Partnerstwo biznesowe w nowoczesnej organizacji – ewolucja roli działów finansowych przedsiębiorstw
Main Article Content
Abstrakt
Niespotykane dotąd tempo zmian w środowisku gospodarczym postawiło przed organizacjami wielkie wyzwania zarówno biznesowe, jak i organizacyjne. Chcąc zwiększać swoją wartość, przedsiębiorstwa muszą z absolutną precyzją wykorzystywać wszystkie swoje zasoby, by sprostać wymogom rynku i akcjonariuszy. Takim zasobem są także działy finansowe, których metamorfoza na przestrzeni ostatnich 25 lat była wręcz spektakularna. Zmieniające się oczekiwania wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy sprawiły, że w ciągu ćwierćwiecza wielu dyrektorów finansowych przeistoczyło się ze strażników budżetu i procedur w strategicznych partnerów biznesowych, aktywnie uczestniczących w procesach decyzyjnych i otwierających nowe szanse przed organizacją. Jednocześnie struktury działu finansów diametralnie zmieniły się, by uwolnić jak najwięcej czasu na aktywności zwiększające wartość dodaną. Celem artykułu jest wskazanie zmian w organizacji działów finansowych oraz kompetencji gwarantujących powodzenie w nowych realiach. Szczególny nacisk jest położony na koncepcję business partneringu, która stanowi i będzie stanowić kluczowy czynnik sukcesu w świecie finansów przedsiębiorstwa. Autor wskaże również kilka potencjalnych kierunków dalszych zmian, które w najbliższych latach będą wpływać na pracę działów finansowych i determinować pozyskiwanie nowych kompetencji.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
Deloitte (2012), Changing the focus. Finance Business Partnering, online: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/finance-transformation/deloitte-uk-finance-business-partnering.pdf (dostęp: 20.03.2022).
Deloitte (2018), Crunch Time V. Finance 2025, online: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Finance/gx-ft-crunch-time-V-finance-2025.pdf (dostęp: 16.03.2022).
Little A. D. (2019), Beyond cost efficiencies in shared service centers, online: https://www.adlittle.com/en/beyond-cost-efficiencies-shared-service-centers (dostęp: 16.03.2022).
Krzepkowska M. (2008), Controlling jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem handlowym w warunkach globalizacji gospodarki, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
Kowalewski M. (2014), Analiza zmian we współczesnym podejściu do budżetowania działalności przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 152–161.
Szychta A. (2012), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza. Zarys rozwoju rachunkowości zarządczej w zachodnich krajach Europy kontynentalnej, w: Współczesne nurty badawcze w rachunkowości, red. I. Sobańska, P. Kabalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź,.
Świderska G. K. (2017) (red.), Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin/MAC Consulting, Warszawa, s. 452–462, s. 523–527.
PWC (2017), Finance as business partner. Adding up or adding value, online: https://www.pwc.nl/nl/assets/documents/pwc-finance-as-business-partner-adding-up-or-adding-value-2017.pdf (dostęp: 16.03.2022).
PWC (2012), Putting your business on the front foot; online: https://www.pwc.com.uy/en/publicaciones/assets/putting-your-business-on-the-front-foot.pdf (dostęp: 25.03.2022).