Job satisfaction of the public administration employees based on example local government unit

Kamil Rezmer (1)
(1) Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, Polska

Abstrakt

Cel: Ocena satysfakcji pracowników jednostki administracji publicznej ze wskazaniem czynników determinujących wzrost poziomu satysfakcji oraz obszary problemowe w tym zakresie.
Metodyka: Część teoretyczna poświęcona była literaturze. Część empiryczna zawiera wyniki badania przeprowadzonego metodą ankiety internetowej wśród pracowników Urzędu Miasta. Narzędzie badawcze zostało skonsultowane z przedstawicielami jednostki. Badanie było przeprowadzone na 182 badanych. Ankieta dotyczyła wszystkich poziomów organizacyjnych jednostki.
Wnioski: Wyniki wskazują na problem w przepływie informacji i komunikacji w urzędzie, co negatywnie wpływa na satysfakcję z pracy urzędników. Pracownicy tworzą bardzo dobre, silne relacje między sobą oraz z przełożonymi. Urzędnicy uważają, że poziom wynagrodzeń jest nieadekwatny do wzrostu obowiązków służbowych.
Skutki: Przygotowano raport zawierający wskazówki, które udostępniono zarządzającym w Urzędzie Miasta Bydgoszczy. Raport zawiera możliwe rozwiązania wpływające na poprawę satysfakcji z pracy w badanej jednostce.
Oryginalność/wartość: Dotychczas w badanej jednostce nie prowadzono badań satysfakcji pracowników. Przeprowadzone badanie było pierwszym.

Full Text

Generated from XML file

Bibliografia

Dictionary of the Polish Language [2022], Satisfaction, June 1, https://sjp.pwn.pl/slowniki/satysfakcja (accessed: 1.06.2022).

Diener E., Emmons, R. A. Larsen, R. J., Griffin S. [1985], The Satisfaction With Life Scale, „Journal of Personality Assessment”, 49 (1), pp. 71–75, https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13.

Encyklopedia PWN [2021], Administration, November 28, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/administracja;3865851.html (accessed: 28.11.2021).

Fundowicz S. [2003], Człowiek i administracja publiczna, in: Fundowicz S., Rymarz F., Gomułowicz A. (eds.), Prawość i godność. Księga pamiątkowa w 70. rocznicę urodzin Profesora Wojciecha Łączkowskiego, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Izdebski H., Kulesza M. [2004], Administracja publiczna zagadnienia ogólne, LIBER.

Kaczmarczyk S. [2014a], Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kaczmarczyk S. [2014b], Zarys metodyki badań naukowych w nauce o marketingu, „Marketing i Rynek”, 11 (8), pp. 91–97.

Kaczmarczyk S. [2018], Zalety i wady metod zbierania danych przez Internet w badaniach marketingowych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria: Organizacja i Zarządzanie”, nr 129, pp. 187–200.

KarnaW. J., Knap-Stefaniuk A. [2017], Motywowanie pracowników jako wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi, „Studia i Prace WNEIZ US”, 48 (2), pp. 161–171.

Kopertyńska M. [2008], Motywowanie pracowników – teoria i praktyka, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

Kotler P. [1994], Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.

Krajewski M. [2010], O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica WN NOVUM Sp. z o.o., Płock.

LeanPassion [2022], Badanie satysfakcji Lean Passion, June 3, https://leanpassion.pl/wp-content/uploads/2020/09/BSP-2020.pdf (accessed: 3.06.2022).

Piontek A. [2017], Czynniki kształtujące satysfakcję pracowników wybranej grupy dyspozycyjnej na przykładzie policji, „Studia i Prace WNEIZ US”, 48 (2), pp. 269–279. Primaveraspa [2022], Wpływ stresu na zdrowie człowieka, May 26, https://primaveraspa.pl/blog/stres-i-jego-wplyw-na-zdrowie-czlowieka/ (accessed: 26.05.222).

Rogozińska-Pawełczyk A. [2018], Job satisfaction vs. Occupational stress – Quantitative analysis of 3 organizational units of a public sector institution, „Medycyna Pracy”, 69(3), pp. 301–315, https://doi.org/10.13075/mp.5893.00695.

Schultz D., SchultzS. E. [2008], Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Skowron Ł. [2011], Indeks ISMP jako nowoczesna metoda pomiaru poziomu satysfakcji i motywacji pracowników, in: Gableta M., Pieroń-Pyszczek A. (eds.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji. W kierunku respektowania interesów pracobiorców, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Szumowski W. [2014], Motywowanie i satysfakcja z pracy w urzędach administracji samorządowej. Wyniki badań empirycznych, „Management Science”, 20 (3), pp. 67–76.

Wasiutyński B. [1932], Nauka o administracji i prawo administracyjne. Tom I, Sekcja Wydawnicza Towarzystwa „Bratnia Pomoc” Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

Wojnarski P. [2017], Zarządzanie stresem w pracy na przykładzie Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu, Nowy Sącz.

Autor

Kamil Rezmer
Rezmer, K. (2023). Job satisfaction of the public administration employees based on example local government unit. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 70(4), 55–71. https://doi.org/10.33119/KNoP.2023.70.4.4

Article Details

Metrics