Main Article Content
Abstract
Praktycy kierowania i badacze zachowań organizacyjnych często podejmują próby odpowiedzi na pytanie: jakie czynniki decydują o tym, że jedni pracownicy są gotowi do osobistych poświęceń dla organizacji, a inni działają nieefektywnie i częściej dezorganizują działania firmy? Szczególne zainteresowanie budzi pytanie, czy wrogie zachowania pracowników mogą być wynikiem negatywnych ocen atrakcyjności samej organizacji? W niniejszej pracy dokonujemy pomiaru sprawiedliwości organizacyjnej i cynizmu organizacyjnego oraz badamy ich związki z zachowaniami uczestnictwa i zachowaniami wskazującymi na wycofanie z organizacji. Badanie pokazuje, że poczucie sprawiedliwości organizacyjnej może stanowić firmowy zasób ograniczający cyniczne postawy pracowników, współwystępuje z zachowaniami promocyjnymi wobec pracodawcy i zmniejsza ryzyko wystąpienia zachowań negatywnych. Dzięki wynikom staramy się pokazać cechy środowiska pracy, które pracownicy mogą postrzegać, jako uzasadnienia dla ograniczania swojego udziału w organizacjach pracodawców.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Ambrose, M.L., Seabright, M.A., Schminke, M. (2002), Sabotage in the workplace: Therole of organizational injustice, “Organizational Behavior and Human DecisionProcesses”, 89.
2. Colquitt, J.A., Greenberg, J., Shaw, J.C. (2005), Organizational justice: where do westand? w: J. Greenberg, J.A. Colquitt (red.), The handbook of organizational justice,Mahwah, Erlbaum.
3. Dean, J.W., Jr., Brandes, P., Dharwadkar, R. (1998), Organizational cynicism, “Academyof Management Review”, 23(2).
4. Feldman, S.P. (2006), Moral memory: why and how moral companies manage tradition?“Journal of Business Ethics”, 72.
5. Greenberg, J. (1993), The social side of fairness: Interpersonal and informational classes oforganizational justice, w: R. Cropanzano (red.), Justice in the workplace: Approachingfairness in human resource management, Erlbaum, Hillsdale.
6. Grudziński, A., Szczygieł, M., Kubaczkowska, K., Martynik, Z., Pawluk, P., Steyer,M. (2011), Poczucie sprawiedliwości i cynizm organizacyjny w inicjowaniu pozytywnychi negatywnych zachowań pracowników. Niepublikowana praca zaliczeniowazrealizowana w ramach zajęć Praca Empiryczna pod kierunkiem Macieja Macko.
7. Hershcovis, M.S., Barling, J. (2009), Towards a multi-foci approach to workplace aggression:A meta-analytic review of outcomes from different perpetrators, “Journal ofOrganizational Behavior”, 31(1).
8. Łaciak, M. (2010), Cynizm w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 2.
9. Macko, M. Łaciak, M. (2012), Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynićfirmę mniej efektywną? „Czasopismo Psychologiczne”, 18(2).
10. Macko, M. (2009), Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników.
11. Poznań, WNS UAM.
12. Maslach, C., Leiter, M.P. (1997), The truth about burnout: how organizations cause personalstress and what to do about it, Jossey-Bass, San Francisco.
13. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991), A three component conceptualization of organizationalcommitment, “Human Resource Management Review”, 1.
14. Mirvis, P.H., Kanter, D.L. (1989), Combating cynicism in the workplace, “NationalProductivity Review”, 8.
15. Neuman, J.H., Baron, R.A. (2005), Aggression in the workplace. A social-psychological perspective,w: S. Fox, P.E. Spector (red.), Counterproductive work behavior: Investigationsof actors and targets, APA, Waszyngton.
16. Rola poczucia sprawiedliwości i cynizmu organizacyjnego w inicjowaniu… 91Organ, D.W., Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B. (2006), Organizational citizenship behavior.
