Strategies of enterprise innovation in hypercompetitive conditions

Main Article Content

Kamil M. Kraj
Mirosław Jurdeczka

Abstract

As a result of globalization, the era of hyper-competition has emerged. In order to develop in such a turbulent environment, enterprises should implement an innovation strategy that is respond to changes taking place in this environment. The aim of the article is to present the path of changes in the scope of innovation strategies that can be followed by enterprises operating in hyper-competitive conditions. To identify such a path, the article discusses two classifications of innovation strategies presented in the literature on the subject. The discussion also included examples of innovatively oriented enterprises taken from the research of the authors of the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kraj, K. M. ., & Jurdeczka, M. . (2019). Strategies of enterprise innovation in hypercompetitive conditions. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 50(1), 39–52. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2063
Section
Articles

References

Abernathy W.J., Utterback J.M. (1978), Patterns of Industrial Innovation, “Technology Review”, Vol. 80, Iss. 7.

Banaszyk P. (2012), Kreatywna destrukcja w dynamicznym formułowaniu strategii biznesowej, w: Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, A. Kaleta i K. Moszkowicz (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 260, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Boutellier R., Gassman O., von Zedtwitz M. (2008), Managing Global Innovation. Uncovering the Secrets of Future Competitiveness, third edition, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag.

Cieślik J. (2017), Niekonwencjonalne strategie przedsiębiorstw we wdrażaniu nowych technologii, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 3 (44).

De Jong J.P.J., Brouwer E. (1999), Strategic Study. Determinants of the innovative ability of SMEs, EIM Small Business Research and Consultancy, Zoetermeer.

De Jong J.P.J., Vermeulen P.A.M. (2006), Determinants of Product Innovation in Small Firms. A Comparison Across Industries, “International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship”, Vol. 24, Iss. 6.

Dodgson M., Gann D., Salter A. (2008), The Management of Technological Innovation. Strategy and Practice, Oxford University Press.

Gerybadze A., Hommel U., Reiners H. W., Thomaschewski D. (red.) (2010), Innovation and International Corporate Growth, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag.

Kołodko G.W. (2013), Dokąd zmierza świat: ekonomia polityczna przyszłości, Warszawa, Prószyński Media.

Kraj K.M. (2009), Znaczenie sieci powiązań dla proinnowacyjnych korporacji transnarodowych, w: Kapitał Ludzki – Innowacje – Przedsiębiorczość, P. Niedzielski, K. Poznańska, K.B. Matusiak (red.), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego/SOOIPP Annual 2008.

Mazzarol T., Reboud S. (red.) (2011), Strategic Innovation in Small Firms. An International Analysis of Innovation and Strategic Decision Making in Small to Medium Sized Enterprises, Edward Elgar Publishing.

McGrath R.G., Kim J. (2014), Innovation, Strategy and Hypercompetition, in: The Oxford Handbook of Innovation Management, M. Dodgson, D.M. Gann, N. Phillips (eds.), Oxford University Press.

Penc-Pietrzak I. (2015), Charakterystyka zdolności dynamicznych przedsiębiorstwa w warunkach hiperkonkurencji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 229, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Pietraś M. (2002), Globalizacja jako proces zmiany społeczności międzynarodowej, w: Oblicza procesów globalizacji, M. Pietraś (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Poznańska K., Kraj K.M. (2015), Badania i rozwój w korporacjach transnarodowych. Organizacja. Umiędzynarodowienie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

PWC (2018), strategy&, https://www.strategyand.pwc.com/innovation1000, dostęp: 20.08.2018.

Szymański W. (2004), Interesy i sprzeczności globalizacji: wprowadzenie do ekonomii ery globalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Difin.

Utterback J.M. (1994), Mastering the Dynamics of Innovation. How Companies Can Seize Opportunities in the Face of Technological Change, Harvard Business School Press.

Utterback J.M. (1996), Mastering the Dynamics of Innovation, reviewed edition, Harvard Business School Press.