Treść głównego artykułu

Abstrakt

Współczesne organizacje potrzebują zmotywowanych, zaangażowanych i kreatywnych pracowników. Z myślą o tym, aby przyciągać do organizacji, inspirować do działania oraz zatrzymywać na dłużej, coraz większą uwagę przywiązuje się do badania postaw, opinii, oczekiwań czy satysfakcji zatrudnionych. Badania tego rodzaju wpływają na podnoszenie efektywności komunikowania się, większe włączenie pracowników w proces zarządza‑ nia, podniesienie skuteczności stosowanych pakietów motywacyjnych. Mogą być zatem uznane za jeden z kluczowych procesów spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. W Polsce praktyki takie są domeną głównie przedsięwzięć zorientowanych biznesowo. Celem artykułu jest przedstawienie działań służących budowaniu zaangażowania i włączaniu pracowników w działania pracodawcy oraz wykorzystujących badania ich opinii i oczekiwań na przykładzie instytucji nienastawionej na zysk – jednej z polskich uczelni.

Słowa kluczowe

badania oczekiwań potrzeba badanie nastrojów pracownik sondaże komunikacja organizacyjna

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Warwas, I. ., Gzik, . M. ., & Wiktorowicz, . J. . (2017). Badanie opinii i oczekiwań pracowników – studium przypadku uczelni wyższej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 43(1), 85–101. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.8135

Referencje

    1. Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
    2. Blanchard, K. (2012). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    3. Borkowska, S. (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa:C.H. Beck.
    4. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
    5. Brzezińska, E., Paszkowska–Rogacz, A. (2009). Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą. Warszawa: Difin.
    6. Czubasiewicz, H., Nogalski, B. (2005). Ocenianie motywacji pracowników i satysfakcjiz pracy. Analiza przypadku. W: A. Pocztowski (red.), Praca i zarządzanie kapitałemludzkim w perspektywie europejskiej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 504–514.
    7. Denek, K. (2002). Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji. Wychowaniena co Dzień, 1, 4–12.
    8. Januszek, H. (2003). Przeobrażenia w gospodarce i funkcjonowaniu przedsiębiorstww Polsce. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
    9. Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, apli‑kacje. Warszawa: PWE.
    10. Juchnowicz, M. (red.) (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – apli‑kacje. Warszawa: PWE.
    11. Kanafa‑Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, 1, 130–140.
    12. Karna, W.J. (2011). Partycypacja w zarządzaniu a jakość usług edukacyjnych. Współczesne Zarządzanie, 4, 69–79.
    13. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwaniai problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
    14. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2010). Analiza zasobów kadrowychw uczelniach na poszczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Warszawa.
    15. Moczulska, M. (2011). Bezpośrednia partycypacja pracowników w zarządzaniu przed‑siębiorstwem. Możliwości, przesłanki, uwarunkowania. Zielona Góra: OficynaWydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
    16. Mrzygłód, J. (2004). Badanie satysfakcji pracowników. W: T. Rostkowski (red.),Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Difin, 183–196.
    17. Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
    18. Radosławska, J. (2005). Sondaż opinii pracowników jako instrument wspomagającyzarządzanie personelem w przedsiębiorstwie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi,3–4, 78–79.
    19. Rogozińska‑Pawełczyk, A., Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2008). Niezadowolenie i stres w środowisku pracy źródłem zachwiania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. W: C. Sadowska‑Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca – życie – rodzina. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 106–118.
    20. Rostkowski, T., Sienkiewicz, K. (2003). Badanie opinii pracowniczych. W: M. Juchnowicz(red.), Narzędzia i praktyka zzl. Warszawa: Poltext, 189–196.
    21. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. Nr 24, poz. 141.
    22. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniuz nimi konsultacji, Dz.U. Nr 79, poz. 550.
    23. Warwas, I., Rogozińska‑Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: WydawnictwoUniwersytetu Łódzkiego.
    24. Wiktorowicz, J., Warwas, I. (2016), Motywowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych. W: J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk,A. Stankiewicz, J. Kliombka‑Jarzyna, Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer, 97–116.
    25. Wiley, J.W. (2010). Strategic Employee Surveys. San Francisco, CA: Jossey‑Bass.
    26. Ziaja‑Guzy, R. (2010). Badanie opinii personelu jako narzędzie zarządzania zasobamiludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 146–153.