Treść głównego artykułu
Abstrakt
Niezwykle istotnym elementem w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest umiejętne zarzą- dzanie kapitałem ludzkim, zwłaszcza w gospodarce turystycznej, gdzie konsumenci usług turystycznych mają do czynienia z produktem niematerialnym. Dlatego celem artykułu jest przedstawienie problematyki zarządzania kapitałem ludzkim w branży turystycznej. W pierwszej części artykułu zaprezentowano, czym jest zarządzanie w turystyce. Odniesiono się do zarządzania całym systemem turystyki oraz do zarządzania przedsię- biorstwem turystycznym. Przedstawiono też obszary zarządzania w turystyce. Następnie opisano, czym jest kapitał ludzki w przedsiębiorstwie. W końcowej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki badań ankietowych dotyczących zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach (hotelach sieciowych i hotelach niesieciowych) działających na warszawskim rynku turystycznym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Domański, S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
2. Dymek, M. (2004), Rozwój zawodowy człowieka w aspekcie planowania kariery, „PraceNaukowe. Pedagogika”, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, nr 1.
3. Francik, A. (1998), Zasoby wiedzy organizacji – szansa. Czy niepotrzebny balast?,„Przegląd Organizacji”, nr 2.
4. http://mikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf/17/13.pdfKoprowicz, J., Molenda, M. (2008), Elastyczne formy zatrudnienia a wartość i unikalnośćkapitału ludzkiego, ,,Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje.
5. Projekty”, (1)8.
6. Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001), Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowościi regionie, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
7. Lipka, A. (2005), Od zarządzania zasobami ludzkimi do gospodarowania kapitałem ludzkim,„Przegląd Organizacji”, nr 4.
8. Lipka, A. (2007), Kwalitologia kapitału ludzkiego – przedmiot i metody badawcze, w:A. Pocztowski (red.), W kierunku jakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
9. Mazurkiewicz, A. (2004), Kapitał ludzki jako niematerialne aktywa organizacji, „ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Marketing i Zarządzanie”, Z. 2.
10. Molenda, M., Banasik, W. (2008), Instrumenty zarządzania zasobami ludzkimi w biurachpodróży, „Studia i Materiały”, Rok 12, No 1, 1/28.
11. Orczyk, J. (2007), Sens pracy a jakość kapitału ludzkiego, w: A. Pocztowski (red.), W kierunkujakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
12. Pender, L., Sharpley, R. (2008), Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
13. Poniatowska-Jaksch, M. (2013), Kapitał ludzki, w: K. Kuciński (red.), Geografia ekonomiczna,Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
14. Rapacz, A. (2007), Przedsiębiorstwo turystyczne, Difin, Warszawa.
15. Sarnowski, J., Kirejczyk, E. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym,Almamer – Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
16. Walasek, J. (2009), Turystyka w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie WyższejSzkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.
Referencje
2. Dymek, M. (2004), Rozwój zawodowy człowieka w aspekcie planowania kariery, „PraceNaukowe. Pedagogika”, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, nr 1.
3. Francik, A. (1998), Zasoby wiedzy organizacji – szansa. Czy niepotrzebny balast?,„Przegląd Organizacji”, nr 2.
4. http://mikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf/17/13.pdfKoprowicz, J., Molenda, M. (2008), Elastyczne formy zatrudnienia a wartość i unikalnośćkapitału ludzkiego, ,,Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje.
5. Projekty”, (1)8.
6. Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001), Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowościi regionie, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
7. Lipka, A. (2005), Od zarządzania zasobami ludzkimi do gospodarowania kapitałem ludzkim,„Przegląd Organizacji”, nr 4.
8. Lipka, A. (2007), Kwalitologia kapitału ludzkiego – przedmiot i metody badawcze, w:A. Pocztowski (red.), W kierunku jakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
9. Mazurkiewicz, A. (2004), Kapitał ludzki jako niematerialne aktywa organizacji, „ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Marketing i Zarządzanie”, Z. 2.
10. Molenda, M., Banasik, W. (2008), Instrumenty zarządzania zasobami ludzkimi w biurachpodróży, „Studia i Materiały”, Rok 12, No 1, 1/28.
11. Orczyk, J. (2007), Sens pracy a jakość kapitału ludzkiego, w: A. Pocztowski (red.), W kierunkujakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
12. Pender, L., Sharpley, R. (2008), Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
13. Poniatowska-Jaksch, M. (2013), Kapitał ludzki, w: K. Kuciński (red.), Geografia ekonomiczna,Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
14. Rapacz, A. (2007), Przedsiębiorstwo turystyczne, Difin, Warszawa.
15. Sarnowski, J., Kirejczyk, E. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym,Almamer – Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
16. Walasek, J. (2009), Turystyka w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie WyższejSzkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.