Treść głównego artykułu
Abstrakt
Współczesne organizacje potrzebują zmotywowanych, zaangażowanych i kreatywnych pracowników. Z myślą o tym, aby przyciągać do organizacji, inspirować do działania oraz zatrzymywać na dłużej, coraz większą uwagę przywiązuje się do badania postaw, opinii, oczekiwań czy satysfakcji zatrudnionych. Badania tego rodzaju wpływają na podnoszenie efektywności komunikowania się, większe włączenie pracowników w proces zarządza‑ nia, podniesienie skuteczności stosowanych pakietów motywacyjnych. Mogą być zatem uznane za jeden z kluczowych procesów spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. W Polsce praktyki takie są domeną głównie przedsięwzięć zorientowanych biznesowo. Celem artykułu jest przedstawienie działań służących budowaniu zaangażowania i włączaniu pracowników w działania pracodawcy oraz wykorzystujących badania ich opinii i oczekiwań na przykładzie instytucji nienastawionej na zysk – jednej z polskich uczelni.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
2. Blanchard, K. (2012). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Borkowska, S. (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa:C.H. Beck.
4. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
5. Brzezińska, E., Paszkowska–Rogacz, A. (2009). Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą. Warszawa: Difin.
6. Czubasiewicz, H., Nogalski, B. (2005). Ocenianie motywacji pracowników i satysfakcjiz pracy. Analiza przypadku. W: A. Pocztowski (red.), Praca i zarządzanie kapitałemludzkim w perspektywie europejskiej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 504–514.
7. Denek, K. (2002). Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji. Wychowaniena co Dzień, 1, 4–12.
8. Januszek, H. (2003). Przeobrażenia w gospodarce i funkcjonowaniu przedsiębiorstww Polsce. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
9. Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, apli‑kacje. Warszawa: PWE.
10. Juchnowicz, M. (red.) (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – apli‑kacje. Warszawa: PWE.
11. Kanafa‑Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, 1, 130–140.
12. Karna, W.J. (2011). Partycypacja w zarządzaniu a jakość usług edukacyjnych. Współczesne Zarządzanie, 4, 69–79.
13. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwaniai problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
14. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2010). Analiza zasobów kadrowychw uczelniach na poszczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Warszawa.
15. Moczulska, M. (2011). Bezpośrednia partycypacja pracowników w zarządzaniu przed‑siębiorstwem. Możliwości, przesłanki, uwarunkowania. Zielona Góra: OficynaWydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
16. Mrzygłód, J. (2004). Badanie satysfakcji pracowników. W: T. Rostkowski (red.),Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Difin, 183–196.
17. Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
18. Radosławska, J. (2005). Sondaż opinii pracowników jako instrument wspomagającyzarządzanie personelem w przedsiębiorstwie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi,3–4, 78–79.
19. Rogozińska‑Pawełczyk, A., Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2008). Niezadowolenie i stres w środowisku pracy źródłem zachwiania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. W: C. Sadowska‑Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca – życie – rodzina. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 106–118.
20. Rostkowski, T., Sienkiewicz, K. (2003). Badanie opinii pracowniczych. W: M. Juchnowicz(red.), Narzędzia i praktyka zzl. Warszawa: Poltext, 189–196.
21. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. Nr 24, poz. 141.
22. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniuz nimi konsultacji, Dz.U. Nr 79, poz. 550.
23. Warwas, I., Rogozińska‑Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: WydawnictwoUniwersytetu Łódzkiego.
24. Wiktorowicz, J., Warwas, I. (2016), Motywowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych. W: J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk,A. Stankiewicz, J. Kliombka‑Jarzyna, Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer, 97–116.
25. Wiley, J.W. (2010). Strategic Employee Surveys. San Francisco, CA: Jossey‑Bass.
26. Ziaja‑Guzy, R. (2010). Badanie opinii personelu jako narzędzie zarządzania zasobamiludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 146–153.
Referencje
2. Blanchard, K. (2012). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Borkowska, S. (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa:C.H. Beck.
4. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
5. Brzezińska, E., Paszkowska–Rogacz, A. (2009). Człowiek w firmie. Bez obaw i z ochotą. Warszawa: Difin.
6. Czubasiewicz, H., Nogalski, B. (2005). Ocenianie motywacji pracowników i satysfakcjiz pracy. Analiza przypadku. W: A. Pocztowski (red.), Praca i zarządzanie kapitałemludzkim w perspektywie europejskiej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 504–514.
7. Denek, K. (2002). Wspieranie i doskonalenie reformy systemu edukacji. Wychowaniena co Dzień, 1, 4–12.
8. Januszek, H. (2003). Przeobrażenia w gospodarce i funkcjonowaniu przedsiębiorstww Polsce. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
9. Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, apli‑kacje. Warszawa: PWE.
10. Juchnowicz, M. (red.) (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – apli‑kacje. Warszawa: PWE.
11. Kanafa‑Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, 1, 130–140.
12. Karna, W.J. (2011). Partycypacja w zarządzaniu a jakość usług edukacyjnych. Współczesne Zarządzanie, 4, 69–79.
13. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwaniai problemy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
14. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2010). Analiza zasobów kadrowychw uczelniach na poszczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Warszawa.
15. Moczulska, M. (2011). Bezpośrednia partycypacja pracowników w zarządzaniu przed‑siębiorstwem. Możliwości, przesłanki, uwarunkowania. Zielona Góra: OficynaWydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
16. Mrzygłód, J. (2004). Badanie satysfakcji pracowników. W: T. Rostkowski (red.),Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Difin, 183–196.
17. Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
18. Radosławska, J. (2005). Sondaż opinii pracowników jako instrument wspomagającyzarządzanie personelem w przedsiębiorstwie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi,3–4, 78–79.
19. Rogozińska‑Pawełczyk, A., Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2008). Niezadowolenie i stres w środowisku pracy źródłem zachwiania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. W: C. Sadowska‑Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca – życie – rodzina. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 106–118.
20. Rostkowski, T., Sienkiewicz, K. (2003). Badanie opinii pracowniczych. W: M. Juchnowicz(red.), Narzędzia i praktyka zzl. Warszawa: Poltext, 189–196.
21. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz.U. Nr 24, poz. 141.
22. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniuz nimi konsultacji, Dz.U. Nr 79, poz. 550.
23. Warwas, I., Rogozińska‑Pawełczyk, A. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: WydawnictwoUniwersytetu Łódzkiego.
24. Wiktorowicz, J., Warwas, I. (2016), Motywowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych. W: J. Wiktorowicz, I. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk,A. Stankiewicz, J. Kliombka‑Jarzyna, Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer, 97–116.
25. Wiley, J.W. (2010). Strategic Employee Surveys. San Francisco, CA: Jossey‑Bass.
26. Ziaja‑Guzy, R. (2010). Badanie opinii personelu jako narzędzie zarządzania zasobamiludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 146–153.