Treść głównego artykułu
Abstrakt
Praktycy kierowania i badacze zachowań organizacyjnych często podejmują próby odpowiedzi na pytanie: jakie czynniki decydują o tym, że jedni pracownicy są gotowi do osobistych poświęceń dla organizacji, a inni działają nieefektywnie i częściej dezorganizują działania firmy? Szczególne zainteresowanie budzi pytanie, czy wrogie zachowania pracowników mogą być wynikiem negatywnych ocen atrakcyjności samej organizacji? W niniejszej pracy dokonujemy pomiaru sprawiedliwości organizacyjnej i cynizmu organizacyjnego oraz badamy ich związki z zachowaniami uczestnictwa i zachowaniami wskazującymi na wycofanie z organizacji. Badanie pokazuje, że poczucie sprawiedliwości organizacyjnej może stanowić firmowy zasób ograniczający cyniczne postawy pracowników, współwystępuje z zachowaniami promocyjnymi wobec pracodawcy i zmniejsza ryzyko wystąpienia zachowań negatywnych. Dzięki wynikom staramy się pokazać cechy środowiska pracy, które pracownicy mogą postrzegać, jako uzasadnienia dla ograniczania swojego udziału w organizacjach pracodawców.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Ambrose, M.L., Seabright, M.A., Schminke, M. (2002), Sabotage in the workplace: Therole of organizational injustice, “Organizational Behavior and Human DecisionProcesses”, 89.
2. Colquitt, J.A., Greenberg, J., Shaw, J.C. (2005), Organizational justice: where do westand? w: J. Greenberg, J.A. Colquitt (red.), The handbook of organizational justice,Mahwah, Erlbaum.
3. Dean, J.W., Jr., Brandes, P., Dharwadkar, R. (1998), Organizational cynicism, “Academyof Management Review”, 23(2).
4. Feldman, S.P. (2006), Moral memory: why and how moral companies manage tradition?“Journal of Business Ethics”, 72.
5. Greenberg, J. (1993), The social side of fairness: Interpersonal and informational classes oforganizational justice, w: R. Cropanzano (red.), Justice in the workplace: Approachingfairness in human resource management, Erlbaum, Hillsdale.
6. Grudziński, A., Szczygieł, M., Kubaczkowska, K., Martynik, Z., Pawluk, P., Steyer,M. (2011), Poczucie sprawiedliwości i cynizm organizacyjny w inicjowaniu pozytywnychi negatywnych zachowań pracowników. Niepublikowana praca zaliczeniowazrealizowana w ramach zajęć Praca Empiryczna pod kierunkiem Macieja Macko.
7. Hershcovis, M.S., Barling, J. (2009), Towards a multi-foci approach to workplace aggression:A meta-analytic review of outcomes from different perpetrators, “Journal ofOrganizational Behavior”, 31(1).
8. Łaciak, M. (2010), Cynizm w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 2.
9. Macko, M. Łaciak, M. (2012), Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynićfirmę mniej efektywną? „Czasopismo Psychologiczne”, 18(2).
10. Macko, M. (2009), Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników.
11. Poznań, WNS UAM.
12. Maslach, C., Leiter, M.P. (1997), The truth about burnout: how organizations cause personalstress and what to do about it, Jossey-Bass, San Francisco.
13. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991), A three component conceptualization of organizationalcommitment, “Human Resource Management Review”, 1.
14. Mirvis, P.H., Kanter, D.L. (1989), Combating cynicism in the workplace, “NationalProductivity Review”, 8.
15. Neuman, J.H., Baron, R.A. (2005), Aggression in the workplace. A social-psychological perspective,w: S. Fox, P.E. Spector (red.), Counterproductive work behavior: Investigationsof actors and targets, APA, Waszyngton.
16. Rola poczucia sprawiedliwości i cynizmu organizacyjnego w inicjowaniu… 91Organ, D.W., Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B. (2006), Organizational citizenship behavior.
