Interesariusze w opinii prezesów zarządów polskich przedsiębiorstw
Main Article Content
Abstrakt
W artykule zostały przedstawione wyniki badania adresowanego do prezesów zarządów 500 największych przedsiębiorstw w Polsce, którego celem było poznanie opinii o najważniejszych interesariuszach, od których wsparcia i współpracy może zależeć realizacja strategii rozwoju firmy, zmierzająca do osiągnięcia ponadprzeciętnych wyników zarządzanych przez nich firm.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Agle B.R., Donaldson T., Freeman R.E., Jensen M.C., Mitchell K., Wood D.J., Dialogue: Toward Superior Stakeholder Theory, “Business Ethics Quarterly”, 2008, Vol. 18, Issue 2, pp. 153-190.
3. Carroll A.B., Buchholtz A.K., Business & Society, Ethics and Stakeholder Management, 7th Edition, South–Western Cengage Learning, Mason 2009.
4. Chodyński A., Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec interesariuszy, „Przegląd Organizacji”, 2010/4, s. 37-40.
5. Clarkson M.B.E., A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance, “Academy of Management Review”, 1995, Vol. 20, No. 1, pp. 92-117.
6. Donaldson T., Preston L.E., The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications, “Academy of Management Review”, 1995, Vol. 20, No. 1, pp. 65-91.
7. Freeman E.R., Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston 1984.
8. Freeman R.E., Reed D.L., Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance, “California Management Review”, 1983, Vol. XXV, No. 3, Spring, pp. 88-106.
9. Goodpaster K.E., Business Ethics and stakeholder analysis, “Business Ethics Quarterly”, 1991, No. 1, pp. 53-72.
10. Jensen M.C., Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, “Journal of Applied Corporate Finance”, 2010, Vol. 22, No. 1, Morgan Stanley Publication, pp. 32-43.
11. Magness V., Who are the Stakeholders Now? An Empirical Examination of the Mitchell, Agle, and Wood Theory of Stakeholder Salience, “Journal of Business Ethics”, 2008, 83, pp. 177-192.
12. Marcoux A.M., A Fiduciary Argument against Stakeholder Theory, “Business Ethics Quarterly”, 2003, Vol. 13, Issue 1, pp. 4-24.
13. Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J., Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defending the Principle of Who and What Really Counts, “Academy of Management Review”, 1997, October, pp. 853-886.
14. Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa 2010.
15. Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M., Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
16. Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa 2009, s. 59.
17. Parmar B., Freeman R.E., Harrison J.S., Wicks A.C., Purnell L., De Colle S., Stakeholder Theory: The State of the Art, ”The Academy of Management Annals”, 2010, Vol. 4, No. 1, pp. 403-445.
18. Phillips R., Freeman R.E., Wicks A.C., What stakeholder theory is not, “Business Ethics Quarterly”, 2003, Vol. 13, Issue 4, pp. 479-502.
19. Piwoni-Krzeszowska E., Rodzaje relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami – perspektywa postaw podmiotów, „Przegląd Organizacji”, 2012, nr 8, s. 3-6.
20. Rodriguez M.A., Ricart J.E., Towards the Sustainable Business, “Revista de Antiguos Alumnos”, 2002, 86, IESE Universidad Navarra, pp. 26-33.
21. Sternberg E., The Defects of Stakeholder Theory, “Corporate Governance: An International Review”, 1997, Vol. 5, Issue 1, pp. 3-10.
22. Wheeler D., Sillanpaa M., The Stakeholder Corporation: A Blueprint for Maximizing Stakeholder Value, Pitman Publishing, London 1997.
23. Ząbkowicz A., Pietras K., Instytucjonalizacja dialogu z interesariuszami. Studia przypadków przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce, „Organizacja i Kierowanie”, 2009, Nr 3 (137), s. 91-108.
24. Zdziarski M., Ludwicki T., Łudzińska K., Obłój K., Perspektywy i uwarunkowania wzrostu największych polskich firm, „Harvard Business Review Polska”, 2012, wrzesień, s. 26-28.
25. W artykule zostały zaprezentowane wyniki badania Perspektywa Prezesów 2012, w obszarze relacji badanych przedsiębiorstw z ich kluczowymi interesariuszami. Pozostałe wyniki i wnioski z badania zostały przedstawione w: M. Zdziarski, T. Ludwicki, K. Łudzińska, K. Obłój, Perspektywy i uwarunkowania wzrostu największych polskich firm, „Harvard Business Review Polska”, 2012, wrzesień.