Zaufanie a koszty transakcyjne
Main Article Content
Abstract
W artykule przedstawiono związek między zaufaniem a kosztami transakcyjnymi. W pierwszej części autor dokonał przeglądu wybranych definicji terminu zaufanie. W części drugiej zostało omówione pojęcie kosztów transakcyjnych i przypomniana geneza jego narodzin. W części trzeciej opisane zostały płaszczyzny badań ekonomistów nad zaufaniem. Tematem części czwartej jest wpływ zaufania na koszty transakcyjne.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Aldridge A., Rynek, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006, s. 115.
3. Arrow K.J., The Organization of Economic Activity: Issues Pertinent to the Choice of Market versus Nonmarket Allocation, [in:] The Analysis and Evaluation of Public Expenditure: The PPB System, Vol.1, US Joint Economic Committee, 91st Congress, 1st Session, US Government Printing Office, Washington DC 1969, pp. 59-73.
4. Arrow K.J., Gifts and Exchange, [in:] Altruism, Morality and Economic Theory, E.S. Phelps (ed.), Russel Sage Foundation, New York 1975, p. 24.
5. Barefoot J.C., Maynard K.E., Beckham J.C., Brummett B.H., Hooker K., Siegler I.C., Trust, Healthand Longevity, „Journal of Behavioral Medicine”, 1998, 21(6), za: Wilkinson R., Pickett K., Duch równości, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
6. Bromiley P., Harris J., Trust, Transaction Costs Economics and Mechanisms, [in:] Handbook of Trust Research, R. Bachmann, A. Zaheer A. (eds.), Edward Elgar Publishing Ltd., Cheltenham 2006, p.124.
7. Campbell D., Harris D., Flexibility in Long-Term Contractual Relationships: The Role of Co-Operation, „Journal of Law and Society”, 1993, 20 (2), p. 178.
8. Chiles T.H., McMakin J.F., Integrating variable risk preferences, trust, and transaction cost economics, „The Academy of Management Review”, 1996, Vol. 21, No. 1, p. 88.
9. Coase R.H., The Firm, the Market, and the Law, [in:] The Firm, the Market, and the Law, R.H.Coase (ed.), University of Chicago Press, Chicago and London 1988.
10. Coase R.H., The Nature of the Firm, „Economica”, 1937, Vol. 4, No. 16, pp. 386-405.
11. Coase R.H., The Problem of Social Cost, „Journal of Law and Economics”, 1960, Vol. 3, pp. 6, 15.
12. Dahlman C., The Problem of Externality, „Journal of Law and Economics”, 1979, Vol. 22, No. 1, p.148.
13. Den Butter F.A.G., Mosch R.H.J., Trade, Trust and Transaction Costs, Timbergen Institute Discussion Paper, Amsterdam 2003, p. 1.
14. Encyklopedia Pedagogiczna XXI w. Tom VII, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008, s. 823.
15. Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa 1997, s. 38, 40.
16. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Difin, Warszawa 2007, s. 13, 36, 203.
17. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie: koncepcje, narzędzia, zastosowania, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009.
18. Harrison S., Przyzwoitość w zarządzaniu: jak małe gesty budują wielkie firmy, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2008, s. 83.
19. Klaes M., The History of the Concept of Transaction Costs: Neglected Aspects, „Journal of Economic Thought”, 2000, Vol. 22, No. 2, p. 192.
20. Kordel P., Zaufanie a proces tworzenia strategii przedsiębiorstwa, „Organizacja i Kierowanie”, 2002, nr 2.
21. Kosewski M., Wartości, godność, władza, Vizja Press & IT, Warszawa 2008, s. 85, 127.
22. Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, M. Juchnowicz (red.), Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009.
23. Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 568.
24. Levinson J.C., Guerrilla marketing, Houghton Mifflin Company, New York 1993, p. 198.
25. Macneil I.R., Economic Analysis of Contractual Relations: Its Shortfalls and the Need for a “Rich Classificatory Apparatus”, „Northwestern University Law Review”, 1981, 75, p. 1022.
26. Mill J.S., Principles of Political Economy, Longmans, London 1891, p. 68-69.
27. Nasiłkowski M., System rynkowy, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2005, s. 177.
28. North D.C., Institutions, Institutional Change, and Economic Performance, Cambridge University Press, New York 1990, p. 220.
29. Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, SCHOLAR, Warszawa 2005, s. 919.
30. Robbins S.P., Managing today, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2000, pp. 176, 501.
31. Ryan L.V., Wyzwania moralne w czasach transformacji gospodarczej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, 1996, nr 1, s. 49.
32. Seabright P., The Company of Strangers: A Natural History of Economic Life, Princeton University Press, Princeton 2004, p. 64.
33. Sen A., Równość i wolność, Zysk i S-ka, Poznań 2002, s. 280, 300.
34. Seligman A.B., The Problem of Trust, Princeton University Press, Princeton 1997, p. 13.
35. Stankiewicz W., Ekonomia instytucjonalna – zarys wykładu, Wydawnictwo PWSBAiNK, Warszawa 2007, s. 170.
36. Stevers R., The Culture of Cynism, Blackwell, Oxford 1994.
37. Sungmin R., Soonhong M., Nobuhide Z., The Moderating, Role of Trust in Manufacturer – Supplier Relationship, „Journal of Business & Industrial Marketing”, 2008, Vol. 23, No. 1, p. 48-58.
38. Sztompka P., Zaufanie, [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność, W. Gasparski (red.), Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2012, s. 527, 533-540.
39. Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007, s. 12, 69, 244.
40. Wallis J., North D., Should Transaction Costs be Subtracted from Gross National Product, „The Journal of Economic History”, 1988, Vol. XLVIII, No. 3, September, pp. 651-654.