Crowdfunding udziałowy jako metoda finansowania inwestycji w branży piwowarstwa rzemieślniczego w Polsce
Abstrakt
Crowdfunding udziałowy, jako nowoczesna forma finansowania, jest coraz częściej wykorzystywany przez browary rzemieślnicze na całym świecie, a w ostatnich latach również w Polsce. Głównym celem artykułu jest identyfikacja podstawowych cech akcji crowdfundingowych przeprowadzanych przez polskie browary rzemieślnicze w latach 2016-2020. Badania wskazują, iż obecnie działające browary przeprowadzają tego typu akcje w celu sfinansowania najważniejszych inwestycji. Osiągają one przy tym duży sukces, pozyskując kapitał od wielu inwestorów, co świadczyć może o tym, że ta forma finansowania będzie się szybko rozwijać w kolejnych latach.
Full Text
Bibliografia
2. Cumming D., Meoli M., Vismara S. (2021), Does equity crowdfunding democratize entrepreneurial finance? „ Small Business Economics” Vol. 56, p. 533-552.
3. Dziuba D. (2015), Ekonomika Crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Warszawa, Difin.
4. Garavaglia C., Swinnen J. (2017), The craft beer revolution: An international perspective, Choices, Vol. 32(3), p. 1-8.
5. Gemra K. (2019), Crowdfunding udziałowy jako forma finansowania rozwoju przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, Nr 3/2019, s. 47-55.
6. Glanc J. (2020), Equity crowdfunding as a regulatory question, Zürich, Dike Verlag AG.
7. Kędzierska-Szczepanik A (2017), Perspektywy rozwoju crowdfundingu udziałowego w Polsce, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Managment and Finance”, Vol. 15, s. 212-224.
8. Kopyra T. (2016), Piwo. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby nie wyjść na głupka, Kraków, Flow Books.
9. Lissowska M. (2018), Crowdfunding – zjawisko, problemy, regulacja, „Gospodarka Narodowa”, Nr 1(293), s. 59-86.
10. Łużak T. (2017), Strategie niszy rynkowej na przykładzie sektora browarów w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finanansów SGH”, nr 153, s. 193-209.
11. Majewski P. (2020), Crowdfunding – cechy i typologia, „Gospodarka Narodowa”, nr 1(301), s. 139-152.
12. Malinowski B., Giełzak M. (2015), Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu, Gliwice, Helion.
13. Motylska-Kuźma A. (2018), Equity Crowdfunding – doświadczenia polskie, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 530, s. 117-126.
14. Pluszyńska A. (2018), Crowdfunding – historia i definiowanie, w: Crowdfunding w Polsce, Pluszyńska A., Szopa A. (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 13-32.
15. PSBR (2020), Raport z działalności browarów zrzeszonych w PSBR w 2019 roku, https://psbr.eu/resources/PSBR_Raport6.7.pdf, dostęp 24.04.2021.
16. Shneor R. (2020), Crowdfunding Models, Strategies, and Choices Between Them in: Advances in crowdfunding: Research and Practice, Shneor R., Liang Z., Bjørn-Tore F. (ed.), Cham, Palgrave Macmillan, p. 21-42.
17. Suszek A., Mironiuk K. (2017), Postawy i zachowania konsumentów do 40. roku życia na rynku piwa, „Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni”, Nr 99, s. 96-102.
18. Vulkan N., Åstebro T., Sierra M. (2016), Equity crowdfunding: A new phenomena, „Journal of Business Venturing Insights”, Vol. 5, 2016, p. 37-49.
19. Wojtyra B. (2020), How and why did craft breweries ‘revolutionise’ the beer market? The case of Poland, „Moravian Geographical Reports”, Vol. 28(2), p. 81-97.
20. Wojtyra B., Grudzień Ł. (2017), Rozwój przemysłu piwowarskiego w Polsce w okresie tzw. piwnej rewolucji w latach 2011–2016, „Prace Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, Nr 31(1), s. 5267.
Źródła internetowe:
1. http://www.bgh.com.pl, dostęp 24.04.2021
2. http://www.crowdway.pl, dostęp 24.04.2021
3. http://www.zwrotnica.com.pl/search/label/Statystyki?&max-results=7, dostęp 24.04.2021
4. https://mojadestylarnia.pl/, dostęp 24.04.2021
5. https://psbr.eu/browary-rzemieslnicze/, dostęp 24.04.2021
6. https://www.beesfund.pl, dostęp 24.04.2021
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.