Zakupy w biznesie – potrzeba strategicznej reorientacji
Main Article Content
Abstract
Rozmowy z polskimi menedżerami zakupów wskazują, że nie dostrzegana jest strategiczna rola zakupów, które mogą mieć kluczowe znaczenie w poprawie rentowności i wartości firmy, w budowaniu jej przewagi konkurencyjnej, w rozwiązywaniu jej najróżniejszych problemów i wychodzeniu naprzeciw wyzwaniom przyszłości. Autor omawia błędy i słabości tradycyjnych systemów zakupowych oraz postuluje przyjęcie nowego podejścia, co oznacza nadania zakupom strategicznej roli w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Burt D.N., Dobler D.W., Starling S.L., World Class Supply Management: The Key to Supply Chain Management , 7th ed., McGraw-Hill/Irwin, Boston 2003.
3. Cali F., Value purchasing, strumenti e tecniche per ridurre il costo totale d’acquisto, Franco Angeli, Milano 2010, p. 13.
4. Echtelt F.E.A., New Product Development: Shifting Suppliers into gear, Universiteits Drukkerij, Technische Universiteit, Eindhoven 2004, pp. 29-33.
5. ECR Europe Category Management Best Practices Report, ECR Europe 1997, p. 2.
6. Ferrero B., Kółka na wodzie. Krótkie opowiadania dla ducha, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1999.
7. Lysons K., Farrington B., Purchasing and Supply Chain Management, 8th ed., Pearson Education Ltd. Harlow 2012, pp. 164-165.
8. Redukcja kosztów – doraźna potrzeba czy długofalowe działanie?, KPMG Polska, 2009.
9. Stolle M., From Purchasing to Supply Management: A Study of the Benefits and Critical Factors of Evolution to Best Practice, Gabler, 2008, p. 61.
10. Weele van A.J., Purchasing and Supply Chain Management, 5th ed., CENCAGE Learning EMEA, 2010, pp. 8, 235-236.
11. Zsidisin G.A., Smith M.E., Managing Supply Risk with Early Supplier Involvement: A Case Study and Research Propositions, “Journal of Supply Chain Management”, 2005, Vol. 41, Issue 4, pp. 44-57.