Treść głównego artykułu
Abstrakt
Zaufanie jest istotnym elementem klimatu pracy zespołowej i warunkiem budowania efektywnych zespołów, korzystających z potencjału zaangażowanych w realizację celu pracowników. Zaufanie jest też podstawą wdrażania w zespołach zasad empowermentu, rozumianego nie tylko jako przekazanie władzy członkom zespołu, lecz również jako zdolność zespołu do przejmowania odpowiedzialności za realizację wybranego celu. W artykule przedstawiono przegląd literatury podkreślającej związki między poziomem zaufania a empowermentem w zespołach. W badaniach skoncentrowano się na ocenie poziomu zaufania horyzontalnego (pomiędzy członkami zespołu) i poziomu zaufania wertykalnego (pracowników wobec lidera) w zespołach pracowniczych. Dokonano też oceny oczekiwań pracowników dotyczących tych dwóch wymiarów zaufania, co pozwoliło zidentyfikować luki zaufania. Wskazują one obszary do wdrażania rozwiązań wspiera‑ jących kształtowanie klimatu zaufania i empowermentu w zespołach i w organizacjach.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Blanchard, K. (2011). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworze‑niu efektywnych organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Curnin, S., Owen, Ch., Paton, D., Trist, C., Parsons, D. (2015). Role Clarity, Swift Trustand Multi‑Agency Coordination. Journal of Contingencies and Crisis Management,23(1), 29–35.
4. Czajkowska, M. (2010). Zaufanie w organizacji – filozoficzny zarys podstaw zagadnie‑nia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Economica, 234, 409–420.
5. Gockel, Ch., Robertson, R., Brauner, E. (2013). Trust your teammates or bosses?Differential effects of trust on transactive memory, job satisfaction, and perfor‑mance. Employee Relations, 35(2), 222–242.
6. Hyllengren, P., Larsson, G., Fors, M., Sjoberg, M., Eid, J., Olsen, O.K. (2011). Swifttrust in leaders in temporary military groups. Team Performance Management,17(7/8), 354–368.
7. Kimura, T. (2011). Empowerment, P‑O fit, and work engagement: A mediated mode‑ration model. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences,38, 44–58.
8. Kirkman, B.L., Rosen, B., Tesluk, P.E., Gibson, C.B. (2004). The Impact of TeamEmpowerment on Virtual Team Performance: The Moderating Role of Face‑to‑FaceInteraction. Academy of Management Journal, 47(2), 175–192.
9. Krawczyk‑Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta na za‑ufaniu. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 10(4),313–330.
10. Krawczyk‑Bryłka, B. (2015). Trust triggers and barriers in intercultural teams. Journalof Intercultural Management, 8(2), 105–123.
11. Krot, K., Lewicka, D. (2016). Zaufanie w organizacji innowacyjnej. Warszawa: C.H. Beck.
12. Książek, D., Lewicka, D. (2015). Rola zaufania jako czynnika wzmacniającego zaan‑gażowanie afektywne pracowników w polskich organizacjach. Marketing i Rynek,5, 1174–1185.
13. Mathieu, J.E., Gilson, L.L., Siemens, T.M.R. (2006). Empowerment and TeamEffectiveness: An Empirical Test of an Integrated Model. Journal of AppliedPsychology, 91(1), 97–108.
14. Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995). An Integrative Model of OrganizationalTrust. The Academy of Management Review, 20(3), 709–733.
15. Mierzwińska, L., Ujda‑Dyńka, B., Filip, P. (2014). Nowa gospodarka a współczesnewyzwania w sferze personalnej organizacji. Przedsiębiorstwo i Region, 6, 108–118.
16. Moczydłowska, J.M. (2014). Empowerment – nowe spojrzenie na aktywowanie poten‑cjału ludzkiego organizacji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie,1, 71–78.
17. Moldjord, Ch., Iversen, A. (2015). Developing vulnerability trust in temporary highperformance teams. Team Performance Management, 21(5/6), 231–246.
18. Moye, M.J., Henkin, A.B. (2005). Exploring association between employee empower‑ment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development,25(2), 101–117.
19. Oxfam GB for the Emergency Capacity Building Project (2007). http://www.fsnnetwork.org/building‑trust‑diverse‑teams‑concise‑facilitation‑handbook (10.04.2016).
20. Robert Jr., L.P., Dennis, A., Hung, Y.‑T.C. (2009). Individual Swift Trust and KnowledgeBased Trust in Face‑to‑Face and Virtual Team Members. Journal of ManagementInformation Systems, 26(2), 241–279.
21. Sabatier, M. (2014). As a leader are you trustworthy? Building trust to transform teamworking. Development and Learning in Organizations, 28(4), 3–5.
22. Sankowska, A. (2011). Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem. Perspektywawewnątrzorganizacyjna. Warszawa: Difin.
23. Selvaratnam, D.P., Aman, A., Kamaludin, M.M.M.B., Lynn, G., Reilly, R. (2016). CheapTalk: “Team Factors and Management Practices Influence on Team Trust”. ActaUniversitatis Danubius.Œconomica, 12(3), 138–148
24. Turaga, R. (2013). Building Trust in Teams: A Leader Role. IUP Journal of Soft Skills,7(2), 14–31.
25. Tuuli, M.M., Rowlinson, S. (2009a). Empowerment in project teams: A multilevelexamination of the job performance implications. Construction Management andEconomics, 27, 473–498.
26. Tuuli, M.M., Rowlinson, S. (2009b). Performance Consequences of PsychologicalEmpowerment. Journal of Construction Engineering and Management, 12, 1334–1347.
