Zarządzanie przez wartości odpowiedzią na wyzwania przyszłości

Main Article Content

Sławomir Lachowski

Abstract

Funkcja celu przedsiębiorstw staje się coraz bardziej złożona. Obecnie kwestionuje się bezwzględny prymat zysku, wprowadza nowe priorytety o charakterze celów cząstkowych. Coraz bardziej zaczyna się liczyć w działalności operacyjnej przedsiębiorstw sposób realizacji dążeń, przejrzystość, kupiecka rzetelność, poszanowanie wartości i aspiracji pracowników. Następuje zmiana paradygmatu ekonomii, a teoria zarządzania przez wartości, choć nie ma jej jeszcze w programach nauczania menedżerów, wzbudza coraz więcej zainteresowania, w miarę jak tradycyjne koncepcje okazują się mniej skuteczne i mniej dostosowane do wyzwań nowoczesnego biznesu. Na podstawie badań literaturowych, analizy źródeł sukcesu największych firm na świecie oraz własnych doświadczeń, autor omawia znaczenie zasadniczych wartości w strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Podkreśla, że współcześnie decydującym czynnikiem sukcesu w biznesie jest kapitał ludzki, a zarządzanie przez wartości pozwala w pełni wykorzystać potencjał pracowników.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lachowski, S. . (2012). Zarządzanie przez wartości odpowiedzią na wyzwania przyszłości. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 22(1), 13–24. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/1990
Section
Articles

References

1. Collins J.C., Porras J.I., Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarządzania najlepszych firm, SPM Project, Wrocław 2003, s. 91.
2. Collins J.C., Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm, SPM Project, Wrocław 2001.
3. Corporate Value Index 2009, ECCO International Communications Network.
4. Dolan S., Richley B.A., Garcia S., Lingham T., Managing by Values, Palgrave Macmillan, New York 2006, p. 17.
5. Lachowski S., Droga innowacji. Pracuj ciężko, baw się, zmieniaj świat, Studio Emka, Warszawa 2011, s. 129 i nast.
6. Lachowski S., DROGA ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Studio Emka, Warszawa 2012, s. 16.
7. Mandeville B., Bajka o pszczołach, PWN, Warszawa 1957.
8. Packard D., The HP Way, Harper Business, New York 1995, p. 166.
9. Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Medium, Warszawa 2000.
10. Rigby D.K., Putting Tools to the Test: Senior Executives rate 25 Top Management Tools, “Strategy & Leadership”, MCB University Press, 29.03.2001, p. 4.
11. Smith A., Badanie nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN, Warszawa 2001, s. 20, 126-121.
12. Smith A., Teoria uczuć moralnych, PWN, Warszawa 1989, s. 461.