Computer Studies”, Vol. 63, No. 4-5, pp. 365-
369.
24. Maylor H. [2003], Project Management, New York-Boston, McGraw Hill.
25. McLean J.A. [2009], Place for creativity in management, „The British Journal of Administrative
Management”, Autumn, pp. 30-31.
26. Miskulskiene B. [2014], Research and Development Project Management, Vilnus, Mykolas Romeris
University.
27. Moniruzzaman A.B.M, Hossain S.A. [2013], Comparative study on agile software development methodologies,
CoRR, http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1307/1307.3356.pdf
28. Olszak C.M. [2014], Business Intelligence and Analytics in Organizations, in: Advanced in ICT for Business,
Industry and Public Sector, M. Mach-Król, C.M. Olszak, T. Pełech-Plichowski (eds.), Studies
in Computational Intelligence, London, Springer, pp. 89-109.
29. Olszak C.M., Bartuś T., Lorek P. [2015], A Comprehensive Framework for IT-Based Organizational
Creativity Support, „Information & Management”, (in print).
30. Palmer S., Felsing M. [2002], A Practical Guide to Feature Driven Development, London, Prentice
Hall.
31. Parjanen S. [2012], Experiencing Creativity in the Organization: From individual Creativity to collective
Creativity, „Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and Management”, Vol. 7, pp.
109-128.
32. Park Y., Kim S. [2005], Linkage between knowledge management and R&D management, „Journal of
Knowledge Management”, Vol. 9(4), pp. 34-44.
33. Peffers K., Gengler C.E., Tuunanen T. [2003], Extending critical success factors methodology to
facilitate broadly parcipitative information systems planning, „Journal of Management Information
Systems”, Vol. 20(1), pp. 51-85.
34. Project Management Institute [2013], A Guide to the Project Management Body of Knowledge, 5th
edition.
35. Schwab K. [2013], Global Competitiveness Report 2013-2014, World Economic Forum, Geneva.
36. Schwaber K., Beedle M. [2002], Agile Software development with Scrum, PTR Upper Sadle River
NJ, Prentice Hall.
37. Shneiderman B. [2007], Creativity Support Tools: Accelerating Discovery and Innovation, „Communications
of the ACM”, Vol. 50, No. 12, pp. 20-32.
38. Stapleton J. [1997], DSDM, dynamic systems development method: the method in practice, New York,
Addison-Wesley Professional.
39. Stare A. [2013], Agile project management – a future approach to the management of projects?, „Dynamic
Relationships Management Journal”, Vol. 2, May.
40. Stundgren M., Styhre A. [2007], Creativity and the fallacy of misplaced concreteness in new drug
development. A white headian perspective, „European Journal of Innovation Management”, Vol. 10,
No. 2.
41. Teece D.J, Pisano G., Shuen A. [1997], Dynamic Capabilities and Strategic Management, „Strategic
Management Journal”, Vol. 18(7), pp. 509-533.
42. Trocki M. (ed.) [2012], Nowoczesne zarządzanie projektami, Warszawa, PWE.
43. Ulrich F., Mengiste S. [2014], The Challenges of Creativity in Software Organizations, in: Creating
Value for All Through IT, B. Bergvall-Kareborn, P. Nielsen (eds.), Berlin, Heidelberg, Springer, pp.
16-34.
44. Woodman R.W., Sawyer J.E., Griffin R.W. [1993], Toward a theory of organizational creativity, „Academy
of Management Review”, Vol. 18, No. 2, pp. 293-276.
45. Wysocki R., McGary R. [2005], Efektywne zarządzanie projektami, Gliwice, Hellion.
46. Zhou J., Ren R. [2012], Striving for creativity. Building positive contexts in the workplace, in: The
Oxford Handbook of Positive Scholarship, K.S. Cameron, G.M. Spreitzer (eds.), Oxford/New York,
Oxford Press, pp. 97-109.
47. Zimmer M., Baars H., Kemper H.G. [2012], The Impact of Agility Requirements on Business Intelligence
Architectures, 45th Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 4189-4198.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.