Business model as a component of corporate reporting

Main Article Content

Ewa Walińska
Bogusława Bek-Gaik
Jacek Gad

Abstract

The purpose of this article is to identify the way theoretical concepts of a business model are implemented into the reporting practice of a public company. On the basis of literature studies, the key components of the business model presented in corporate reporting, and the form and extent of disclosures in this field were identified. This article attempts to determine how the practice understands and explains the concept of a business model and whether the implementation of integrated reporting influenced the scope and form of presentation of information concerning business model in corporate reporting.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Walińska, E., Bek-Gaik, B., & Gad, J. (2017). Business model as a component of corporate reporting. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 51–60. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4692
Section
Articles

References

Bek-Gaik B. [2016], Model biznesu w sprawozdawczości organizacji – przegląd badań, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 268, s. 43-53.

Bek-Gaik B., Rymkiewicz B. [2015], Model biznesu w sprawozdawczości polskich spółek publicznych na przykładzie branży energetycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 398, s. 36-52.

Bek-Gaik B., Rymkiewicz B. [2016], Model biznesu w raportowaniu zintegrowanym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 442, s. 32-51.

Brzóska J. [2009], Model biznesowy – współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2(6).

Falencikowski T. [2013], Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, Warszawa, CeDeWu.

Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. [2008], Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

IASB [2015], Conceptual Framework for Financial Reporting. Basis for Conclusions. Exposure Draft ED/2015/3, IFRS Foundation.

ICAEW [2010], Business Models in Accounting: The Theory of the Firm and Financial Reporting. Information for Better Markets Initiative, Institute of Chartered Accountants in England and Wales, http://www.icaew.com.

IIRC [2013 a], Business Model Background Paper for , 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 25/08/2016.

IIRC [2013 b], The International Framework, 2013, http://integratedreporting.org, dostęp 25/08/2016.

Nogalski B. [2009], Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako ciekawym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, s. 33-39.

Osterwalder A., Pigneur Y. [2009], Business Model Generation, www.businessmodelgeneration.com, dostęp 29/11/2014.

Orlen [2015], Raport zintegrowany Grupy Orlen 2015, http://raportzintegrowany2015.orlen.pl, dostęp 12/12/2016.

Sandberg K.D. [2002], Is it time to trade in your business model?, ”Harvard Management Update”, January.

Walińska E., Bek-Gaik B., Gad J., Rymkiewicz B. [2015], Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem. Wymiar finansowy i niefinansowy, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.