Diversity management and building the image and reputation of a family business
Main Article Content
Abstract
The objective of the article is to present the relations between the issue of building the image and repu- tation of a company and the concept of diversity management, determined by values and standards, fulfilled and developed with the attempt to managing human resources in the organisation. The article thesis reads: there is a relationship between building the image and reputation of a company, which is vital for the correct functioning of the organisation and the concept of diversity management. The Author points out to the importance of pro-ethical and pro-human behaviour in organisation management and its influence on building the value of the company. A significant role in creating the image and reputation of the organisation can be played by the concept of diversity management.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Anderson R., Reeb D. [2003], Founding-family ownership and firm performance: Evidence from the S & P 500, „Journal of Finanse”, Vol. 58, No. 3, pp. 1301-1328.
Banasiak A. [2014], Społeczna odpowiedzialność biznesu w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem rodzinnym, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 125-134.
Bassi J., Lev B., Low J., McMurer D.P, Siesfeld G.A. [2000], Measuring Corporate Investments in Human Capital, in: The New Relationship – Human Capital in the American Corporation, M.M. Blair, E.A. Kochan (eds.), Brooking Institution Press 2000.
Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.) [2011], Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Budzyński W. [2002], Wizerunek firmy, kreowanie, zarządzanie, efekty, Warszawa, Poltex.
Budzyński W. [2012], Kształtowanie wizerunku równoległego, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Bukowska U. [2013], Prokobiecość w kształtowaniu wizerunku pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowa cje. Projekty”, nr 4, s. 75-81.
Carr-Ruffino N. [1993], The promotable woman: Advancing through leadership skills, Wadsworth.
Cenker E.M. [2013], Public Relations, Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
Dąbrowski T.J. [2010], Reputacja przedsiębiorstwa, Kraków, Oficyna Wolters Kluwer business.
FFR [2014], Polacy o firmach rodzinnych. Raport opinii, Fundacja Firmy Rodzinne i FBN Poland, http://portal.firmyrodzinne.eu/resource/polacy-o-firmach-rodzinnych, dostęp 04/10/2017.
Figiel A. [2013], Reputacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ujęcie marketingowe, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Fombrun C.J., Gardberg N.A., Sever J.M. [2000], The reputation quotient: a multiple stakeholder measure of corporate reputation, “Journal of Brand Management”, Vol. 7(4), pp. 241-255.
FOB [2016], Łączy nas różnorodność. Przewodnik po karcie Różnorodności, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Gableta S.M., Bodak A. [2011], Warunki uwzględniania interesów pracobiorców w polskiej praktyce gospodarczej (prezentacja wyników badań empirycznych), w: Efektywność gospodarowania kapitałem ludzkim, B. Bohdziewicz (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 324-362.
Griggs L.B. [1995], Valuing diversity: Where from ...where to?, in: Valuing diversity: New tools for a new reality, L.B. Griggs, L.L. Louw (eds.), New York, McGraw-Hill 1995, pp.1-14.
Gross-Gołacka E. [2016], Rola koncepcji zarządzania różnorodnością w doskonaleniu organizacji, „Problemy Jakości”, nr 4, s. 28-34.
Gross-Gołacka E. [2018], Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Warszawa, Difin.
Grunig J.E. [1992], The Development of Public Relation Research in the United State and its Status in Communication Science, Avenarius, Ambrecht.
Grunig J.E. [2001], Two-way symmetrical public relations. Past, present and future, in: Handbook of public relations, R.L. Heath, Thousand Oaks, Sage.
Klimek J. [2014], Etyka przedsiębiorstw rodzinnych, Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, R. Sobiecki (red.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 173-204.
Klimek J. [2017], Strategia MSP. Przedsiębiorczość-Konkurencyjność-Rozwój, Warszawa, EMENTON.
Klimek J. [2014], W rodzinnej firmie. Powstanie, rozwój, zagrożenia i szanse, Warszawa, Wydawnictwo Menedżerskie.
Kopeć J. [2013], Procedury personalne kształtujące wizerunek pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowac je. Projekty”, nr 4, s. 50-51.
Kotler Ph. [1994], Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa, Gebethner & Ska.
Kraczla M., Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.
Krawiec F. [2009], Kreowanie i zarządzanie reputacja firmy, Warszawa, Difin.
Loden M., Rosener J.B. [1991], Workforce America! Managing Employee Diversity as a Vital Resource, Illinois, Business One Irwin.
Marjański A. [2012], Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, w: Ł. Sułkowski (red.), Firmy rodzinne – współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Kierunki i strategie rozwoju, Łódź, SAN, s. 35.
Matuska E., Sałek-Imińska A. [2014], Diversity management as employer branding strategy, „Human Resources Management and Ergonomics”, nr 2, pp. 70-80.
Mazur-Wierzbicka E. [2014], Specyfika realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” tom XV, zeszyt 7, część I, Wydawnictwo SAN, s. 227-240.
Oleksyn T. [2014], Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Warszawa, Oficyna Wolters Kluwer business.
Raport [2011], Raport z badania ilościowego dotyczącego świadomości, potrzeb i działań firm w zakresie Zarządzania różnorodnością, Warszawa, listopad 2011 (dane surowe).
Rybak A. [2014], Czynniki sukcesu przedsiębiorstw rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XV, zeszyt 7, część III, Wydawnictwo SAN, s. 283-292.
Słownik Języka Polskiego [2003], Warszawa, PWN.
Sobiecki R., Żelazko B. [2015], Sposób na sukces firmy rodzinnej (wyniki badania empirycznego), „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty”, nr 4 (38), s. 171-184.
Sułkowski Ł., Marjański A. [2009], Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa, Poltext.
Thomas R.R. Jr. [2002], From affirmative action to affirming diversity, “Harvard Business Review on Managing Diversity”, pp. 1-33.
Triandis H.C., Suh E.M. [2002], Cultural Influences on Personality, “Annual Reviews Psychology”, Vol. 53, No. 1, pp. 133-153, http://web.yonsei.ac.kr/suh/file/Cultural%20influences%20on%20 personality.pdf
Venter E., Boshoff C., Mass G. [2005], The influence of successor-related factors on the succession process in small and medium-sized family business, “Family Business Review”, nr 8(4), pp. 284.
Wójcik K. [2009], Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa, Wydawnictwo PLACET.
Wziątek-Staśko A. [2014], Karta różnorodności narzędziem doskonalenia wizerunku organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 2, s. 325-330.