27. Wickramasinghe, V., Widyaratne, R. (2012). Effects on interpersonal trust, team le‑ader support, rewards, and knowledge sharing mechanisms on knowledge sharingin project teams. The Journal of Information and Knowledge Management Systems,42(2), 214–236.
Pełna treść artykułu
Statystyki
ODWIEDZINY
127
POBRANIA
25
Proponowane artykuły innych autorów
Jessica Pierce
Anna Stronczek
Barbara Smolińska-Theiss
Słowa kluczowe
praca w zespole
zaufanie wertykalne
zaufanie horyzontalne
klimat pracy zespo‑ łowej
empowerment
zespół samozarządzający
Referencje
2. Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Curnin, S., Owen, Ch., Paton, D., Trist, C., Parsons, D. (2015). Role Clarity, Swift Trustand Multi‑Agency Coordination. Journal of Contingencies and Crisis Management,23(1), 29–35.
4. Czajkowska, M. (2010). Zaufanie w organizacji – filozoficzny zarys podstaw zagadnie‑nia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Economica, 234, 409–420.
5. Gockel, Ch., Robertson, R., Brauner, E. (2013). Trust your teammates or bosses?Differential effects of trust on transactive memory, job satisfaction, and perfor‑mance. Employee Relations, 35(2), 222–242.
6. Hyllengren, P., Larsson, G., Fors, M., Sjoberg, M., Eid, J., Olsen, O.K. (2011). Swifttrust in leaders in temporary military groups. Team Performance Management,17(7/8), 354–368.
7. Kimura, T. (2011). Empowerment, P‑O fit, and work engagement: A mediated mode‑ration model. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences,38, 44–58.
8. Kirkman, B.L., Rosen, B., Tesluk, P.E., Gibson, C.B. (2004). The Impact of TeamEmpowerment on Virtual Team Performance: The Moderating Role of Face‑to‑FaceInteraction. Academy of Management Journal, 47(2), 175–192.
9. Krawczyk‑Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta na za‑ufaniu. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 10(4),313–330.
10. Krawczyk‑Bryłka, B. (2015). Trust triggers and barriers in intercultural teams. Journalof Intercultural Management, 8(2), 105–123.
11. Krot, K., Lewicka, D. (2016). Zaufanie w organizacji innowacyjnej. Warszawa: C.H. Beck.
12. Książek, D., Lewicka, D. (2015). Rola zaufania jako czynnika wzmacniającego zaan‑gażowanie afektywne pracowników w polskich organizacjach. Marketing i Rynek,5, 1174–1185.
13. Mathieu, J.E., Gilson, L.L., Siemens, T.M.R. (2006). Empowerment and TeamEffectiveness: An Empirical Test of an Integrated Model. Journal of AppliedPsychology, 91(1), 97–108.
14. Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995). An Integrative Model of OrganizationalTrust. The Academy of Management Review, 20(3), 709–733.
15. Mierzwińska, L., Ujda‑Dyńka, B., Filip, P. (2014). Nowa gospodarka a współczesnewyzwania w sferze personalnej organizacji. Przedsiębiorstwo i Region, 6, 108–118.
16. Moczydłowska, J.M. (2014). Empowerment – nowe spojrzenie na aktywowanie poten‑cjału ludzkiego organizacji. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie,1, 71–78.
17. Moldjord, Ch., Iversen, A. (2015). Developing vulnerability trust in temporary highperformance teams. Team Performance Management, 21(5/6), 231–246.
18. Moye, M.J., Henkin, A.B. (2005). Exploring association between employee empower‑ment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development,25(2), 101–117.
19. Oxfam GB for the Emergency Capacity Building Project (2007). http://www.fsnnetwork.org/building‑trust‑diverse‑teams‑concise‑facilitation‑handbook (10.04.2016).
20. Robert Jr., L.P., Dennis, A., Hung, Y.‑T.C. (2009). Individual Swift Trust and KnowledgeBased Trust in Face‑to‑Face and Virtual Team Members. Journal of ManagementInformation Systems, 26(2), 241–279.
21. Sabatier, M. (2014). As a leader are you trustworthy? Building trust to transform teamworking. Development and Learning in Organizations, 28(4), 3–5.
22. Sankowska, A. (2011). Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem. Perspektywawewnątrzorganizacyjna. Warszawa: Difin.
23. Selvaratnam, D.P., Aman, A., Kamaludin, M.M.M.B., Lynn, G., Reilly, R. (2016). CheapTalk: “Team Factors and Management Practices Influence on Team Trust”. ActaUniversitatis Danubius.Œconomica, 12(3), 138–148
24. Turaga, R. (2013). Building Trust in Teams: A Leader Role. IUP Journal of Soft Skills,7(2), 14–31.
25. Tuuli, M.M., Rowlinson, S. (2009a). Empowerment in project teams: A multilevelexamination of the job performance implications. Construction Management andEconomics, 27, 473–498.
26. Tuuli, M.M., Rowlinson, S. (2009b). Performance Consequences of PsychologicalEmpowerment. Journal of Construction Engineering and Management, 12, 1334–1347.
27. Wickramasinghe, V., Widyaratne, R. (2012). Effects on interpersonal trust, team le‑ader support, rewards, and knowledge sharing mechanisms on knowledge sharingin project teams. The Journal of Information and Knowledge Management Systems,42(2), 214–236.
Pełna treść artykułu
Statystyki
ODWIEDZINY
127
POBRANIA
25
Proponowane artykuły innych autorów
Jessica Pierce
Anna Stronczek
Barbara Smolińska-Theiss
Słowa kluczowe
praca w zespole
zaufanie wertykalne
zaufanie horyzontalne
klimat pracy zespo‑ łowej
empowerment
zespół samozarządzający