Metody heurystyczne jako skuteczne narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem w czasach niepewności
Abstrakt
W zarządzaniu przedsiębiorstwem, niepewność należy do atrybutów podejmowanych decyzji menedżerskich. W konkurencyjnych środowiskach, gdzie sukces zależy od wysokiej jakości decyzji, podejmowanie błędnych kroków może doprowadzić do utraty rynku lub nawet przyczynić się do zakończenia działalności. Dlatego tak ważne jest, aby spośród wielu alternatywnych metod wybrać tę, która będzie skuteczna w rozwiązywaniu problemów w prosty i szybki sposób. Heurystyka oferuje rozwiązania, które udowodniają swoją przydatność w niepewnym otoczeniu biznesowym. Celem pracy jest przedstawienie i ocena metod heurystycznych oraz wykazanie ich specyfiki i możliwości zastosowania w naukach o zarządzaniu przedsiębiorstwami w warunkach niepewności. W artykule przybliżono aspekt teoretyczny heurystyk menedżerskich, położono również nacisk na przedstawienie praktycznych przykładów zastosowania heurystyk w przedsiębiorstwach w warunkach niepewności, także w czasie pandemii Covid-19, wyciągnięto wnioski i sformułowano praktyczne rekomendacje.
Full Text
Bibliografia
2. Albar, F. M, Jetter, A. J. (2013). Fast and fugal heuristics for new product screening-is managerial judgement‚ good enough‘, International Journal of Management and Decision Making, 12 (2), 165. http;//doi.org/10.1504/IJMDM.2013.054461.
3. Alsameraai, H. (1999). Workers Attitudes for Using Quantitative Methods in Decision Making. Journal of Public Management, 38 (4), 68–76.
4. Artinger, F., Petersen, M, Gigerenzer. G., Weibler, J. (2014). Heuristics as adaptive decision strategies in management, Journal of Organisational Behavior, 36 (1), 33–52. https://doi.org/10.1002/job.1950.
5. Bazerman, M. H., Moore, D. A. (2008). Judgment in managerial decision making. New York: Wiley.
6. Becerra-Fernandez, I. (2004). Knowledge Management Challenges, Solution, and Technologies. Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
7. Bingham, C. B., Eisenhardt, K. M., Furr, N. R. (2007). What makes a process a capability? Heuristics, strategy, and effective capture of opportunities. Strategic Entrepreneurship Journal, 1, 27–47.
8. Bingham, C. B., Eisenhardt, K. M. (2014). Rational heuristics: The “simple rules” that strategists learn from process experience. Strategic Management Journal, 32, 1437–1464. doi:10.1002/smj.
9. Coleman, L., Maheswaran, K., Pinder, S. (2010). Narratives in managers’ corporate finance decisions. Accounting & Finance, 50 (3), 605–633. doi:10.1111/j.1467-629X.2010.00343.x.
10. Cossette, P. (2014) Heuristics and cognitive biases in entrepreneurs: a review of the research. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 27 (5), 41–496.
11. Dawes, R. M., Corrigan, B. (1974). Linear models in decision making. Psychological Bulletin, 81 (2), 95–106.
12. de Andres P. L., de Andres-Bragado L., Hoessly L. Monitoring and Forecasting COVID-19: Heuristic Regression, Susceptible-Infected-Removed Model and Spacial Stochastic. Behavioral Sciences. 12 (39), 1–11.
13. Dietrich, C. (2010). Decision making: Factors that influence decision making, heuristics used and decision outcomes. Student Pulse,2 (2). http;//doi.org/10.1037/a0012772.Sagi.
14. Ehrig, T., Foss, N. J. (2020). Risk, uncertainty and Covid-19. Sydney: Quillette.
15. Einhorn, H. J., Hogarth, R. M. (1975). Unit weighting schemes for decision making. Organizational Behavior and Human Performance, 13, 171–192.
16. Gigerenzer, G. (2008). Why heuristics work. Perspectives on Psychological Science, 3 (1), 20–29. http;//doi.org/10.2307/40212224.
