Zrównoważony rozwój sieci franczyzowej w świetle teorii agencji
Main Article Content
Abstrakt
W opracowaniu przedstawiono problem efektu gapowicza w kontekście standardów zrównoważonego rozwoju. Celem opracowania jest ocena działań na rzecz zrównoważonego rozwoju sieci franczyzowej w zestawieniu z występującym, zgodnie z teorią agencji, efektem gapowicza. Konflikty powstające na poziomie pryncypał–agent (franczyzodawca–franczyzobiorca) oraz zachowania oportunistyczne ze strony franczyzobiorców mogą osłabić wprowadzone zmiany, między innymi poprzez występowanie efektu gapowicza.
Artykuł powstał w oparciu o przegląd polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu. Ponadto przeprowadzono analizę konfliktu pryncypał – agent, wynikającego z teorii agencji w zestawieniu ze standardami zrównoważonego rozwoju i wprowadzonych dobrych praktyk przez sieci franczyzowe. Wnioski wynikające z krytycznej analizy piśmiennictwa sugerują możliwość zmniejszenia skuteczności działań na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez zachowania oportunistyczne franczyzobiorców. W celu ich ograniczenia wymagany jest system kontroli. Aktywny udział franczyzobiorców przyczynia się do skuteczności dobrych praktyk wprowadzanych przez sieć
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Blisko i odpowiedzialnie, Raport społecznej odpowiedzialności biznesu Żabka Polska; https://www.zabka.pl/raport-csr-pl, dostęp: 16.05.2021.
3. Europejski Kodeks udzielania Franczyzy, https://franczyza.org.pl/europejski-kodeks-etyki-udzielania-franczyzy, dostęp: 16.05.2021.
4. Gillis W., Combs J. (2009), Franchisor strategy and firm performance: making the most of strategic resource investments, “Business Horizons”, Vol. 52, s. 553–561.
5. https://www.zabka.pl/nasza-odpowiedzialnosc/ochrona-srodowiska, dostęp: 14.05.2021.
6. Huang C. (2004), Agency Theory in Franchising Some Empirical Results, “Yu Da Academic Journal”, No. 7, s. 158.
7. Kidwell R. E, Nygaard A., Silkoset R. (2007), Antecedents and effects of free riding in the franchisor-franchisee relationship, “Journal of Business Venturing”, February 2007.
8. Klick J., Kobayashi B., Ribstein L. (2006), The Effect of Contract Regulation: The Case of Franchising, George Mason Law & Economics Research Paper, No. 07–03, s. 3.
9. Lafontaine F. (1992), Agency Theory and franchise some empirical results, „Rand Journal of Economics”, Vol. 23, No. 2.
10. Manna D. R., Smith A. D., Synowka D. P. (2006), Exploring Agency Theory Implications With Franchising, “Journal of Business & Economics Research (JBER)”, Vol. 4, No. 4.
11. Michael S. C., Combs J. G. (2008), Entrepreneurial failure: the case of franchisees, “Journal of Small Business Management”, Vol. 46, No. 1, s. 73–90.
12. Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce (2020). Dobre praktyki., Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa, 2020.
13. Shane S., Spell C. (1998), Factors for new franchise success, “Sloan Management Review”, Vol. 39, No. 3, s. 43–50.
14. Turek I. (2011), Identyfikacja wartości przedsiębiorstw franczyzowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia”, nr 46.
15. Watson A., Johnson R. (2010), Managing the franchisor – franchisee relationship: a relationship marketing perspective, “Journal of Marketing Channels”, Vol. 17, No. 1, s. 51–68.