Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie, jakie narzędzia warto zastosować do zdiagnozowania sytuacji w organizacji w procesie wprowadzania zmian w kontekście wyzwań, przed którymi znajdują się współczesne firmy. Wykorzystane w artykule dane, pochodzą z przeprowadzonego badania klimatu organizacji i satysfakcji pracowników, które odbyło się w grudniu 2011 r. w międzynarodowym zakładzie produkcyjnym w branży samochodowej. W artykule została postawiona teza, że warunkiem zmiany jest kompleksowa diagnoza organizacji, której można dokonać poprzez przeprowadzenie badania satysfakcji pracowników. Tego typu badanie pozwala poznać co dla organizacji i jej pracowników jest kluczowe w procesie wdrażania zmian oraz w jaki sposób przygotować się do tego procesu, żeby zminimalizować opór wobec podejścia do zmian i stworzyć warunki do podniesienia satysfakcji z pracy wśród pracowników.

Słowa kluczowe

badanie satysfakcji pracowników diagnoza organizacji proces zmian zaangażowanie pracowników komunikacja wewnętrzna kapitał intelektualny.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wolińska-Skuza, A. ., & Skuza, . M. . (2012). Badanie satysfakcji pracowników jako narzędzie do lepszego zdiagnozowania sytuacji w organizacji w procesie wprowadzania zmian. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 24(2), 101–116. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5801

Referencje

    1. Bigliardi B., Dormio A.I., Galati F., Schiuma G., The impact of organizational culture on the job satisfaction of knowledge workers, 2010, Volume 42 (1), 16 Emerald Publishing – Feb 10.
    2. Bruce W. M., Blackburn J. W., Balancing job satisfaction & performance: a guide for human resource professionals, Quorum Books, Westport, Conn 1992.
    3. Cranny C.J., Smith P. C., Stone E.F., Job Satisfaction: How People Feel About Their Jobs and How It Affects Their Performance, Lexington Books, New York 1992.
    4. Drucker P., The Age of Discontinuity, Harper Collins Publications, New York 1992.
    5. From risk to opportunity – How global executives view sociopolitical issues: McKinsey Global Survey Results, „McKinsey Quartaly”, October 2008
    6. Greenspan A., The Age of Turbulence: Adventures in a New World, Penguin, New York 2007.
    7. Measuring job satisfaction in surveys – Comparative analytical report, © European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Wyattville Road, Loughlinstown, Dublin 18, Ireland, 2007.
    8. Portal wiedzy o gospodarce i biznesie, www.metropolia-silesia.com
    9. Saari L.M., Judge T. A., Employee attitudes and job satisfaction, “Human Resource Management”, 2004, Vol. 43, No. 4, Wiley Periodicals, Inc. (www.interscience. wiley.com).
    10. Tebriz Y., Isma’il S.H., Gospodarka oparta na wiedzy i kapitale intelektualnym w przedsiębiorstwie i zarządzanie nim, portal www.globaleconomy.pl, Wydawnictwo Instytutu Analiz i Prognoz Gospodarczych, 2008.