Marketing Management as a Factor for the Development of the Communes
Main Article Content
Abstract
The aim of the study is to present the conditions of marketing management and its role it plays in local government units. It has been pointed out that marketing in municipal man-agement plays one of the main functions affecting its development. The results of own empirical research on marketing activities and tools used by self-government authorities in the municipalities of the Lodz voivideship were presented. The considerations were based on the subject literature as well as the results of our own empirical research. The surveys were carried out in the middle of 2016, by means of a questionnaire, on a sample of 155 communes of the Lodz region.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Bąk M. [2006], Promocja gminy, miasta i regionu w kontekście integracji europejskiej. Techniki przygotowania materiałów promocyjnych i ofert inwestycyjnych. Zasady obsługi inwestorów, TWIGGER, Warszawa.
Castenow D. [1996], Nowy marketing w praktyce, Warszawa, PWE.
Chrząścik M. [2012], Znaczenie strategii promocji w zarządzaniu wizerunkiem jednostki terytorialnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 94.
Domański R. [2006], Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Florek M. [2007], Promocja w marketingu terytorialnym, Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Gregor B., Gotwald-Feja B. [2016], Komunikacja marketingowa w JST na przykładzie powiatów, w: Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur (red.), Kraków, Wyd. Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
Kłosiewicz-Górecka U., Słomińska B. [2001], Samorząd terytorialny a rozwój nowoczesnego handlu, Warszawa, Difin.
Kowalczyk L. [2004], Zarządzanie miastem, w: Ekonomika i zarządzanie miastem, R. Brol (red.), Wrocław, Wyd. AE im. Oskara Langego.
Kuźniar W. [2013], Organizacyjne aspekty rozwoju marketingu terytorialnego w gminach turystycznych, „Finanse i Marketing”, nr 10(59), Polityki Europejskie.
Mikołajczyk A. [2010/2011], Budowa marki miasta, „Magazyn THINKTANK”.
Noworól A. [2007], Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Noworól A. [2013], Zarządzanie rozwojem w kontekście nowej polityki regionalnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 169, s. 163-164.
Parysek J. [2010], Rola planowania w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast polskich po 1989 roku, w: Studia miejskie. Koncepcje i instrumenty zarządzania procesami rozwoju i rewitalizacji miast, J. Słodczyk, E. Szafranek (red.), Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
Sekuła A. [2002], Marketingowe zarządzanie regionem, w: Marketing w rozwoju regionu. Wybrane zagadnienia, J. Karwowski (red.), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Strużycki M., Nowacki R. [2002], Reklama w przedsiębiorstwie, Warszawa, Difin.
Urban S. [2003], Strategia rozwoju gminy, „Współczesne Zarządzanie. Kwartalnik Środowisk Naukowych i Liderów Biznesu”, nr 2.
Wojciechowski E. [2003], Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Warszawa, Difin.
Zieman-Miszewska E. [2005], Wykorzystanie marketingu w budowaniu przewagi konkurencyjnej regionów, w: Międzynarodowe uwarunkowania konkurencyjności regionu, W. Kosiedowski (red.), Toruń, UMK-WTN.
Ziółkowski M. [2015], Strategiczne zarządzanie rozwojem gminy, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXXVII, zeszyt 1.