M&A Post-merger integration – istota i rola dobrze przygotowanego przejęcia
Abstrakt
Ponad połowa fuzji i przejęć kończy się zniszczeniem wartości (value destruction) dla akcjonariuszy. W długim okresie – ponad 5 lat – tylko niektóre fuzje
i przejęcia wnoszą wartość dodaną dla obu stron transakcji. Integracja – spółki przejmowanej do aktywów nabywcy po połączeniu – jest jednym z problemów związanych z tworzeniem wartości (value creation) w transakcjach fuzji i przejęć. Większość członków kierownictwa zaangażowanych w proces M&A koncentruje się na procesie badania spółki (due dilligience) lub aspektach proceduralnych „zakupu”. Przygotowanie odpowiedniego planu integracji dla firmy często jest elementem odkładanym na później, a jest on jednym z kluczowych elementów procesu przejęcia. Należy podkreślić, że istnieje szereg kluczowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę – od ustalenia celów i wskaźników efektywności dla kadry kierowniczej po zrozumienie „ekosystemu”, w którym działa firma i jej interesariuszy. Komunikacja jest także jednym z wiodących problemów w integracji po fuzji i przejęciach. W ostatnich latach pojawiła się nowa koncepcja tymczasowych menedżerów (interim manager). Osoba odpowiedzialna za projekt integracji bywa nazywana menedżerem integracji (post-M&A manager). Osoba taka może zostać oddelegowana zarówno na stanowisko członka zarządu ds. finansowych jak i operacyjnych czy handlowych. Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie znaczenia procesu integracji po połączeniu, a także przybliżenie roli menedżera integracji.
Full Text
Bibliografia
2. Morgan Stanley (2020), M&A in 2020: four trends to watch. shorturl.at/esJO2, 7.05.2020.
3. Lee J.J. (2013), Dancing with the enemy? Relational hazards and the contingent value of repeat exchanges in M&A markets, “Organization Science”.
4. Capron L., Mitchell W. (2012), Build, borrow, or buy: Solving the growth dilemma, Harvard Business Press.
5. Dörrenbächer C., Witzmann N. (2015), The link between cultural due diligence and socio-cultural post-merger integration management as a critical success factor in M&As, Institute of Management Berlin at the Berlin School of Economics and Law.
6. Yaakov W. (2013), A comprehensive guide to mergers & acquisitions: Managing the critical success factors across every stage of the M&A process, FT Press.
7. Achar A., Uncourt Ct., (2020), MAC Clauses in M&A Transations, HeinOnline.
8. Angwin D. (2004), Speed in M&A Integration: The first 100 days, “European Managment Journal”.
9. Todnem B.R. (2005), Organisational change management: A critical review, “Journal of change management”.
10. Bhal KT., Bhaskar AU., Ratnam CSV. (2009), Employee reactions to M&A: Role of LMX and leader communication, Leadership and Organization.
11. Wratny J. (2012), Problem reprezentatywności związków zawodowych w zakładzie pracy: więcej pragmatyzmu czy demokracji?, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”.
12. Maire S., Collerette P. (2011), International post-merger integration: Lessons from an integration project in the private banking sector, “International Journal of Project Management”.
13. Rocnkess J., Rockness H., Ivancevich Sh. (2001), The M&A game changes, “Financial Executive”.
14. De Noble A., Gustafson L., Hergert M. (1988”, Planning for post-merger integration – eight lessons for merger success, “Long Range Planning”.
15. Alaranta M. (2005), Evaluating success in post-merger IS integration: a case study, “The Electronic Journal Information Systems Evaluation”.
16. Davis D. (2012), M&A Integration: M&A Integration: How To Do It. Planning and delivering M&A integration for business success, John Wiley.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.