17. Its nature, antecedents and consequences, Sage, Thousand Oaks.
18. Schaufeli, W., Bakker, A. (2003), UWES Utrecht Work Engagement Scale. PreliminaryManual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
19. Skogstad, A., Notelaers, G. (2009), Unnasluntring på jobben – et problem i norsk arbeidsliv?Om kontraproduktiv atferd på jobben og tilbaketrekking fra arbeidsrollen.
20. Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler, S. (2008),Development of the Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C). Materiałyodtworzone dnia 20.05.2008 ze strony internetowej http://chuma.cas.usf.edu/spector/scales/cwbcover.htmlWachowiak, J. (2011), Co zasiejesz, to zbierzesz, czyli o kradzieżach w miejscu pracy.„Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(19).
References
2. Colquitt, J.A., Greenberg, J., Shaw, J.C. (2005), Organizational justice: where do westand? w: J. Greenberg, J.A. Colquitt (red.), The handbook of organizational justice,Mahwah, Erlbaum.
3. Dean, J.W., Jr., Brandes, P., Dharwadkar, R. (1998), Organizational cynicism, “Academyof Management Review”, 23(2).
4. Feldman, S.P. (2006), Moral memory: why and how moral companies manage tradition?“Journal of Business Ethics”, 72.
5. Greenberg, J. (1993), The social side of fairness: Interpersonal and informational classes oforganizational justice, w: R. Cropanzano (red.), Justice in the workplace: Approachingfairness in human resource management, Erlbaum, Hillsdale.
6. Grudziński, A., Szczygieł, M., Kubaczkowska, K., Martynik, Z., Pawluk, P., Steyer,M. (2011), Poczucie sprawiedliwości i cynizm organizacyjny w inicjowaniu pozytywnychi negatywnych zachowań pracowników. Niepublikowana praca zaliczeniowazrealizowana w ramach zajęć Praca Empiryczna pod kierunkiem Macieja Macko.
7. Hershcovis, M.S., Barling, J. (2009), Towards a multi-foci approach to workplace aggression:A meta-analytic review of outcomes from different perpetrators, “Journal ofOrganizational Behavior”, 31(1).
8. Łaciak, M. (2010), Cynizm w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 2.
9. Macko, M. Łaciak, M. (2012), Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynićfirmę mniej efektywną? „Czasopismo Psychologiczne”, 18(2).
10. Macko, M. (2009), Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników.
11. Poznań, WNS UAM.
12. Maslach, C., Leiter, M.P. (1997), The truth about burnout: how organizations cause personalstress and what to do about it, Jossey-Bass, San Francisco.
13. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991), A three component conceptualization of organizationalcommitment, “Human Resource Management Review”, 1.
14. Mirvis, P.H., Kanter, D.L. (1989), Combating cynicism in the workplace, “NationalProductivity Review”, 8.
15. Neuman, J.H., Baron, R.A. (2005), Aggression in the workplace. A social-psychological perspective,w: S. Fox, P.E. Spector (red.), Counterproductive work behavior: Investigationsof actors and targets, APA, Waszyngton.
16. Rola poczucia sprawiedliwości i cynizmu organizacyjnego w inicjowaniu… 91Organ, D.W., Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B. (2006), Organizational citizenship behavior.
17. Its nature, antecedents and consequences, Sage, Thousand Oaks.
18. Schaufeli, W., Bakker, A. (2003), UWES Utrecht Work Engagement Scale. PreliminaryManual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
19. Skogstad, A., Notelaers, G. (2009), Unnasluntring på jobben – et problem i norsk arbeidsliv?Om kontraproduktiv atferd på jobben og tilbaketrekking fra arbeidsrollen.
20. Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler, S. (2008),Development of the Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C). Materiałyodtworzone dnia 20.05.2008 ze strony internetowej http://chuma.cas.usf.edu/spector/scales/cwbcover.htmlWachowiak, J. (2011), Co zasiejesz, to zbierzesz, czyli o kradzieżach w miejscu pracy.„Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(19).