Informacje tworzące wartość rynkową w raportowaniu biznesowym

Elżbieta Szczepankiewicz (1)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska

Abstrakt

Tradycyjna sprawozdawczość finansowa i raporty pozafinansowe ewoluują w kierunku jednolitej sprawozdawczości zintegrowanej w przedsiębiorstwach. O fakcie tym świadczą m.in. badania przeprowadzone pod koniec 2011 r. przez Global Reporting Initiative. W artykule została omówiona istota procesu integracji informacji tworzących wartość rynkową przedsiębiorstwa w raportowaniu biznesowym, oraz zaprezentowane wiodące regulacje z zakresu zintegrowanego raportowania o społecznej odpowiedzialności i zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstw. Część empiryczna prezentuje syntetyczne porównanie zakresu i treści trzech zintegrowanych sprawozdań polskich przedsiębiorstw sporządzonych za rok 2012: Grupy LOTOS S.A., Spółki GAZ-SYSTEM S.A. i Grupy Scanmed Multimedia S.A.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

1. Bernat, M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, WN Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 75-99.
2. Connected Reporting – A practical guide with worked examples, The Prince’s Charles Accounting for Sustainability Project, 17.12.2009.
3. Consultation Draft of the International IR Framework, International Integrated Reporting Council, April 2013, www.theiirc.org/consultationdraft2013.
4. Framework for Integrated Reporting and the Integrated Report Discussion Paper, Integrated Reporting Committee of South Africa, 25.01.2011.
5. G4 Development, First Public Comment Period 26.08-24.11.2011, Full Survey Report, Global Reporting Initiative, 2012, www.globalreporting.org 10.02.2012.
6. G4 Sustainability Reporting Guidelines, Implementation Manual, Part 2, 2013, Global Reporting Initiative, 2013 https://www.globalreporting.org/reporting/g4/Pages/default.aspx (dostęp 15.07.2013).
7. G4 Sustainability Reporting Guidelines, Reporting Principles and Standards Disclosures, Global Reporting Initiative, 2013. https://www.globalreporting.org/reporting/g4/Pages/default.aspx (dostęp15.07.2013).
8. Global Compact, www.globalcompact.org.pl (dostęp 15.07.2013).
9. GRI Application Levels, version 3.1., 2011, Global Reporting Initiative, 2011, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/G3.1-Guidelines-Incl-Technical-Protocol.pdf (dostęp 15.07.2013).
10. How to use the GRI Guidelines in conjunction with ISO 26000, 2011, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/How-To-Use-the-GRI-Guidelines-In-Conjunction-with-ISO26000.pdf. (dostęp15.07.2013).
11. ISO 26000, Guidance on social responsibility, 2010, http://www.pkn.pl/sites/default/files/ discovering_iso_26000.pdf (dostęp 15.07.2013).
12. KPIs for ESG, A guideline for the Integration of ESG into Financial Analysis and Corporate Valuation, EFFAS, DVFA, Frankfurt am Main 2009.
13. Ocieczek W., Gajdzik B., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych, PolitechnikaGliwicka, Gliwice 2010, s. 51-96.
14. Paliwoda-Matiolańska A., OSO – Organizacja Służąca Otoczeniu jako model współczesnego przedsiębiorstwa, [w:] Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, A. Nalepka (red.), WSB, Tarnów 2003, s. 160.
15. Rodríguez M.A., Ricard J.E., Towards the Sustainable Business, IESE, Universidad Navarra, “Revistade Antiguos Alumnos”, 2001, No 83, Septiembre.
16. Sustainability Reporting Guidelines version 3.1, Global Reporting Initiative 2011, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/G3.1-Guidelines-Incl-Technical-Protocol.pdf (dostęp 15.07.2013).
17. System, który łączy odpowiedzialnie. Raport roczny za 2012 r., GAZ-SYSTEM S.A., 2013, s. 97.
18. Zintegrowany Raport Roczny 2012 – Kultura wartości, 2013, Grupa LOTOS S.A., 2013.
19. Zrównoważony rozwój Scanmed Multimedis w 2012 roku, Scanmed Multimedis, 2013.
20. Autorka przyjęła, że z punktu widzenia budowania wartości przedsiębiorstwa zarząd (jego kompetencjei działania) zaliczy do interesariuszy bezpośrednio stanowiących o wartości firmy, a nieinteresariuszy kontraktowych (agencyjnych).

Autor

Elżbieta Szczepankiewicz
Szczepankiewicz, E. (2013). Informacje tworzące wartość rynkową w raportowaniu biznesowym. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 28(3), 33–42. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2181

Article Details

Metrics