Komunikacja jako warunek funkcjonowania organizacji samorządowych
Main Article Content
Abstract
Artykuł podejmuje próbę wykazania, iż procesy komunikacji wpływają na rozwój samorządów terytorialnych. Są bowiem one podstawą budowy sprawnej i efektywnej administracji samorządowej, która wspiera i inicjuje działania na rzecz rozwoju oraz zadowolenia społecznego. Autor omawia najistotniejsze z tego punktu widzenia czynniki mające wpływ na skuteczne zarządzanie podmiotami samorządowymi. Na podstawie ich analizy stwierdza, że wskazane jest podejście interdyscyplinarne obejmujące zarówno metody, jak i sposoby komunikowania się. Empiryczna weryfikacja wybranych aspektów komunikacji została przeprowadzona na przykładzie czterech samorządów terytorialnych województwa podkarpackiego. Rezultaty badań pokazały, że komunikacja i realizacja misji samorządowej zależy od organizacji urzędu, co ma wpływ na współpracę między samorządem terytorialnym a organizacjami pozarządowymi (NGO), lokalnym biznesem oraz społecznością lokalną. Ponadto komunikacja jest podstawowym narzędziem umożliwiającym wpływ mieszkańców na realizację celów wyznaczonych przez samorządy.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000, s. 127.
3. Griffin R.W., Podstawy zarządzania w organizacji, WN PWN, Warszawa 2006, s. 591.
4. Morawski M., Zarządzanie profesjonalistami, PWE, Warszawa 2009.
5. Morawski M., Zarządzanie wiedzą. Organizacja−system−pracownik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
6. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, WN PWN, Warszawa 2007, s. 213.
7. Olak A., Analiza procesów komunikacji w realizacji celów gmin wiejskich Podkarpacia, rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2010.
8. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2003, s. 81.
9. Robbins S.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
10. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999, s. 87.
11. Zarządzanie procesami biznesowymi, aspekt metodyczny, J. Czekaj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.