Zrównoważony rozwój sieci franczyzowej w świetle teorii agencji

Maria Andrzejak (1)
(1) Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej, Polska

Abstrakt

W opracowaniu przedstawiono problem efektu gapowicza w kontekście standardów zrównoważonego rozwoju. Celem opracowania jest ocena działań na rzecz zrównoważonego rozwoju sieci franczyzowej w zestawieniu z występującym, zgodnie z teorią agencji, efektem gapowicza. Konflikty powstające na poziomie pryncypał–agent (franczyzodawca–franczyzobiorca) oraz zachowania oportunistyczne ze strony franczyzobiorców mogą osłabić wprowadzone zmiany, między innymi poprzez występowanie efektu gapowicza.
Artykuł powstał w oparciu o przegląd polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu. Ponadto przeprowadzono analizę konfliktu pryncypał – agent, wynikającego z teorii agencji w zestawieniu ze standardami zrównoważonego rozwoju i wprowadzonych dobrych praktyk przez sieci franczyzowe. Wnioski wynikające z krytycznej analizy piśmiennictwa sugerują możliwość zmniejszenia skuteczności działań na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez zachowania oportunistyczne franczyzobiorców. W celu ich ograniczenia wymagany jest system kontroli. Aktywny udział franczyzobiorców przyczynia się do skuteczności dobrych praktyk wprowadzanych przez sieć

Bibliografia

Read More

Autor

Maria Andrzejak
Andrzejak, M. . (2022). Zrównoważony rozwój sieci franczyzowej w świetle teorii agencji. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 63(1), 45–56. https://doi.org/10.33119/KNoP.2022.63.1.4