Hybrid model of airlines as a determinant of the development of air carriers

Main Article Content

Anna Szymczak

Abstract



The aviation market is one of the most dynamic factors determining economic develop-ment in the world. In addition, it is susceptible to economic and political crises. The air services market is also characterized by a very large diversity of clients within the market segments. Adaptation of an appropriate business model may be a condition for success, with the increase of ASK, RPK and LF ratios.


The aim of the work is to indicate the basic elements of business models of airlines that make up the hybrid model. The article also describes the evolution of Ryanair, which from the carrier emphasizing the lowest price aspires to the carrier offering flights with better quality than its competitors. The source materials of the study are available literature on the subject, own analysis based on secondary sources.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Szymczak, A. (2018). Hybrid model of airlines as a determinant of the development of air carriers. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 48(3), 53–60. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7778
Section
Articles

References

Brzezińska-Walaszczyk M. [2015], Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych, „Studia Medioznawcze”, nr 4(63).

Brzóska J. [2009], Model biznesowy – współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, „Organizacja i Zarządzanie”, Nr 2(6), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Conrady R., Fichert F., Sterzenbach R. [2013], Luftverkehr. Betriebswirtschaftliches Lehr- und Handbuch, Verlag, Monachium.

IATA [2007], InterVistas, Estimating Air Travel Demand Elasticities – Final Report, IATA, December 2007.

IATA [2018], Special Report. The Price of Loyalty, IATA, www.iata.org, dostęp: 28.02.2018.

Iwińska-Knop K., Szymczak A. [2017], Wykorzystywanie mediów społecznościowych w komunikacji marketingowej polskich portów lotniczych, „Handel Wewnętrzny”, nr 3/2017.

Jabłoński M. [2014], Projektowanie i dojrzewanie modeli biznesu przedsiębiorstw przez wymagania rynku kapitałowego na przykładzie NewConnect, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 803/2014, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Low J., Kalafut P.C. [2004], Niematerialna wartość firmy, Kraków, Oficyna Ekonomiczna.

Nowak B. [2015], Wielość modeli biznesu czy model hybrydowy – strategiczne wyzwania na rynku przewozów lotniczych, w: Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, M. Poniatowska-Jaksch (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.

PAIZ [2018], Report on the aviation market in Poland, PAIZ, http://www.paiz.gov.p, dostęp: 23.02.2018.

Rucińska D. [2011], Badania rynku usług lotniczych . Istota, zakres, użyteczność, przykłady, Zeszyty Naukowe nr 9, PTE, Kraków.

Ruciński A., Madej K. [2016], Polski rynek transportu lotniczego w perspektywie 2030 roku, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 4, No.7, Poznań.

Szymczak A. [2016], Wykorzystywanie programów partnerskich w kreowaniu lojalności klientów linii lotniczych, ”Journal of TransLogistics”, Vol. 2(12), No 1.

Szymczak A. [2017], Wykorzystywanie mediów społecznościowych w komunikacji marketingowej polskich portów lotniczych, „Handel Wewnętrzny”, nr 3/2017.

ULC [2018], Raport Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ULC, http://www.ulc.gov.pl, dostęp: 25.02.2018.

Wensveen J. [2015], Air Transportation, Ashgate Publishing Company.