Innowacyjność i ochrona własności intelektualnej w polskich MŚP
Main Article Content
Abstract
Zarządzanie i ochrona własności intelektualnej są bardzo istotne z punktu widzenia realizacji strategii rozwoju firmy. Na podstawie badań autor stwierdza, że większość menedżerów sektora MŚP nie dostrzega znaczenia problemu. Artykuł zawiera ocenę poziomu aktywności innowacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a także opisuje główne bodźce oraz bariery, które skłaniają przedsiębiorstwa do uruchomienia procedury ochrony własności intelektualnej.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Barber J., Metcalfe J.S., Porteous M., Barriers to Growth in Small Firms, Routledge, London-New York 1992.
3. Barczak B., Finansowanie działalności małych i średnich przedsiębiorstw ze środków publicznych, [w:] Wspólna Europa, innowacyjność w działalności przedsiębiorstw, H. Brdulak, T. Gołębiowski (red.), Difin, Warszawa 2003.
4. Bariery innowacyjności. Sonda BCC, KIG, Portal Innowacyjności, www.pi.gov.pl, dostęp 4/04/2007.
5. Błaszczak A., Dobre marki rosną i w kryzysie, „Rzeczpospolita”, 30.04.2009.
6. Drucker P.F., Innovation and Entrepreneurship. Practice and principles, Harper&Row Publisher, New York 1985, s. 34-35.
7. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw, GUS, Warszawa 2002-2011.
8. „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 2010, Nr 2, Orgmasz.
9. Entrepreneurship and Economic Development, World Bank, Washington DC 2008.
10. Eurostat Statistics Database [inn_cis6_exp].
11. Janota A., Zarządzanie marką. Jak zwiększyć efektywność marketingu? http://www.epr.pl/zarzadzanie-marka-jak-zwiekszyc-efektywnosc-marketingu,marka,479,1.html.
12. Jasiński A.H., Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa 2006.
13. Kondycja sektora MŚP, PKPP Lewiatan, Warszawa 2009.
14. Kotarba W., Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji, PWE, Warszawa 2006.
15. Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000.
16. Mikuła B., Potocki A., Metody zarządzania innowacyjno-partycypacyjnego, Antykwa, Kraków-Kluczbork 1997.
17. Piasecki B., Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa-Łódź 1998.
18. Raporty UP RP, Warszawa 2005-2010.
19. Roczniki statystyczne, GUS, Warszawa 2002-2010.
20. Skawińska E., Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, PWN, Warszawa-Poznań 2002.
21. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK, Toruń 2005.
22. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U. nr 173, poz. 1807, rozdz. 7, art. 108.
23. Verhees F.J.H.M., Market-Oriented Product Innovation in Small Firms, Wageningen University, 2005.
24. Żołnierski A., Rola pracowników w procesie innowacyjnym w polskich MŚP, „Innowacje”, 2005, nr 25.
25. Żołnierski A., Innowacyjność 2009, Stan innowacyjności, metody wspierania, programy badawcze, Raport PARP, Warszawa 2009.