Opportunities and barriers of polish enterprises on the way to Smart Industry
Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to characterize the concept of Smart Industry, to present the activity of Polish enterprises and to identify opportunities and barriers resulting from the implementation of modern technological solutions. During the preparation of the article author used the literature of the subject and industry publications, including foreign-language ones. Books, articles, consulting companies’ research results, statistical data, magazines, information from internet sources were also used during the preparation of the article. The world of modern technological solutions is not yet fully researched and defined, but it is characterized by enormous opportunities that can be used by various enterprises and economies to achieve their strategic goals. This publication justifies the sense of implementing modern technological solutions, systematizes the position of Poland and Polish enterprises against the background of European countries, describes Smart Industry concept and indicates possible opportunities and barriers to the development of innovation.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Berbecka J. (2016), Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość a zachowania konsumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 303, Katowice, s. 7-8.
3. Braumberger A. (2019), Lider innowacji? Raport KE ukazuje żenującą prawdę o polskiej gospodarce, 21.06.2019, SpiersWEB, https://spidersweb.pl, dostęp 05.01.2020.
4. Dolińska M. (2010), Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, s. 26-27.
5. EU (2020), European Innovation Scoreboard, Methodology report, European Commission 2020, EU, https://ec.europa.eu, dostęp 05.03.2021.
6. GUS (2021), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce 2017-2019, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, dostęp 04.03.2021.
7. Grzelak M., Liedel K. (2012), Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu, „Bezpieczeństwa Narodowe”, nr 22, II/2012, s. 126.
8. Grzesik A. (2019), 4 niezwykle ważne etapy w rozwoju Twojej firmy, strona internetowa Adam Grzesik, https://adamgrzesik.pl, dostęp 02.11.2019.
9. Internet World Stats (2019), World Internet Users and 2019 Population Stats, www.internetworldstats.com, dostęp 02.01.2020.
10. Iwański T. (2017), Przemysł 4.0 i wszystko jasne, „Napędy i sterowanie”, nr 1, Racibórz, s. 22-23.
11. Kowalkowska J. (2016), Jak bardzo inteligentna może być fabryka?, Astor, https://www.astor.com.pl, dostęp 10.11.2019.
12. Kupper D. (2019), Embracing Industry 4.0 and Rediscovering Growth, https://www.bcg.com/pl, dostęp 11.11.2019. Szanse i bariery polskich przedsiębiorstw w drodze do Smart
13. Kwiecińska M. (2016), Wybrane metody analizy strategicznej otoczenia w planowaniu operacji reagowania kryzysowego – ujęcie teoretyczne, „Obronność”. Zeszyty naukowe 2(18), s. 108-127, http://cejsh.icm.edu.pl, dostęp 02.11.2019.
14. Lash R. (2020), Być liderem dzięki innowacjom, https://wwwhbrp.pl, dostęp 05.01.2020.
15. Lazarowicz A. (2018), Jakie znaczenie dla firmy ma kultura organizacyjna?, „Poradnik Przedsiębiorcy”, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl, dostęp 05.01.2020.
16. Matusiak K., Guliński J. (red.) (2010), Rekomendacje zmian w polskim systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy, Warszawa 2010, https://www.parp.gov.pl, dostęp 04.01.2020.
17. Mazur-Wierzbicka E. (2015), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 26, nr 1, s. 101.
18. Mazurek-Kucharska B., Flis R. (2016), Przedsiębiorstwo innowacyjne – stroma droga na szczyt, w: B. Mazurek-Kucharska, M. Dębski (red.), Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce. Innowacyjne strategie, narzędzia i wdrożenia, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa, s. 55-57.
19. Nosalska K. (2018), 5 kluczowych obszarów cyfrowej transformacji, https://www.hbrp.pl, dostęp 02.11.2019.
20. Nowak K. (2018), Cloud computing – chmura obliczeniowa, https://www.s-net.pl/blog/2018/03/29, dostęp 11.11.2019.
21. Ostrowska M. (2013), Innowacje w polskich przedsiębiorstwach – bariery, korzyści oraz źródła finansowania, w: J. Czerniak (red. nauk.), Innowacyjność w polskiej i światowej gospodarce, Koło Naukowe Ekonomistów Wydziału Ekonomicznego, UMCS, Lublin.
22. Piątek Z. (2018), Od Industry 4.0 do Smart Factory: technologie i zmiany organizacyjne, strona internetowa Przemysl-40, http://przemysl-40.pl, dostęp 10.11.2019.
23. Prajsnar P. (2015), Internet rzeczy? To nie to, co myślisz…, https://www.forbes.pl, dostęp 11.11.2019.
24. PWC (2019), Przemysł 4.0, czyli wyzwania współczesnej produkcji, https://www.pwc.pl, s. 36-43, dostęp 02.11.2019.
25. Rudawska J. (2017), Bariery działalności innowacyjnej w sektorze przedsiębiorstw. Studium przypadku, „Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka” nr 1, s. 77.
26. Siemens (2017), Od industry 4.0 do smart factory. Poradnik menedżera i inżyniera, strona internetowa Siemens, https://publikacje.siemens-info.com, dostęp 10.11.2019.
27. Sikora J., Uziębło A. (2013), Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, s. 351.
28. Tabakow M., Korczak J., Franczyk B. (2014), Big data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne, „Informatyka ekonomiczna”, nr 1(31), s. 141.
29. Witkowska A. (2019), Wytwarzanie przyrostowe, strona internetowa DesignNews, http://www.designnews.pl/, dostęp 11.11.2019.
30. Włodarczyk R. (2017), Działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, Nr 25, t. 2, s. 117.