Value appropriation as a factor of change of the management paradigm

Main Article Content

Bogusław Gulski

Abstract

The management paradigm is formulated both by the scientific environment, as well as by the managers of organisations. Both environments formulate management paradigms which relate to values. As far as the paradigm of the first group is relatively easy to identify, the second is much more difficult to define, as the analysis must be supplemented with the examination of the actual behaviour of enterprises. The article discusses the essential components of the paradigms formulated by both environments, including the common contents of these paradigms and the differences. The author suggested changes to both paradigms taking into account their interdependence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gulski, B. (2017). Value appropriation as a factor of change of the management paradigm. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 44(3), 75–83. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.8627
Section
Articles

References

Ariely D. [2010], Zalety irracjonalności. Korzyści płynące z postępowania wbrew logice w domu i pracy, Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie.

Black A., Wright P., Bachman J.E. [2000], W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Warszawa, Dom Wydawniczy ABC.

Bocheński J.M. [1993], Logika i filozofia. Wybór pism, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chang H.-J. [2013], 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Dembinski P.H. [2012], Ethics and the Economy: A Tense Relationship, in: Trust and Ethics in Finance Innovative. Ideas from the Robin Cosgrove Prize, C. Cosgrove-Sacks, P.H. Dembinski (eds.), Global 6, Globethics.net.

Gołębiowski G., Szczepanowski P. [2007], Analiza wartości przedsiębiorstwa, Warszawa, Difin.

Gulski B. [2017], Zjawisko zawłaszczania wartości a zachowania obronne przedsiębiorstw, Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Hawawini G., Viallet C. [2007], Finanse menedżerskie. Kreowanie wartości dla akcjonariuszy, Warszawa, PWE.

Hoefle M. [2010], Managerism. Corporate Leadership in Distress, Weinheim, Germany, Wiley.

Jaki A. [2011], Imperatyw kreowania wartości a teorie przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.

Kowalczewski W. [2008], Wybrane aspekty metodologii nauk o zarządzaniu, w: Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, W. Kowalczewski (red.), Warszawa, Difin.

Noga A. [2009], Teorie przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Osbert-Pociecha G. [2011], Ewolucja paradygmatów zarządzania a zarządzanie zmianami, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Z. Dworzecki, B. Nogalski (red.), Toruń, TNOiK, „Dom Organizatora”.

Rojek T. [2011], Analiza zmian wartości przedsiębiorstw, w: Restrukturyzacja. Teoria i praktyka w obliczu nowych wyzwań, A. Jaki, J. Kaczmarek, T. Rojek (red.), Kraków, UE w Krakowie.

Rokita J. [2008], O paradygmacie nauk o zarządzaniu raz jeszcze, w: Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy, R. Krupski (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie, Wałbrzych.

Strebel P., Cantale S. [2014], Is Your Company Addicted to Value Extraction?, “MIT Sloan Management Review”, No. 55, Summer.

Suszyński C. [2007], Wyzwania na szczeblu przedsiębiorstwa – imperatyw kształtowania wartości, w: Przedsiębiorstwo, wartość, zarządzanie, C. Suszyński (red.), Warszawa, PWE.

Wawrzyniak B. [1999], Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku, Warszawa, Poltext.