Zarządzanie przez wartości odpowiedzią na wyzwania przyszłości
Main Article Content
Abstract
Funkcja celu przedsiębiorstw staje się coraz bardziej złożona. Obecnie kwestionuje się bezwzględny prymat zysku, wprowadza nowe priorytety o charakterze celów cząstkowych. Coraz bardziej zaczyna się liczyć w działalności operacyjnej przedsiębiorstw sposób realizacji dążeń, przejrzystość, kupiecka rzetelność, poszanowanie wartości i aspiracji pracowników. Następuje zmiana paradygmatu ekonomii, a teoria zarządzania przez wartości, choć nie ma jej jeszcze w programach nauczania menedżerów, wzbudza coraz więcej zainteresowania, w miarę jak tradycyjne koncepcje okazują się mniej skuteczne i mniej dostosowane do wyzwań nowoczesnego biznesu. Na podstawie badań literaturowych, analizy źródeł sukcesu największych firm na świecie oraz własnych doświadczeń, autor omawia znaczenie zasadniczych wartości w strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Podkreśla, że współcześnie decydującym czynnikiem sukcesu w biznesie jest kapitał ludzki, a zarządzanie przez wartości pozwala w pełni wykorzystać potencjał pracowników.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Collins J.C., Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm, SPM Project, Wrocław 2001.
3. Corporate Value Index 2009, ECCO International Communications Network.
4. Dolan S., Richley B.A., Garcia S., Lingham T., Managing by Values, Palgrave Macmillan, New York 2006, p. 17.
5. Lachowski S., Droga innowacji. Pracuj ciężko, baw się, zmieniaj świat, Studio Emka, Warszawa 2011, s. 129 i nast.
6. Lachowski S., DROGA ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Studio Emka, Warszawa 2012, s. 16.
7. Mandeville B., Bajka o pszczołach, PWN, Warszawa 1957.
8. Packard D., The HP Way, Harper Business, New York 1995, p. 166.
9. Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Medium, Warszawa 2000.
10. Rigby D.K., Putting Tools to the Test: Senior Executives rate 25 Top Management Tools, “Strategy & Leadership”, MCB University Press, 29.03.2001, p. 4.
11. Smith A., Badanie nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN, Warszawa 2001, s. 20, 126-121.
12. Smith A., Teoria uczuć moralnych, PWN, Warszawa 1989, s. 461.