Moderacja relacji pomiędzy kulturą organizacyjną, orientacją przedsiębiorczą i innowacyjnością

Anna Strychalska-Rudzewicz (1)
(1) Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska

Abstrakt

W niniejszym artykule podjęto próbę zbadania modelu relacji między orientacją przedsiębiorczą (OP), kulturą innowacji (KI) i innowacyjnością (I), analizując dodatkowo moderacyjną rolę otoczenia (O) i orientacji pozytywnej (OPZ) w tych relacjach. Badanie zrealizowano na próbie badawczej 97 przedsiębiorstw zlokalizowanych w Polsce. Potwierdzono, że orientacja przedsiębiorcza wpływa na kulturę innowacji oraz, że kultura innowacji odgrywa dużą rolę w kształtowaniu innowacyjności przedsiębiorstw. Założenie sugerujące, że kształt otoczenia przedsiębiorstw może moderować powyższe relacje nie zostało potwierdzone. Można więc sądzić, że wpływ orientacji przedsiębiorczej na kulturę innowacji, a także kultury innowacji na innowacyjność zależy jedynie od wewnętrznych atrybutów przedsiębiorstwa, nie zaś od jego otoczenia. Wykazano natomiast efekt moderowania relacji między orientacją przedsiębiorstw a kulturą innowacji przez orientację pozytywną, co implikuje potrzebę uwzględniania pozytywnych cech organizacji w zarządzaniu działaniami proinnowacyjnymi przedsiębiorstw.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

