Źródła władzy i kierunki zależności w relacjach sieciowych przedsiębiorstwa
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie kierunków zależności w relacjach przedsiębiorstwa z klientami i dostawcami, w oparciu o źródła władzy w poszczególnych relacjach. Dane o specyfice funkcjonowania analizowanej firmy zostały zebrane w trakcie ośmiu wywiadów po-głębionych, przeprowadzonych z właścicielami przedsiębiorstwa meblarskiego oraz ich dostawcami. W rezultacie badań zidentyfikowano takie źródła władzy, jak wielkość sprzedaży, terminowość, koszty i jakość dostaw, zobowiązania wynikające z umów, dostępność substytutów produkowanych wyrobów, dostęp do alternatywnych surowców, inwestycje oraz możliwości dokonania zmian i koszty z tym związane.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Czekaj M. (red.) [2011], Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Dubisz S., Sobol E. (red.) [2008], Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa, WydawnictwoNaukowe PWN, edycja CD ROM.
4. Emerson R.M. [1962], Power–dependence relations, „American Sociological Review”, Vol. 27 (1),pp. 31-41.
5. Ford R.C., Wang Y., Vestal A. [2012], Power asymmetries in tourism distribution networks, „Annals of Tourism Research”, Vol. 39 (2), pp. 755-779.
6. Håkansson H. (ed.) [1986], Industrial Technological Development – A Network Approach, London,Croom Helm.
7. Håkansson H., Snehota I. [1995], Developing Relationships in Business Markets, London, Routledge.
8. ITD, Instytut Technologii Drewna, www.itd.poznan.pl.
9. Kähkönen A.-K., Virolainen V.M. [2011], Sources of structural power in the context of value nets, "Journal of Purchasing & Supply Management”, Vol. 17(2), pp. 109-120.
10. Khan A., Zolkiewski J., Murphy J. [2008], The role of trust, adaptation and dependence in Chinesebusiness relationships: The case of a multinational pharmaceutical. The paper was published at the 24th IMP conference in Uppsala, Sweden.
11. Milczarek-Andrzejewska D. [2012], Siła przetargowa gospodarstw rolnych w łańcuchach żywnościowych, „Gospodarka Narodowa”, nr 1-2, s.135-153.
12. Ogbonna E., Wilkinson B. [1998], Power relations in the UK grocery supply chain, "Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 5(2), pp. 77-86.
13. Ratajczak-Mrozek M. [2010], Wybory strategiczne przedsiębiorstw funkcjonujących w sieciach biznesowych, [w:] Wybory strategiczne w teorii i praktyce, E. Urbanowska-Sojkin (red.), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
14. Ratajczak-Mrozek M., Mielcarek P., Herbeć M., Nowacki F. [2014], The insight into relationshipstrength from a local and international perspective – when a relationship is „an important relationship”? The paper was published at the 30th IMP-conference in Bordeaux, France.
15. Salancik G.R., Pfeffer J. [1977], Who gets power – and how they hold on to it: A strategic-contingency model of power, "Organizational Dynamics”, Vol. 5 (3), pp. 3-21.
16. Ogbonna E., Wilkinson B. [1998], Power relations in the UK grocery supply chain, "Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 5(2), pp. 77-86.
17. PAP [2013], Polska jest potęgą meblarską (z dnia 24.09.2013), www.pap.pl, dostęp 15/11/2013.
18. Pfeffer J. [1992], Understanding power in organization, "California Management Review”, Winter,pp. 29-50.
19. Ratajczak-Mrozek M. [2009 a], Główne cechy relacji sieciowych przedsiębiorstw (podejście sieciowe, network approach), „Organizacja i Kierowanie”, nr 4, s. 75-83.
20. Ratajczak-Mrozek M. [2009 b], Istota podejścia sieciowego, „Przegląd Organizacji”, nr 4, s. 18-20.
21. Ratajczak-Mrozek M. [2010], Wybory strategiczne przedsiębiorstw funkcjonujących w sieciach biznesowych, [w:] Wybory strategiczne w teorii i praktyce, E. Urbanowska-Sojkin (red.), Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
22. Ratajczak-Mrozek M., Mielcarek P., Herbeć M., Nowacki F. [2014], The insight into relationshipstrength from a local and international perspective – when a relationship is “an important relationship”?. The paper was published at the 30th IMP-conference in Bordeaux, France.
23. Salancik G.R., Pfeffer J. [1977], Who gets power – and how they hold on to it: A strategic-contingency model of power, "Organizational Dynamics”, Vol. 5 (3), pp. 3-21.