Treść głównego artykułu
Abstrakt
Jednym z największych problemów współczesnego świata jest starzenie się społeczeństw. Konieczność wydłużania aktywności zawodowej staje się odpowiedzią na to wyzwanie. Szczególną rolę w tym procesie odgrywają pracodawcy, a ich właściwą reakcją na złożone i nieuniknione zjawisko starzenia się jest wsparcie aktywności zawodowej dojrzałych pracowników. Może się to odbywać na wiele sposobów. Bezpośrednio pracodawcy oddziałują za pomocą stosowania różnorodnych narzędzi zarządzania wiekiem lub pośrednio – wdrażania koncepcji silver economy. Oba podejścia są uwarunkowane zauważaniem bieżących i przyszłych korzyści biznesowych. Antycypowane korzyści natomiast wiążą się silnie z postrzeganiem osób dojrzałych przez pracodawców. Dlatego po zaprezentowaniu wątków teoretycznych zarządzania wiekiem i „srebrnej gospodarki” zostaną przedstawione wyniki badań własnych na temat oceny starszych pracowników w kontekście współpracy i zatrudnienia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Baron, A. (1985). Measurement Scales and the Age‑Complexity Hypothesis.Experimental Aging Research: An International Journal Devoted to the Scientific Studyof the Aging Process, 11, 193–199.
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie.Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwers business.
3. Clas‑Hågan, N., Savinainen, M., Tapio, K., Lumme‑Sandt, K. (Eds.) (2011). AgeManagement during the Life Course, The Finnish Work Environment Fund, Tampere.
4. Ilmarinen, J. (2005). Towards a Longer Worklife! Ageing and the Quality of Worklife in the
5. European Union. Helsinki: Finnish Institute of Occupational Health, Ministry ofSocial Affairs and Health.
6. Ilmarinen, J. (2010). Sustainable Employability and Workability. Maastricht: ESF‑AgeNetwork.
7. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014a). Zarządzanie pracownikami dojrzałymi. Wyzwania i problemy.Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
8. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014b). Reactive and Proactive Age Management Strategiesin Polish Companies – Research Results. Zeszyty Naukowe UniwersytetuEkonomicznego w Krakowie, 9(933), 137–155.
9. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2015). Wpływ zarządzania wiekiem na zatrudnialność dojrzałychpracowników. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 75–93.
10. Macnicol, J. (2006). Age Discrimination. An Historical and ContemporaryAnalysis. Cambridge: Cambridge University Press.
11. Managing the Ageing Workforce. An Introductory Guide to Age Management for HRProfessional (2007). TAEN – The Age and Employment Network.
12. Naegele G., Walker, A. (2006). A Guide to Good Practice in Age Management.Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working
13. Conditions. Pobrano z: www.eurofound.eu.int
14. Reinmoeller, P. (2011). Service Innovation: Towards Designing New Business Models forAging Societies. In: F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon.Marketing and Innovation in the Aging Society. Berlin‑Heidelberg: Springer, 133–148.
15. Szukalski, P. (2008). Starzenie się ludności – wyzwanie XXI wieku. W: P. Szukalski(red.), To idzie starość – polityka społeczna a przygotowanie do starzenia się ludnościPolski. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych, 7–29.
16. Szukalski, P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź:Wydawnictwo UŁ.
17. Szukalski, P. (2012). Srebrna gospodarka. Demografia i Gerontologia Społeczna. BiuletynInformacyjny, 7, 1–4.
18. Warwas, I. (w druku). Zarządzanie wiekiem w sektorze publicznym – strategia naukimiędzypokoleniowej. Studia Oeconomica Posnaniensia.
19. Wiśniewski, Z. (2009). Zarządzenie wiekiem w organizacjach wobec procesów starzenia sięludności. Toruń: Dom Organizatora.
20. Woszczyk, P. (red.) (2011). Zarządzanie pracownikami 50+. Teoria a praktyka. Łódź: HRP.
Referencje
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie.Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwers business.
3. Clas‑Hågan, N., Savinainen, M., Tapio, K., Lumme‑Sandt, K. (Eds.) (2011). AgeManagement during the Life Course, The Finnish Work Environment Fund, Tampere.
4. Ilmarinen, J. (2005). Towards a Longer Worklife! Ageing and the Quality of Worklife in the
5. European Union. Helsinki: Finnish Institute of Occupational Health, Ministry ofSocial Affairs and Health.
6. Ilmarinen, J. (2010). Sustainable Employability and Workability. Maastricht: ESF‑AgeNetwork.
7. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014a). Zarządzanie pracownikami dojrzałymi. Wyzwania i problemy.Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
8. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014b). Reactive and Proactive Age Management Strategiesin Polish Companies – Research Results. Zeszyty Naukowe UniwersytetuEkonomicznego w Krakowie, 9(933), 137–155.
9. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2015). Wpływ zarządzania wiekiem na zatrudnialność dojrzałychpracowników. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 75–93.
10. Macnicol, J. (2006). Age Discrimination. An Historical and ContemporaryAnalysis. Cambridge: Cambridge University Press.
11. Managing the Ageing Workforce. An Introductory Guide to Age Management for HRProfessional (2007). TAEN – The Age and Employment Network.
12. Naegele G., Walker, A. (2006). A Guide to Good Practice in Age Management.Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working
13. Conditions. Pobrano z: www.eurofound.eu.int
14. Reinmoeller, P. (2011). Service Innovation: Towards Designing New Business Models forAging Societies. In: F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon.Marketing and Innovation in the Aging Society. Berlin‑Heidelberg: Springer, 133–148.
15. Szukalski, P. (2008). Starzenie się ludności – wyzwanie XXI wieku. W: P. Szukalski(red.), To idzie starość – polityka społeczna a przygotowanie do starzenia się ludnościPolski. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych, 7–29.
16. Szukalski, P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź:Wydawnictwo UŁ.
17. Szukalski, P. (2012). Srebrna gospodarka. Demografia i Gerontologia Społeczna. BiuletynInformacyjny, 7, 1–4.
18. Warwas, I. (w druku). Zarządzanie wiekiem w sektorze publicznym – strategia naukimiędzypokoleniowej. Studia Oeconomica Posnaniensia.
19. Wiśniewski, Z. (2009). Zarządzenie wiekiem w organizacjach wobec procesów starzenia sięludności. Toruń: Dom Organizatora.
20. Woszczyk, P. (red.) (2011). Zarządzanie pracownikami 50+. Teoria a praktyka. Łódź: HRP.