Inicjatywy prośrodowiskowe kontra kryzys. Możliwość realizacji programów dążących do zrównoważenia rozwoju lotnictwa cywilnego w trakcie jednej z największych zapaści na rynku lotniczym w historii
Abstrakt
Inicjatywy prośrodowiskowe stale przybierają na sile i mają niebagatelny wpływ na działalność podmiotów działających na regulowanych przy ich pomocy rynkach. Transport lotniczy jest szczególnie narażony na ryzyko poniesienia znaczących konsekwencji w tym zakresie w związku z relatywnie wysokim poziomem emisji dwutlenku węgla w porównaniu z innymi formami transportu. Głównymi emitentami CO2 w obszarze lotnictwa są przewoźnicy stanowiący również centralną grupę przedsiębiorstw na tym rynku w rozumieniu przepływów finansowych. Celem badania było wykonanie przeglądu wybranych inicjatyw prośrodowiskowych mających wpływ na działalność przedsiębiorstw rynku lotniczych, a także kierunków ich weryfikacji przez decydentów wskutek wystąpienia kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Postawiono hipotezę, że przedsiębiorstwa rynku lotniczego nie są w stanie pokryć kosztów wynikających z wdrażanych inicjatyw prośrodowiskowych. Hipotezę potwierdzono na podstawie analiz i porównania stanu rynku oraz sytuacji finansowej największych w Europie przewoźników lotniczych na koniec lat 2019 i 2020.
Full Text
Bibliografia
Air Transport Action Group (2020), Facts & Figures, https://www.atag.org/facts-figures.html (dostęp: 29.06.2021).
Atlantic Council (2020), Sustainable Aviation Fuel Policy in the United States: A Pragmatic Way Forward, https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2020/04/AC_SAF_0420_v8.pdf (dostęp: 29.06.2021).
Deutsche Lufthansa AG (2020), Lufthansa Group Financial Statement 2020, https://investor-relations.lufthansagroup.com/fileadmin/downloads/en/financial-reports/financial-statements/LH-FS-2020‑e.pdf (dostęp: 29.06.2021).
EUR-Lex (2021a), Decyzja Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do powiadomienia o dobrowolnym udziale w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) od dnia 1 stycznia 2021 r. oraz o wariancie wybranym do obliczania wymagań wobec przewoźników lotniczych w zakresie kompensacji w latach 2021–2023, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52020PC0194 (dostęp: 29.06.2021).
EUR-Lex (2021b), Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/903 z dnia 29 maja 2019 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2020 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2024 r., https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019D0903&from=EN (dostęp: 29.06.2021).
European Organisation for the Safety of Air Navigation (2021), EUROCONTROL Five-Year
Forecast Update 2021–2024, https://www.eurocontrol.int/publication/eurocontrol-forecastupdate-2021–2024 (dostęp: 29.06.2021).
European Commission (2021), Reducing emissions from aviation, https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/aviation_en (dostęp: 29.06.2021).
International Air Transport Association (2021), Aviation Carbon Exchange, https://www.iata.org/en/programs/environment/ace (dostęp: 29.06.2021).
International Air Transport Association (2021a), Economic Performance of the Airline Industry, https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---november-2020---report/ (dostęp: 29.06.2021).
International Air Transport Association (2021b), IATA Annual Review 2020, https://www.iata.org/contentassets/c81222d96c9a4e0bb4ff6ced0126f0bb/iata-annual-review-2020.pdf (dostęp:29.06.2021).
International Airlines Group, International Airlines Group Annual Report and Accounts 2020, https://www.iairgroup.com/~/media/Files/I/IAG/annual-reports/iag-annual-reports/en/iagannual-report-and-accounts-2020.pdf (dostęp: 29.06.2021).
International Civil Aviation Organization (2021a), What is CORSIA and how does it work?, https://www.icao.int/environmental-protection/pages/a39_corsia_faq2.aspx (dostęp: 29.06.2021).
International Civil Aviation Organization (2021b), Sustainable Aviation Fuels (SAF), https://www.icao.int/environmental-protection/pages/SAF.aspx (dostęp: 29.06.2021).
International Civil Aviation Organization (2021c), ICAO Council agrees to safeguard adjustment for CORSIA in light of COVID-19 pandemic, https://www.icao.int/Newsroom/Pages/ICAOCouncil-agrees-to-the-safeguard-adjustment-for-CORSIA-in-light-of-COVID19‑pandemic.aspx (dostęp: 29.06.2021).
Performance Review Body of the Single European Sky (2021), Performance Review Body: Advice on the revision of performance targets for RP3, https://webgate.ec.europa.eu/eusinglesky/node_en (dostęp: 29.06.2021).
PricewaterhouseCoopers (2021), Aviation Industry Outlook 2021, https://www.pwc.ie/reports/aviation-industry-outlook-2021.html (dostęp: 29.06.2021).
U. S. Energy Information Administration (2021, U. S. Gulf Coast Kerosene-Type Jet Fuel Spot Price FOB, https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/EER_EPJK_PF4_RGC_DPGD.htm (dostęp: 29.06.2021).
Autor
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.