1. Baker W.E., Sinkula J.M. (2009), The Complementary Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Profitability in Small Businesses, “Journal of Small Business Management”, Vol. 47, No. 4, p. 443-464.
2. Brettel M., Cleven N.J. (2011), Innovation culture, collaboration with external partners and NPD performance, “Creativity and Innovation Management”, Vol. 20, No. 4, p. 253-272.
3. Büschgens T., Bausch A., Balkin D.B. (2013), Organizational culture and innovation: A meta-analytic review, “Journal of Product Innovation Management”, Vol. 30, No. 4, p. 763-781.
4. Chmielewska-Muciek D. (2014), Kultura innowacji, w: Kompetencje i kultura organizacyjna przedsiębiorstw w perspektywie międzynarodowej, A. Sitko-Lutek (red.), Wyd. UMCS, Lublin, s. 165-209.
5. Covin J.G., Slevin D.P. (1988), The influence of organization structure on the utility of an entrepreneurial top management style, “Journal of Management Studies”, Vol. 25, No. 3, p. 217-234.
6. Covin J.G., Slevin D.P. (1988), The influence of organization structure on the utility of an entrepreneurial top management style, “Journal of Management Studies”, Vol. 25, No. 3, p. 217-234.
7. Covin J.G., Wales W.J. (2012), The measurement of entrepreneurial orientation, “Entrepreneurship Theory and Practice”, Vol. 36, No. 4, p. 677-702.
8. Danks S., Rao J., Jeff M.A. (2017), Measuring Culture of Innovation: A Validation Study of the Innovation Quotient Instrument (Part One), “Performance Improvement Quarterly”, Vol. 29, No. 4, p. 427-454.
9. DeGraff J., Nathan-Roberts D. (2012), Innovativeness as positive deviance. Identyfying and operacionalizing the attributes, functions and dynamics that crate growth, p. 703-714; in: Cameron K.S., Dutton J.E., Quinn R.E. (ed.) Positive organizational scholarship. Foundations of a new discipline, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.
10. DeGraff J., Nathan-Roberts D. (2012), Innovativeness as positive deviance. Identyfying and operacionalizing the attributes, functions and dynamics that crate growth, p. 703-714; in: Cameron K.S.., Dutton J.E., Quinn R.E. (ed.) Positive organizational scholarship. Foundations of a new discipline, San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.
11. Dess G.G., Lumpkin G.T. (2005), The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship, “Academy of Management Executive”, Vol. 19, No. 1, p. 147-156.
12. Dobni B.C. (2008), Measuring innovation culture in organizations: The development of a generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis, “European Journal of Innovation Management”, Vol. 11, No. 4, p. 539-559.
13. Duraj J., Papiernik-Wojdera M. (2010), Przedsiębiorczość i innowacyjność, Wyd. Difin, Warszawa.
14. Glińska-Neweś A., Sudolska A., Wińska J., Furmańska-Maruszak A. (2017), How Positive Relationships at Work Stimulate the Innovation Orientation of Social Enterprises and For-Profit Organizations, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia”, Vol. Li, 3 Sectio H, p. 25-37.
15. Głódź G., Hładoń W. (2010), Kształtowanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej, w: H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.) Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Teoria i praktyka, Wyd. AE, Katowice.
16. Gupta K., Dutta D., Chen X. (2014), Entrepreneurial orientation capability and firm performance under conditions of organizational learning, “Journal of Managerial Issues”, Vol. 26, No. 2, p. 157- 173.
17. Hartmann A. (2006), The role of organizational culture in motivating innovative behaviour in construction firms, “Construction Innovation”, Vol. 6, No. 3, p. 159-172.
18. Hmieleski K.M., Corbett A.C. (2006), Proclivity for improvisation as a predictor of entrepreneurial intentions, “Journal of Small Business Management”, Vol. 44, p. 45-63.
19. Jucevičius G. (2009), The innovation culture in modern lithuanian organizations: values, attitudes and practices, “Social Sciences”, Vol. 63, No. 1, p. 38-45.
20. Kraśnicka T., Głód W., Wronka-Pośpiech M. (2018), Management innovation, pro-innovation organizational culture and enterprise performance: testing the mediation effect, “Review Management Science”, Vol. 12, p. 737-769.
21. Leal-Rodriguez A.L., Albort-Morant G., Martelo-Landroguez S. (2017), Links between entrepreneurial culture, innovation and performance: The moderating role of family firms, “International Entrepreneurial Management Journal”, Vol. 13, p. 819-835.
22. Lee S., Peterson S.J. (2000), Culture, entrepreneurial orientation, and global competitiveness, “Journal of World Business”, Vol. 35, No. 4, p. 401-416.
23. Lemon M., Sahota P.S. (2004), Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity, “Technovation”, Vol. 24, No. 6, p. 483-498.
24. Ling Y., López-Fernández M.C., Serrano-Bedia A.M. (2019), Organizational culture and entrepreneurial orientation: examination through a new conceptualization lens, “The International Entrepreneurship and Management Journal”, https://doi.org/10.1007/s11365-019-00600-w (dostęp: 30.01.2020).
25. Martins E., Martins N., Terblanche F. (2004), An Organizational Culture Model to Stimulate Creativity and Innovation in a University Library, “Advances in Library Administration and Organization”, Vol. 21, p. 83-130.
26. Miles M.P., Arnold D.R. (1991), The relationship between marketing orientation and entrepreneurial orientation, “Entrepreneurship Theory and Practice”, Vol. 15, No. 4, p. 49-65.
27. Miller D. (1983), The correlates of entrepreneurship in three types of firms, “Management Science”, Vol. 29, No. 7, p. 770-791.
28. Miller D. (1987), The structural and environment al correlates of business strategy, “Strategic Management Journal”, Vol. 8, No. 1, p. 55-76.
29. Miller D., Friesen P.H. (1982), Innovation in conservative and entrepreneurial firms: Two models of strategic momentum, “Strategic Management Journal”, No 3, p. 1-25.
30. Rao J., Weintraub J. (2013), How Innovative Is Your Company’s Culture?, “MIT Sloan Management Review”, Vol. 54, No. 3, p. 29-37.
31. Roldan J.L., Sanchez-Franco M.J. (2012), Variance-based structural equation modeling: guidelines for using partial least squares, in: Research methodologies, innovations and philosophies in software systems engineering and information systems, IGI-Global, s. 193-221.
32. Zbierowski P. (2012), Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Oficyna Wolters Kluwer business.
33. Zbierowski P., Bratnicki M. (2014), Positivity and Intrapreneurship: Positive Orientation and its Relation to Entrepreneurial Orientation and Performance, https://ssrn.com/abstract=2446058; (dostęp: 12.02.2020).

Autor

Anna Strychalska-Rudzewicz
Strychalska-Rudzewicz, A. (2020). Moderacja relacji pomiędzy kulturą organizacyjną, orientacją przedsiębiorczą i innowacyjnością. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 54(1), 20–31. https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.54.1.2

Article Details

Metrics