Atrakcyjność inwestycyjna pierwszych ofert publicznych w Polsce

Dorota Podedworna-Tarnowska (1), Maciej Kiełpsz (2)
(1) Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska,
(2) Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k, Polska

Abstrakt

Zgodnie z teorią efektywności rynku cena rynkowa akcji zawsze i w pełni odpowiada ich wartości wewnętrznej, gdyż odzwierciedla wszystkie informacje dostępne na ich temat. Przy założeniu efektywności rynków finansowych podczas pierwszej oferty publicznej emitenci powinni otrzymywać wartość rynkową za wyemitowane akcje, a inwestorzy nie powinni uzyskać ponadnormatywnej stopy zwrotu z tytułu przydzielonych akcji. W literaturze opisane są jednak dwa zjawiska związane z pierwszą ofertą publiczną: fenomen underpricingu (niedowartościowania) w krótkim okresie oraz underperformance (przewartościowania) w dłuższym horyzoncie inwestycyjnym. Celem artykułu jest ocena atrakcyjności inwestycyjnej pierwszych ofert publicznych akcji na rynku polskim wraz z wykazaniem głównych czynników mających bezpośredni wpływ na ich powodzenie lub porażkę. Analizie poddano 6 największych, z punktu widzenia wielkości całkowitej oferty (powyżej 1 mld PLN) oraz 12 najmniejszych (poniżej 106 mln PLN) debiutów giełdowych, które odbyły się w okresie od 2017 roku do 2021 roku na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Wyniki badań wskazują, że inwestor, który nabywał akcje debiutujących spółek w ofercie i utrzymywał je w długim terminie, osiągnął znacznie gorsze rezultaty niż inwestor, który w tych samych dniach kupował akcje przeciętnych spółek giełdowych, które nie przeprowadzały w badanym okresie IPO.

Bibliografia

Read More

Autor

Dorota Podedworna-Tarnowska
Maciej Kiełpsz
Podedworna-Tarnowska, D., & Kiełpsz, M. (2024). Atrakcyjność inwestycyjna pierwszych ofert publicznych w Polsce. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 72(2), 45–65. https://doi.org/10.33119/KNoP.2024.72.2.4 (Original work published 28 czerwiec 2024)