Equity crowdfunding as a method of financing investments in the craft brewing industry in Poland
Main Article Content
Abstract
Equity crowdfunding as a modern form of financing is increasingly used by craft breweries around the world, and in recent years also in Poland. The main purpose of the article is to identify the basic features of crowdfunding campaigns carried out by Polish craft breweries in 2016-2020. The research indicates that currently operating breweries carry out such actions in order to finance the most important investments. At the same time, they achieve great success, raising capital from many investors, which may indicate that this form of financing will develop rapidly in the coming years.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Cumming D., Meoli M., Vismara S. (2021), Does equity crowdfunding democratize entrepreneurial finance? „ Small Business Economics” Vol. 56, p. 533-552.
3. Dziuba D. (2015), Ekonomika Crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Warszawa, Difin.
4. Garavaglia C., Swinnen J. (2017), The craft beer revolution: An international perspective, Choices, Vol. 32(3), p. 1-8.
5. Gemra K. (2019), Crowdfunding udziałowy jako forma finansowania rozwoju przedsiębiorstwa, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, Nr 3/2019, s. 47-55.
6. Glanc J. (2020), Equity crowdfunding as a regulatory question, Zürich, Dike Verlag AG.
7. Kędzierska-Szczepanik A (2017), Perspektywy rozwoju crowdfundingu udziałowego w Polsce, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Managment and Finance”, Vol. 15, s. 212-224.
8. Kopyra T. (2016), Piwo. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby nie wyjść na głupka, Kraków, Flow Books.
9. Lissowska M. (2018), Crowdfunding – zjawisko, problemy, regulacja, „Gospodarka Narodowa”, Nr 1(293), s. 59-86.
10. Łużak T. (2017), Strategie niszy rynkowej na przykładzie sektora browarów w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finanansów SGH”, nr 153, s. 193-209.
11. Majewski P. (2020), Crowdfunding – cechy i typologia, „Gospodarka Narodowa”, nr 1(301), s. 139-152.
12. Malinowski B., Giełzak M. (2015), Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu, Gliwice, Helion.
13. Motylska-Kuźma A. (2018), Equity Crowdfunding – doświadczenia polskie, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 530, s. 117-126.
14. Pluszyńska A. (2018), Crowdfunding – historia i definiowanie, w: Crowdfunding w Polsce, Pluszyńska A., Szopa A. (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 13-32.
15. PSBR (2020), Raport z działalności browarów zrzeszonych w PSBR w 2019 roku, https://psbr.eu/resources/PSBR_Raport6.7.pdf, dostęp 24.04.2021.
16. Shneor R. (2020), Crowdfunding Models, Strategies, and Choices Between Them in: Advances in crowdfunding: Research and Practice, Shneor R., Liang Z., Bjørn-Tore F. (ed.), Cham, Palgrave Macmillan, p. 21-42.
17. Suszek A., Mironiuk K. (2017), Postawy i zachowania konsumentów do 40. roku życia na rynku piwa, „Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni”, Nr 99, s. 96-102.
18. Vulkan N., Åstebro T., Sierra M. (2016), Equity crowdfunding: A new phenomena, „Journal of Business Venturing Insights”, Vol. 5, 2016, p. 37-49.
19. Wojtyra B. (2020), How and why did craft breweries ‘revolutionise’ the beer market? The case of Poland, „Moravian Geographical Reports”, Vol. 28(2), p. 81-97.
20. Wojtyra B., Grudzień Ł. (2017), Rozwój przemysłu piwowarskiego w Polsce w okresie tzw. piwnej rewolucji w latach 2011–2016, „Prace Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, Nr 31(1), s. 5267.
Źródła internetowe:
1. http://www.bgh.com.pl, dostęp 24.04.2021
2. http://www.crowdway.pl, dostęp 24.04.2021
3. http://www.zwrotnica.com.pl/search/label/Statystyki?&max-results=7, dostęp 24.04.2021
4. https://mojadestylarnia.pl/, dostęp 24.04.2021
5. https://psbr.eu/browary-rzemieslnicze/, dostęp 24.04.2021
6. https://www.beesfund.pl, dostęp 24.04.2021