Selected legal solutions from the Act of 2019 – Public Procurement Law in the opinion of Polish enterprises
Main Article Content
Abstract
The subject of the analysis in this article is the public procurement institution, regulated by the currently applicable Act – Public Procurement Law of 2019. This analysis concerns in particular the newly adopted legal provisions – new in relation to the previous ones. The legislator’s justification for introducing many new solutions was the desire to make it easier for entrepreneurs to participate in the difficult procurement process. Therefore, the aim of the article was to obtain an assessment in this respect, expressed by entrepreneurs participating in procurement. This assessment was obtained in the course of research in which the questionnaire tool containing questions aimed at obtaining the said assessment was used. The implementation of the assumed task was carried out by collecting responses from a specific group of entrepreneurs from the construction industry from the Pomeranian Voivodeship.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Borowicz A. (2004), Istota, funkcje i kierunki ewolucji polskiego systemu zamówień publicznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, z późn. zm.).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającą dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009, str. 76, z późn. zm.).
Dyrektywa Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz. Urz. WE L 395 z 30.12.1989, str. 33, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 1, str. 246).
Dyrektywa Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (Dz. Urz. WE L 76 z 23.03.1992, str. 14, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 1, str. 315).
Godlewska A. (2017), Regulacje systemu zamówień publicznych a wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorców przez administrację samorządową, Samorząd Terytorialny 2017, nr 12.
Jerzykowski J. (2021), Odwołanie i skarga w zamówieniach publicznych Artykuły 505–590 ustawy – Prawo zamówień publicznych Komentarz. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.
Kocowski T. (2020), Rozwój prawa zamówień publicznych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Kola J., Chwiałkowska A., Mielnik M., Wojdak P., Roliński J., (2020), Nowe Prawo zamówień publicznych – podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorców. PARP, Warszawa.
Liput J., Serpina-Forkasiewicz A., Tabor M., (2020), Elektronizacja zamówień publicznych w praktyce, Wolters-Kluwer s 9–11.
Madej W. (2017), Klauzule abuzywne w polskim prawie cywilnym. Kortowski Przegląd Prawniczy nr 2 z 2017 r., s 34 i nast.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Urząd Zamówień Publicznych, (2018), Koncepcja Nowego Prawa Zamówień. s.9.
Princ M. (2017), Standardy dobrej administracji w prawie administracyjnym, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.
Urząd Zamówień Publicznych, (2019), Raport z badania dotyczącego niskiej konkurencyjności w zamówieniach publicznych. Warszawa.
Ustawa (2019) Ustawa z dnia 11 września 2019 r Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019).
Ustawa (1994) Ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r o zamówieniach publicznych (tekst pierwotny: Dz.U. nr 76, poz. 344).
Ustawa (2004) Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086)
Ustawa (2005) Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, (Dz. U.2005 nr 167, poz. 1398).
www 1, https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12336304/12702311/12702312/dokument456329.pdf
(dostęp: 15.02.2022).
www 2, https://www.uzp.gov.pl/nowe-pzp/interpretacje/nowe-pzp-w-pytaniach-i-odpowiedziach/czy-zamawiajacy-ma-obowiazek-zadania-zabezpieczenia-nalezytego-wykonaniaumowy-2020-10–29 (dostęp: 28.03.2022).
www 3, https://www.wprzetargach.pl/kategorie/jak-wygrac-przetarg-i-wykonac-zamowieniepublicznejak-wygrac-przetarg-odwolanie-musi-wskazywac-czynnosc-lub-zaniechanieczynnosci-zamawiajacego-ktorej-zarzuca-sie-niezgodnosc-z-p (dostęp: 22.03.2022).