Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie roli kultury organizacyjnej w procesie uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Inspiracją do podjęcia tego zagadnienia była zasobowa koncepcja zarządzania strategicznego, zgodnie z którą umiejętności i zasoby, do których należy kultura organizacyjna decydują o konkurencyjności organizacji. Realizacja celu badawczego opierała się na badaniach empirycznych przeprowadzonych w czterech przedsiębiorstwach z branży rolno-spożywczej w czerwcu 2011 r.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Aniszewska G., Kultura organizacyjna w zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
2. Barczak B., Bartusik K., Wybór strategii działania przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.
3. Bukowska U., Kulczycka L., Satysfakcja z pracy w kontekście kultury organizacji, Zeszyty Naukowe nr 597 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003.
4. Chrzanowski A., Nowe koncepcje rozwoju organizacji, Zarządzanie Zmianami Biuletyn POU, Warszawa maj 2010.
5. Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1996. Godziszewski B., Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
6. Jakość zasobów pracy – kultura, kompetencje, konkurencyjność, red. A. Sajkiewicz, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2002.
7. Machaczka M., Machaczka K., Znaczenie kultury organizacyjnej w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe nr 673 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005.
8. Malewska K., Wykorzystanie podejścia zasobowego do zarządzania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania strategicznego, Management Forum 2020.
9. Markiewicz P., Kultura organizacyjna jako determinanta wyboru strategii konkurencji, Zeszyty Naukowe nr 673 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2005.
10. Nogalski B., Kultura organizacyjna duch organizacji, TNOiK Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1998.
11. Obłój K., Strategia sukcesu firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
12. Pocztowski A., Analiza przypadków w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001, s. 74.
13. Pomianek T., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 1999.
14. Porter M. E., Strategia konkurencji – metody analizy sektorów i konkurentów, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
15. Prahalad C. K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May–June 1990.
16. Schein E.H., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2004.
17. Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesach fuzji i przejęć, red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
18. Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji – identyfikacja kultur znanych firm, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
Referencje
2. Barczak B., Bartusik K., Wybór strategii działania przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.
3. Bukowska U., Kulczycka L., Satysfakcja z pracy w kontekście kultury organizacji, Zeszyty Naukowe nr 597 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003.
4. Chrzanowski A., Nowe koncepcje rozwoju organizacji, Zarządzanie Zmianami Biuletyn POU, Warszawa maj 2010.
5. Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1996. Godziszewski B., Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
6. Jakość zasobów pracy – kultura, kompetencje, konkurencyjność, red. A. Sajkiewicz, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2002.
7. Machaczka M., Machaczka K., Znaczenie kultury organizacyjnej w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe nr 673 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005.
8. Malewska K., Wykorzystanie podejścia zasobowego do zarządzania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania strategicznego, Management Forum 2020.
9. Markiewicz P., Kultura organizacyjna jako determinanta wyboru strategii konkurencji, Zeszyty Naukowe nr 673 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2005.
10. Nogalski B., Kultura organizacyjna duch organizacji, TNOiK Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1998.
11. Obłój K., Strategia sukcesu firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
12. Pocztowski A., Analiza przypadków w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001, s. 74.
13. Pomianek T., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 1999.
14. Porter M. E., Strategia konkurencji – metody analizy sektorów i konkurentów, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994.
15. Prahalad C. K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May–June 1990.
16. Schein E.H., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 2004.
17. Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesach fuzji i przejęć, red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
18. Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji – identyfikacja kultur znanych firm, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.