17. Its nature, antecedents and consequences, Sage, Thousand Oaks.
18. Schaufeli, W., Bakker, A. (2003), UWES Utrecht Work Engagement Scale. PreliminaryManual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
19. Skogstad, A., Notelaers, G. (2009), Unnasluntring på jobben – et problem i norsk arbeidsliv?Om kontraproduktiv atferd på jobben og tilbaketrekking fra arbeidsrollen.
20. Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler, S. (2008),Development of the Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C). Materiałyodtworzone dnia 20.05.2008 ze strony internetowej http://chuma.cas.usf.edu/spector/scales/cwbcover.htmlWachowiak, J. (2011), Co zasiejesz, to zbierzesz, czyli o kradzieżach w miejscu pracy.„Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(19).
Referencje
2. Colquitt, J.A., Greenberg, J., Shaw, J.C. (2005), Organizational justice: where do westand? w: J. Greenberg, J.A. Colquitt (red.), The handbook of organizational justice,Mahwah, Erlbaum.
3. Dean, J.W., Jr., Brandes, P., Dharwadkar, R. (1998), Organizational cynicism, “Academyof Management Review”, 23(2).
4. Feldman, S.P. (2006), Moral memory: why and how moral companies manage tradition?“Journal of Business Ethics”, 72.
5. Greenberg, J. (1993), The social side of fairness: Interpersonal and informational classes oforganizational justice, w: R. Cropanzano (red.), Justice in the workplace: Approachingfairness in human resource management, Erlbaum, Hillsdale.
6. Grudziński, A., Szczygieł, M., Kubaczkowska, K., Martynik, Z., Pawluk, P., Steyer,M. (2011), Poczucie sprawiedliwości i cynizm organizacyjny w inicjowaniu pozytywnychi negatywnych zachowań pracowników. Niepublikowana praca zaliczeniowazrealizowana w ramach zajęć Praca Empiryczna pod kierunkiem Macieja Macko.
7. Hershcovis, M.S., Barling, J. (2009), Towards a multi-foci approach to workplace aggression:A meta-analytic review of outcomes from different perpetrators, “Journal ofOrganizational Behavior”, 31(1).
8. Łaciak, M. (2010), Cynizm w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 2.
9. Macko, M. Łaciak, M. (2012), Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynićfirmę mniej efektywną? „Czasopismo Psychologiczne”, 18(2).
10. Macko, M. (2009), Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników.
11. Poznań, WNS UAM.
12. Maslach, C., Leiter, M.P. (1997), The truth about burnout: how organizations cause personalstress and what to do about it, Jossey-Bass, San Francisco.
13. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991), A three component conceptualization of organizationalcommitment, “Human Resource Management Review”, 1.
14. Mirvis, P.H., Kanter, D.L. (1989), Combating cynicism in the workplace, “NationalProductivity Review”, 8.
15. Neuman, J.H., Baron, R.A. (2005), Aggression in the workplace. A social-psychological perspective,w: S. Fox, P.E. Spector (red.), Counterproductive work behavior: Investigationsof actors and targets, APA, Waszyngton.
16. Rola poczucia sprawiedliwości i cynizmu organizacyjnego w inicjowaniu… 91Organ, D.W., Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B. (2006), Organizational citizenship behavior.
17. Its nature, antecedents and consequences, Sage, Thousand Oaks.
18. Schaufeli, W., Bakker, A. (2003), UWES Utrecht Work Engagement Scale. PreliminaryManual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
19. Skogstad, A., Notelaers, G. (2009), Unnasluntring på jobben – et problem i norsk arbeidsliv?Om kontraproduktiv atferd på jobben og tilbaketrekking fra arbeidsrollen.
20. Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler, S. (2008),Development of the Counterproductive Work Behavior Checklist (CWB-C). Materiałyodtworzone dnia 20.05.2008 ze strony internetowej http://chuma.cas.usf.edu/spector/scales/cwbcover.htmlWachowiak, J. (2011), Co zasiejesz, to zbierzesz, czyli o kradzieżach w miejscu pracy.„Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(19).