17. Gigerenzer, G. (2014). Risk Savvy: How to make good decisions. New York, NY: Viking.
18. Gigerenzer, G., Gaissmaier, W. (2011). Heuristic decision making. Annual Review of Psychology, 62, 451–482. doi:10.1146/annurev-psych-120709-145346.
19. Gigerenzer, G., Goldstein, D. G. (1996). Reasoning the fast and frugal way: Models of bounded rationality. Psychological Review, 103 (4), 650–669.
20. Gigerenzer, G., Goldstein, D. G. (2011). The recognition heuristic: A decade of research. Judgment and Decision Making, 6 (1), 100–121.
21. Gigerenzer, G., Hoffrage, U., Goldstein, D. G. (2008). Fast and frugal heuristics are plausible models of cognition: Reply to Dougherty, Franco-Watkins, and Thomas (2008). Psychological Review, 115, pp. 230–239.
22. Gigerenzer, G., Todd, P. M. (1999). Simple heuristics that make us smart (1st ed.). New York, NY: Oxford University Press.
23. Govender L. (2016), Heuristics in managerial decision making during company turn around and uncertainty. Gordon Institute of Business Science, University of Pretoria.
24. Groner, M., Groner, R., Bischof, W. F. (1983). Approaches to heuristics: A historical review. In R. Groner, M. Groner, W. F. Bischof (Eds.), Methods of heuristics, Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1–18.
25. Guercini, S. (2012). New approaches to heuristic processes and entrepreneurial cognition of the market. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14 (2), 199–213. doi:10.1108/14715201211271410.
26. Heizer, J. (2004). Operations Management (7th ed.). Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
27. Hills, G. E., Shrader, R. C. (1998). Successful entrepreneurs’ insights into opportunity recognition. In P. D. Reynolds (Ed.), Frontiers of entrepreneurship research. Wellesley, MA: Babson College, 30–43.
28. Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit. Boston, MA: Hart, Schaffner & Marx; Houghton Mifflin Co.
29. Lawrence, Jr. J. A. (2002). Applied Management Science (2nd ed.). John Wiley & Sons ltd, Southern Gate.
30. Lorena, L. A. N, Narciso, M. G. (1996). Relaxation heuristics for a generalized assignment problem, European Journal of Operational Research, 91 (1996): 600–610.
31. Lyytinen, K., Mathiassen, L. and Ropponen, J. (1998). Attention shaping and software risk – a categorical analysis of four classical risk management approaches. Information Systems Research, 9 (3), 233–255.
32. Makings, A. Barnard B. (2019). The Heuristics of Entrepreneurs. Expert Journal of Business and Management, 7 (2), 185–187.
33. Manimala, M. J., (1992). Entrepreneurial heuristics: A comparison between high PL (pioneering- innovative) and low PI ventures. Journal of Business Venturing, 7 (6), 477–504.
34. Miscuraca R., Teuscher U., Scaffidi Abbate C., Caresia F., Rocella M., Parisi L., Vetri L., Miceli S., (2022). Can we do better next time? Italians’ Response to the Covid-19 Emergency through a Heuristics and Biases Lens. Behavioral Sciences, 12 (39), 1–11.
35. Mousavi, S., Gigerenzer, G. (2014). Risk, uncertainty and heuristics. Journal of Business Research,67 (8), pp.1671–1678.http;//doi.org/10.1016/j.busres.2014.02.013.
36. Read, D., Grushka-Cockayne, Y. (2011). The similarity heuristic. Journal of Behavioral Decision Making, 24 (1), 23–46.doi:10.1002/bdm.679.
37. Ridha M. B. (2015). The Role of Heuristic Methods as a Decision-Making Tool in Aggregate Production Planning. International Journal of Business Administration. 6, (2); 2015.68–76.
38. Rothlauf, F. (2011), Design of Modern Heuristics, Springler-Verlag, Heidelberg.
39. Shah, A. K, Oppenheimer, D. M. (2008). Heuristics made easy: An effort-reduction framework. Psychological Bulletin, 134 (2),207–222. http;//doi.org/10.1037/0033–2909.134.2.207.
40. Todd, P. M. (2000). Ecological rationality and its contents. Thinking and Reasoning, 6, 375– 384.
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.