Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł swoją uwagę koncentruje wokół zachowań proaktywnych w miejscu pracy i ich oddziaływania na proces kształtowania się kultury organizacyjnej. Wskazano również na sytuację odwrotną, w której to kultura organizacyjna wpływa na swoich uczestników. Mając to na uwadze w pierwszej kolejności scharakteryzowano pojęcie proaktywności, przede wszystkim przez pryzmat osobowości i zachowań proaktywnych. Następnie przedstawiono istotę kultury organizacyjnej i czynników wpływających na nią. Ze względu zaś na rozpatrywany temat w niniejszym artykule, więcej miejsca poświęcono zachowaniom proaktywnym uczestników organizacji jako przykład szczególnego czynnika mającego wpływ na kształtowanie się kultury organizacyjnej.

Słowa kluczowe

proaktywność zachowania proaktywne kultura organizacyjna człowiek w miejscu pracy kształtowanie kultury organizacyjnej

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Bednarska-Wnuk, I. . (2012). Wzajemne relacje pomiędzy kulturą organizacyjną a zachowaniami proaktywnymi w miejscu pracy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 26(4), 25–37. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6282

Referencje

    1. Bakker A.B, Tims M., Derks D., Proactive personality and job performance: The role of job crafting and work engagement, “Human Relations” 2012, 65 (10).
    2. Bateman T.S., Crant J.M., The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates, “Journal of Organizational Behavior” 1993, Vol.14, Issue 2.
    3. Belschak F.D., Den Hartog D.N., Fay D., Exploring positive, negative and context-dependent aspects of proactive behaviors at work, “Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2010, 83.
    4. Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
    5. Crant J.M., Proactive behavior at work, “Journal of Management” 2000, Vol.26, No 3.
    6. Czerska M., Uwarunkowania kulturowe zachowań w organizacji, w: Organizacja zachowań zespołowych, red. R. Rutka, P. Wróbel, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
    7. Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003
    8. Frese M., Kring W., Soose A., Zempel J., Personal initiative at work: Differences between East and West Germany, “Academy of Management Journal” 1996, Vol. 39, Issue 1.
    9. Griffin M.A., Neal A., Parker S., A new model of work role performance: positive behavior in uncertain and interdependent contexts, “Academy of Management Journal” 2007, Vol. 50, No. 2.
    10. Kostera M., Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1996.
    11. Larson L.L., Bussom R.S., Vicars W., Jauch L., Proactive versus reactive manager: is the dichotomy realistic? “Journal of Management Studies” 1986, Vol. 23, Issue 4.
    12. Nogalski B., Foltyn D., Kultura organizacyjna jako zjawisko, w: Kultura organizacyjna. Duch organizacji, red. Bogdan Nogalski, TNOiK, Wydawnictwo OPO, Bydgoszcz 1998.
    13. Parker S.K., Bindl U.K., Strauss K., Making Things Happen: A Model of Proactive Motivation, “Journal of Management” 2010, Vol. 36, No. 4.
    14. Parker S.K., Collins C.G., Taking Stock: Integrating and Differentiating Multiple Proactive Behaviors, “Journal of Management” 2010, Vol. 36 No. 3.
    15. Pierzchawka S., Kultura elastycznej organizacji, w: Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentym otoczeniu, red. R. Krupski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
    16. Reber A., Reber E.S., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
    17. Roşca D., Sîrbu M., Roşca C., The organizational culture and the factors of its formation, “Economic Science Series“ Annals of the University of Oradea 2008, Vol. 17, Issue 4.
    18. Rusetski A., Getting Proactive: Cultural And Procedural Drivers Of Managerial Motivation To Act, “Journal of Business & Economics Research” 2011 Vol. 9, No 1.
    19. Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia. Strategie. Metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
    20. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
    21. Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K., Koźmiński, W. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.