Review of organizational values declared by the largest Polish private companies

Main Article Content

Adam Kowalik

Abstract

The aim of this study was to review the values communicated by the 100 largest Polish private companies according to Forbes’ Ranking of the 100 Largest Polish Private Companies of 2020. The research was carried out using the method of analyzing selected content obtained from the websites of companies included in the ranking. 38 companies communicating their values were identified, 182 value phrases (an average of about 4.8 values per company) and 202 values (an average of about 5.3 values per company). The values most frequently communicated by the researched companies include: responsibility, respect, honesty, cooperation, customer-centricity, and passion. The results of the study were discussed and compared with the results of studies by other authors. The directions for further research were also proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kowalik, A. . (2021). Review of organizational values declared by the largest Polish private companies. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 61(4), 59–69. https://doi.org/10.33119/KNoP.2021.61.4.6
Section
Articles

References

1. Bourne H., Jenkins M., Parry E. (2019), Mapping Espoused Organizational Values, “Journal of Business Ethics”, 159(1), p. 133-148.
2. Bursztyn M. (2015), Wartości organizacyjne a zaangażowanie pracowników, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 8(944), s. 91-99.
3. Carucci R. (2017), How Corporate Values Get Hijacked and Misused, Harvard Business Review Digital Articles, p. 2-5.
4. Cegliński P. (2016), Wartości organizacyjne jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie, 43(nr 1), s. 127-138.
5. Dąbrowski T.J. (2018), Wartości organizacyjne spółek publicznych w Polsce, „Organizacja i Kierowanie”, nr 3, s. 33-48.
6. Franklin D. (2019), Aligning Organizational Values and Strategy, “Credit Union Management”, 42(6), p. 14-17.
7. Gitling M. (2019), Znaczenie wartości organizacyjnych w budowaniu kultury przedsiębiorstw, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, z. nr 57, s. 342-350.
8. Głuszek E. (2011), Zmienność wartości organizacyjnych w cyklu życia przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 218, „Strategiczne i operacyjne problemy rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa”, s. 85-95.
9. Górniak L. (2016), Preferowane wartości organizacyjne a zaangażowanie pracowników, e-mentor, 5 (67), s. 21-29.
10. Jastrzębska E. (2020), Wartości organizacyjne wybranych firm w Polsce, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, 18(2), s. 43-55.
11. Karnaszewski P. (2020), 100 Największych Polskich Firm Prywatnych, „Forbes”, 11/2020, s. 42-44.
12. Kelly C., Kocourek P., McGaw N., Samuelson J. (2005), Deriving Value from Corporate Values, The Aspen Institute and Booz Allen Hamilton.
13. Krajewska-Nieckarz M. (2013), Rola wartości w zarządzaniu organizacją, „Zarządzanie i Finanse”, 1(3), s. 213-228.
14. Malbašić I., Rey C., Potočan V. (2015), Balanced Organizational Values: From Theory to Practice., “Journal of Business Ethics”, 130(2), p. 437-446.
15. Quinn R.E., Rohrbaugh J. (1983), A Spatial Model of Effectiveness Criteria: Towards a Competing Values Approach to Organizational Analysis, “Manascie Management Science”, 29(3), p. 363-377.
16. Rakowska A., Cichorzewska M. (2019), Rola wartości preferowanych przez pracowników w kontekście kształtowania inkluzywnych organizacji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 20, z. 6, cz. 3 Zarządzanie kapitałem ludzkim-aspekty teoretyczne i praktyczne, s. 327-341.
17. Rokeach M. (1968), Beliefs, attitudes and values: a theory of organization and change, Jossey-Bass.
18. Rokeach M. (1973), The nature of human values, Free Press.
19. Schwartz S.H. (1994), Are There Universal Aspects in the Structure and Contents of Human Values?, “Journal of Social Issues”, 50(4), p. 19-45.
20. Stankiewicz J., Moczulska M. (2013), Wartości jako czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji : w świetle badań empirycznych., „Zarządzanie i Finanse”, R. 11, nr 4, cz. 1, s. 333-345.
21. Yohn D.L. (2018), Ban These 5 Words From Your Corporate Values Statement, Harvard Business Review Digital Articles, p. 2-4.