Treść głównego artykułu

Abstrakt

Niezwykle istotnym elementem w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest umiejętne zarzą- dzanie kapitałem ludzkim, zwłaszcza w gospodarce turystycznej, gdzie konsumenci usług turystycznych mają do czynienia z produktem niematerialnym. Dlatego celem artykułu jest przedstawienie problematyki zarządzania kapitałem ludzkim w branży turystycznej. W pierwszej części artykułu zaprezentowano, czym jest zarządzanie w turystyce. Odniesiono się do zarządzania całym systemem turystyki oraz do zarządzania przedsię- biorstwem turystycznym. Przedstawiono też obszary zarządzania w turystyce. Następnie opisano, czym jest kapitał ludzki w przedsiębiorstwie. W końcowej części artykułu zostały zaprezentowane wyniki badań ankietowych dotyczących zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach (hotelach sieciowych i hotelach niesieciowych) działających na warszawskim rynku turystycznym.

Słowa kluczowe

kapitał ludzki przedsiębiorstwo turystyczne zarządzanie turystyka

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Molenda, M. ., & Banasik , W. . (2014). Zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie turystycznym. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 31(1), 127–137. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4626

Referencje

    1. Domański, S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
    2. Dymek, M. (2004), