Moderacja relacji pomiędzy kulturą organizacyjną, orientacją przedsiębiorczą i innowacyjnością

Anna Strychalska-Rudzewicz (1)
(1) Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska

Abstrakt

W niniejszym artykule podjęto próbę zbadania modelu relacji między orientacją przedsiębiorczą (OP), kulturą innowacji (KI) i innowacyjnością (I), analizując dodatkowo moderacyjną rolę otoczenia (O) i orientacji pozytywnej (OPZ) w tych relacjach. Badanie zrealizowano na próbie badawczej 97 przedsiębiorstw zlokalizowanych w Polsce. Potwierdzono, że orientacja przedsiębiorcza wpływa na kulturę innowacji oraz, że kultura innowacji odgrywa dużą rolę w kształtowaniu innowacyjności przedsiębiorstw. Założenie sugerujące, że kształt otoczenia przedsiębiorstw może moderować powyższe relacje nie zostało potwierdzone. Można więc sądzić, że wpływ orientacji przedsiębiorczej na kulturę innowacji, a także kultury innowacji na innowacyjność zależy jedynie od wewnętrznych atrybutów przedsiębiorstwa, nie zaś od jego otoczenia. Wykazano natomiast efekt moderowania relacji między orientacją przedsiębiorstw a kulturą innowacji przez orientację pozytywną, co implikuje potrzebę uwzględniania pozytywnych cech organizacji w zarządzaniu działaniami proinnowacyjnymi przedsiębiorstw.

Bibliografia

Read More

Autor

Anna Strychalska-Rudzewicz
Strychalska-Rudzewicz, A. (2020). Moderacja relacji pomiędzy kulturą organizacyjną, orientacją przedsiębiorczą i innowacyjnością. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 54(1), 20–31. https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.54.1.2