Odpowiedzialność spoleczna i relacje z pracownikami w kontekście firmy rodzinnej

Main Article Content

Ewa Stawicka

Abstract

The main aim of the article is to present a theoretical reflection, based on theliterature on the subject, on the development, opportunities, and threats of social responsibilityin the family business sector (small and medium-sized enterprises sector). The articlefocuses on Goal 8 Decent work and economic growth. In practical terms, based on empiricalresearch, including those conducted by the Responsible Business Forum, good practicesin the area of employees and CSR solutions in the family business sector were assessed.The study also took into account other results of previous research on aspects related togood practices for employees and CSR in SME enterprises. As part of the study, specificopportunities and threats were identified in the aspect of implementing CSR solutions inthe area of employees and towards sustainable development. The results of the survey showthat many entrepreneurs in the SME sector still implement too few solutions in the fieldof CSR strategies towards sustainable development and the area of employees. The articleindicates many useful and practical solutions that may affect the implementation of specificCSR strategies towards sustainable development and the improvement of the conditionand good practices in the area of employees.The article presents selected research results concerning various aspects of human capitalmanagement in the SME sector. Recommendations for improving good practices in termsof employees were indicated, which may also improve economic results and create a competitiveadvantage in terms of sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Stawicka, E. (2021). Odpowiedzialność spoleczna i relacje z pracownikami w kontekście firmy rodzinnej. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 60(3), 19–37. https://doi.org/10.33119/KNoP.2021.60.3.2
Section
Articles

References

1. Agenda 2030 (2020), Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, https://www.gov.pl/web/rozwoj-pracatechnologia/agenda-2030, data dostępu: 4.06.2020.
2. Barańska A. (2016), Pozyskiwanie wiedzy przez firmy rodzinne (wyniki badań), w: Zarządzanie firmą rodzinną – wybrane zagadnienia, J. Klimek, B. Żelazko (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s.124.
3. Carney M. (2007), Minority family business in emerging markets: organization forms and competitive advantage. „Family Business Review”, 20(4), s.289-300.
4. Caroll A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, “Business Horizons”.
5. CBOS (2016), Zaufanie społeczne, Warszawa.
6. Charles E., Stevens E., Roland E. Kidwell, R. Sprague (2015), Bound by Laws, or by Values? A Multi- Leveland Cross-National Approach to Understanding the Protection of Minority Owners in Family Firms Corporate Governance, “An International Review”, 23(3), s.203-215.
7. Ciaiana P., Pokrivcakband J., Drabik D. (2009), Transaction costs, product specialization and farm structure in Central and Eastern Europe, “Post-Communist Economies”, Vol. 21, No. 2, June, s.191-201.
8. Claessens S., Djankov S., Fan J.P.H., Lang L.H.P. (2002), Disentangling the incentive and entrenchment effects of large shareholdings, „Journal of Finance”, 57(6), 2741-2772.
9. CSR Consulting (2016), SDGs w praktyce, CSR Consulting, Warszawa, s.5.
10. Deloitte (2018), Deloitte Global Human Capital Trends, https://www2.deloitte.com.pl, dostęp: 06.06.2020.
11. Dembiński P. (2011), Finanse po zawale. Od euforii finansowej do gospodarczego ładu, Studio Emka, Warszawa.
12. Dymowski J., Szymańska M. (2009), CSR raport specjalny. Społeczna odpowiedzialność biznesu, „Brief”, nr 2.
13. Fabjański M. (2017), Uwolnij się! Dobre życie według siedmiu filozofów-terapeutów, „Znak”.
14. FFR (2017), Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych, Fundacja Firmy Rodzinne, Warszawa.
15. FOB (2008-2019), Raport dobrych praktyk 2008-2019, FOB, Warszawa.
16. FOB (2020a), Raport dobrych praktyk 2019, FOB, Warszawa.
17. FOB (2020b), Company readiness for inclusive workforce transitions, http://odpowiedzialnybiznes.pl/, dostęp: 07.06.2020.
18. Gerlach R. (2019), Organizacja przyszłości w perspektywie czwartej rewolucji przemysłowej i społeczeństwa 5.0, w: Barwy codzienności, R. Tomaszewska (red. nauk.), UKW, Bydgoszcz, s.63.
19. Gołaszewska-Kaczan U., Grześ A. (2014), Możliwość wykorzystania nowoczesnych form szkolenia w firmach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo SAN, Tom XV, Zeszyt 7, Część III, s.149-159.
20. Griffin R.W. (2004), Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa.
21. Ignatowski G. (2016), Familizm i nepotyzm: rodzina w firmach rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 17, z. 6, cz., Firmy rodzinne – wyzwania współczesności, s.181-191.
22. Jaska E., Stawicka E., Werenowska A. (2019), Wykorzystanie mediów społecznościach w kreowaniu wizerunku podmiotu prawnego, w: Samorząd, marketing terytorialny a media, Jaska E., Skoczek (red.), Warszawa, s.181-200.
23. Julewicz A., Ejdys J. (2009), Korzyści społecznej odpowiedzialności biznesu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 6, s.66-74.
24. Keyt A., McCann G. (2020), Manganing the family, “Family business”, https://www.thebalancesmb com, dostęp 31.03.2020, s.73.
25. Kukla D. (2016), Współczesne społeczeństwo w kontekście kreowania rynku pracy, ”Szkoła, Praca, Zawód”, nr 11, Bydgoszcz, s.63-72.
26. LBG (2014), Guidance manual from inputs to impact – measuring corporate community contributions through the LBG framework, “Corporate Citizenship”, Londyn.
27. Lewandowska-Akhvlediani S. (2011), CSR a człowiek jako jednostka, w: Usługi społeczne odpowiedzialnego biznesu, Bonikowska, Grewiński (red.), Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Warszawa, s.106-153.
28. Liczmańska-Kopcewicz K., Mizera K., Pypłacz P. (2019), Corporate Social Responsibility and Sustainable Development for Creating Value for FMCG Sector Enterprises, “Sustainability”, 11(20), s.5808.
29. Luoma-Aho V. (2015), Understanding Stakeholder Engahgement: faith folders, hateholders and fakeholders, “Research Journal of the Institute for Public Relations”, Nr 1.
30. Łukasiński W. (2010), Aspekt ekologiczny w koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 10, s.10-18.
31. Marchlewicz M. (2020), 5 lat SDGs w Polsce, raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2019, FOB Warszawa, s.1430.
32. Marcinkowska M. (2010), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne – aspekty teoretyczne, „Przegląd Organizacji”, nr 10, s.7-10.
33. Meehan K., Richards A. (2006), Corporate Social Responsibility, The 3C-SR model, “International Journal of Social Economics”, Vol. 33, Nr 5/6, s.392.
34. Miller D., Le Breton-iller I. (2005), Managing for the long run: Lesson in competitive advantage from great family business, MA: Harvard Business School Press, Boston.
35. PN-ISO 26000 (2012), Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, PKN, Warszawa, listopad.
36. Popczyk W. (2014), Kapitał społeczny w firmach rodzinnych, Struktura i mechanizm kreowania kapitału rodziny, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, XV, z. 7, s.138.
37. Raynard P., Forstater M. (2002), Corporate Social Responsibility: Implications for Small and Medium Enterprises in Developing Countries, UNIDO, s.116-126.
38. Stawicka E. (2017), Społeczna odpowiedzialność i rozwój koncepcji work-life balance w zarządzaniu organizacją, w: Wybrane paradygmaty zarządzania firmami rodzinnymi, J. Klimek, B. Żelazko (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, s.83-94.
39. Stawicka E. (2019), Zarządzanie różnorodnością a internacjonalizacja jako element efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, w: Sekrety organizacji, Barwy codzienności. R. Tomaszewska (red.), Bydgoszcz, s.111-136.
40. Strykowska M. (2001), Globalizacja a kariera zawodowa, w: Społeczne problemy globalizacji, Z. Blok (red.), WN UAM, Poznań, s.43-44.
41. Sułkowski Ł., Maryjański A. (2009), Firmy rodzinne: jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleniowej, Warszawa, s.95-116.
42. Stevens C.E., R.E. Kidwell, R. Sprague (2015), Bound by Laws or by Values?, A Multi-Leveland Cross-National Approach to Understandingthe Protection of Minority Owners in Family Firms Corporate Governance, “An International Review”, 23(3), s.203-215.
43. Wartick S.L., Cochran P.L. (1985), The evolution of the Corporate Social Performance Model, “Academy of Management Review”, Vol. 10, Nr 4, 1985.
44. Wiśniewska-Mikosik J. (2016), Konsekwencje obecności kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce, w: Firmy rodzinne – współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, Ł. Sułkowski, A. Marjański (red.), „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XV, Zeszyt 7, Część III, Łódź, s.61-73.
45. Whyte M.K. (1996), The Chinese family and economic development: obstacle or engine? “Economic Development and Cultural Change”, 45(1), s.130.
46. Wood D.J. (1991), Corporate Social Performance Revisited, “Academy of Management Review”, Nr 4, 1991.
47. Wypych- Dobkowska M. (2010), Konsekwencje nepotyzmu w organizacjach, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki, z. 5, Nr 6, s.9-20.
48. Vega-Jurado J., et al. (2008), Analyzing determinants of firms absorptive capacity, “R&D Management”, Vol. 38, No 4, s.401.