Źródła władzy i kierunki zależności w relacjach sieciowych przedsiębiorstwa

Magdalena Herbeć (1)
(1) Instytut Technologii Drewna, Poznań , Polska

Abstrakt



Celem artykułu jest wskazanie kierunków zależności w relacjach przedsiębiorstwa z klientami i dostawcami, w oparciu o źródła władzy w poszczególnych relacjach. Dane o specyfice funkcjonowania analizowanej firmy zostały zebrane w trakcie ośmiu wywiadów po-głębionych, przeprowadzonych z właścicielami przedsiębiorstwa meblarskiego oraz ich dostawcami. W rezultacie badań zidentyfikowano takie źródła władzy, jak wielkość sprzedaży, terminowość, koszty i jakość dostaw, zobowiązania wynikające z umów, dostępność substytutów produkowanych wyrobów, dostęp do alternatywnych surowców, inwestycje oraz możliwości dokonania zmian i koszty z tym związane.






 



Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

1. Czekaj M. (red.) [2002], Wielki słownik angielsko-polski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Czekaj M. (red.) [2011], Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Dubisz S., Sobol E. (red.) [2008], Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa, WydawnictwoNaukowe PWN, edycja CD ROM.
4. Emerson R.M. [1962], Power–dependence relations, „American Sociological Review”, Vol. 27 (1),pp. 31-41.
5. Ford R.C., Wang Y., Vestal A. [2012], Power asymmetries in tourism distribution networks, „Annals of Tourism Research”, Vol. 39 (2), pp. 755-779.
6. Håkansson H. (ed.) [1986], Industrial Technological Development – A Network Approach, London,Croom Helm.
7. Håkansson H., Snehota I. [1995], Developing Relationships in Business Markets, London, Routledge.
8. ITD, Instytut Technologii Drewna, www.itd.poznan.pl.
9. Kähkönen A.-K., Virolainen V.M. [2011], Sources of structural power in the context of value nets, "Journal of Purchasing & Supply Management”, Vol. 17(2), pp. 109-120.
10. Khan A., Zolkiewski J., Murphy J. [2008], The role of trust, adaptation and dependence in Chinesebusiness relationships: The case of a multinational pharmaceutical. The paper was published at the 24th IMP conference in Uppsala, Sweden.
11. Milczarek-Andrzejewska D. [2012], Siła przetargowa gospodarstw rolnych w łańcuchach żywnościowych, „Gospodarka Narodowa”, nr 1-2, s.135-153.
12. Ogbonna E., Wilkinson B. [1998], Power relations in the UK grocery supply chain, "Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 5(2), pp. 77-86.
13. Ratajczak-Mrozek M. [2010], Wybory strategiczne przedsiębiorstw funkcjonujących w sieciach biznesowych, [w:] Wybory strategiczne w teorii i praktyce, E. Urbanowska-Sojkin (red.), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
14. Ratajczak-Mrozek M., Mielcarek P., Herbeć M., Nowacki F. [2014], The insight into relationshipstrength from a local and international perspective – when a relationship is „an important relationship”? The paper was published at the 30th IMP-conference in Bordeaux, France.
15. Salancik G.R., Pfeffer J. [1977], Who gets power – and how they hold on to it: A strategic-contingency model of power, "Organizational Dynamics”, Vol. 5 (3), pp. 3-21.
16. Ogbonna E., Wilkinson B. [1998], Power relations in the UK grocery supply chain, "Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 5(2), pp. 77-86.
17. PAP [2013], Polska jest potęgą meblarską (z dnia 24.09.2013), www.pap.pl, dostęp 15/11/2013.
18. Pfeffer J. [1992], Understanding power in organization, "California Management Review”, Winter,pp. 29-50.
19. Ratajczak-Mrozek M. [2009 a], Główne cechy relacji sieciowych przedsiębiorstw (podejście sieciowe, network approach), „Organizacja i Kierowanie”, nr 4, s. 75-83.
20. Ratajczak-Mrozek M. [2009 b], Istota podejścia sieciowego, „Przegląd Organizacji”, nr 4, s. 18-20.
21. Ratajczak-Mrozek M. [2010], Wybory strategiczne przedsiębiorstw funkcjonujących w sieciach biznesowych, [w:] Wybory strategiczne w teorii i praktyce, E. Urbanowska-Sojkin (red.), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
22. Ratajczak-Mrozek M., Mielcarek P., Herbeć M., Nowacki F. [2014], The insight into relationshipstrength from a local and international perspective – when a relationship is “an important relationship”?. The paper was published at the 30th IMP-conference in Bordeaux, France.
23. Salancik G.R., Pfeffer J. [1977], Who gets power – and how they hold on to it: A strategic-contingency model of power, "Organizational Dynamics”, Vol. 5 (3), pp. 3-21.

Autor

Magdalena Herbeć
redakcjaprzedsiebiorstwo@sgh.waw.pl (Główny kontakt)
Herbeć, M. (2015). Źródła władzy i kierunki zależności w relacjach sieciowych przedsiębiorstwa. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 37(4), 75–82. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2145

Article Details

Metrics