Filantropia korporacyjna – granice „dobroci”
Main Article Content
Abstract
Działalność filantropijna przedsiębiorstw ciągle budzi wiele kontrowersji. Jej zwolennicy uważają, że przedsiębiorstwa mają moralny obowiązek wspierania otoczenia, w którym funkcjonują. Przeciwnicy są zdania, że programy filantropijne pochłaniają zasoby firmy przeznaczone do realizacji jej biznesowych celów, i nie kreują wartości dla akcjonariuszy. Na podstawie badań literaturowych autorka przytacza argumenty obu stron, czyli z punktu widzenia akcjonariuszy i interesariuszy. Zwraca uwagę, że badania empiryczne nie potwierdzają zależności między wydatkami na działalność dobroczynną a wartością przedsiębiorstwa. Omawia modele filantropii korporacyjnej i efekty ich stosowania. Będąc pod stałą presją inwestorów i organizacji społecznych, podkreśla, coraz więcej przedsiębiorstw wypracowuje optymalny model współpracy ze swoimi interesariuszami, pozwalający obydwu stronom czerpać korzyści.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Drucker P.F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.
3. Friedman M., The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, ”New York Times Magazine”, 1970, 13 September.
4. Gotsi M., Wilson A.M., Corporate reputation: seeking a definition, “Corporate Communications”, 2001, No. 1, Vol. 6.
5. Karnani A., The Case Against Corporate Social Responsibility, “Wall Street Journal”, 2010, August 23.
6. McWilliams A., Siegel D., Corporate social responsibility and financial performance: correlation or misspecification?, “Strategic Management Journal”, 2000, Vol. 21, No. 5.
7. Porter M.E., Kramer M.R., Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Harvard Business School Press, Helion, Gliwice 2007.
8. Porter M.E., Kramer M.R., Strategy & Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, “Harvard Business Review”, 2006, December.
9. Saiia D., Carroll A., Buchholtz A., Philanthropy as strategy: When corporate giving „begins at home”,“Business & Society”, 2003, June.
10. Smith N.C., Lenssen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Wyd. Studio Emka, Warszawa 2009.
11. Szablewski A., Budowanie wartości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, [w:] Value Based Management, koncepcja, narzędzia, przykłady, A. Szablewski, K. Pniewski, B. Bartoszewicz (red.), Poltext, Warszawa 2008.
12. Weeden C., Smart Giving is Good: How Corporate Philanthropy can benefit Your Company and Society, Jossey-Bass Inc Pub, San Francisco 2011.
13. Whyte J., When Corporate Theft is Good, “Wall Street Journal”, 2010, July 21.