Przedsiębiorczość kobiet – aspekt regionalny
Main Article Content
Abstract
W rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej upatruje się ważną formę wspierania aktywności zawodowej Polek i przeciwdziałania feminizacji bezrobocia. Celem artykułu jest zaprezentowanie wiedzy na temat czynników skłaniających Polki do podjęcia własnej działalności gospodarczej. W oparciu o studia literaturowe i badania, autorka dokonała analizy motywów przedsiębiorczości kobiet bezrobotnych, z uwzględnieniem specyfiki regionalnych uwarunkowań przedsiębiorczości.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Ahl H.J. [2006], Why research on woman entrepreneurs needs new directions, Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 30, I. 5.
3. Balcerzak-Paradowska B., Bednarski M., Głogosz D., Kusztelak P., Ruzik-Sierdzińska A., MirosławJ. [2011], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Warszawa, PARP.
4. Baran B. [2006], Krajowy System Monitorowania Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn: raporty eksperckie, T. 1, Warszawa, Scholar.
5. Baron R.A. [2007], Entrepreneurship: A Process Perspective, in: The Psychology of Entrepreneurship, Baum J.R., Frese M., Baron R.A. (eds.), The Organizational Frontiers Series, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
6. Bird B., Brush C. [2002], A gender perspective on organization creation, Entrepreneurship: Theoryand Practice, No. 26.
7. Bratnicki M. [2002], Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
8. Brush C.G., Carter N.M., Gatewood E., Greene P.G., Hart M.M. [2004], Clearing the Hurdles: Women Building High-Growth Businesses, Upper Saddle River, Financial Times.
9. Brush C.G., Carter N.M., Gatewood E.J., Greene P.G., Hart M.M., [2006], (eds.), Growth-orientedwomen entrepreneurs and their businesses: a global research perspective, Cheltenham-Massachusetts, E.Elgar Publishing.
10. Constant A. [2006], Female proclivity to the world of business, Kyklos, Vol. 59, No. 4.
11. de Bruin A., Brush C.G., Welter F. [2007], Advancing a framework for coherent research on women’s entrepreneurship, Entrepreneurship: Theory and Practice. Special Issue on Women and Entrepreneurship, No. 31.
12. de Bruin A., Brush C.G., Welter F. [2006], Towards building cumulative knowledge on women’s entrepreneurship, Entrepreneurship: Theory and Practice, Special Issue on Women and Entrepreneurship,No. 30.
13. DeTienne D.R., Chandler G.N. [2007], The role of gender in opportunity identification, Entrepreneurship:Theory and Practice, No. 31.
14. Farr-Wharton R., Brunetto Y. [2007], Women entrepreneurs, opportunity recognition and government sponsored business networks a social capital perspective, Women in Management Review, No. 3.
15. Fayolle A. [2007], Entrepreneurship and New Value Creation. The Dynamics of the Entrepreneurial Process, Cambridge, Cambridge University Press.
16. Godlewska-Majkowska H. [2011], Przedsiębiorczość regionalna i atrakcyjność inwestycyjna regionów jako zjawisko ekonomiczno-społeczne, w: Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w Polsce, Godlewska-Majkowska H. (red.), Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Warszawa,Oficyna Wydawnicza SGH.
17. Jacobsen J.P. [2007], The economics of gender, 3rd edition, Oxford, Blackwell Publishing.
18. Jennings J.E., Brush C.G. [2013], Research on women entrepreneurs: challenges to (and from) thebroader entrepreneurship literature?, The Academy of Management Annals, Vol. 7, No. 1, http://dx.doi.org/10.1080/19416520.2013.782190.
19. Kotowska I.E. [2009], (red.), Strukturalne i kulturowe uwarunkowania aktywności zawodowej kobietw Polsce, Warszawa, Scholar.
20. Kurczewska A. [2010], Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych, E-mentor, nr 4 (36), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/768, dostęp 31/07/2014.
21. Lisowska E., Kasprzak R. [2008] (red.), Zarządzanie mikroprzedsiębiorstwem. Podręcznik dla przedsiębiorczej kobiety, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
22. Parker S.C. [2009], The Economics of Entrepreneurship, New York, Cambridge University Press.
23. Rollnik-Sadowska E. [2010], Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Warszawa, Difin.
24. Safin K. [2004], Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – próba systematyzacji, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości, Jaremczuk K. (red.), Tarnobrzeg, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu.
25. Starnowska M. [2009], Female entrepreneurship – on the nexus of person and context – merging pigeon holes, w: What do we know (and would like to know) about entrepreneurship in Poland , Wasilczuk J.E. (ed.), Gdańsk, Gdańsk University of Technology.
26. Sudoł S. [2008], Przedsiębiorczość – jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i zmienność, Jaremczuk K. (red.), Tarnobrzeg, Państwowa Wyższa Szkoła w Tarnobrzegu.
27. Shapero A., Sokol L. [1982], The social dimensions of entrepreneurship, in: C.A. Kent, D.L. Sexton,K.H. Vesper (eds.), Encyclopaedia of Entrepreneurship, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
28. Terjesen S., Elam A., Brush C.G. [2011], Gender and new venture creation, in: Handbook of Researchon New Venture Creation, Hindle K., Klyver K. (eds.), Cheltenham, Edward Elgar Publishing.
29. Wasilczuk J. [2011], Przedsiębiorczość kobiet, w: Szklany sufit i ruchome schody – kobiety na rynku pracy, Gawrycka M., Wasilczuk J., Zwiech P., Warszawa, CeDeWu.
30. Westhead P., Wright M., McElwee G. [2011] (eds.), Entrepreneurship: perspectives and cases, Harlow, Pearson Education.
31. Wilson F., Kickul J., Marlino D. [2007], Gender, entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intentions: implications for entrepreneurship education, Entrepreneurship: Theory and Practice, No. 31.
32. Zieliński M. [2011], Uwarunkowania koniunkturalne a bezrobocie długotrwałe i bezrobocie młodzieży, w: Integracja społeczna przez pracę. Aspekty makroekonomiczne i regionalne, Horodeński R.Cz., Sadowska-Snarska C. (red.), Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej PAN, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok-Warszawa 2011, Wydział Ekonomii i Zarządzania Uniwersytet w Białymstoku.
33. Ziomek A. [2011], Lokalny rynek pracy wobec zmian koniunktury gospodarczej, w: Rynek pracy a koniunktura gospodarcza, Jarmołowicz W. (red.), Poznań, Wydawnictwo Forum Naukowe.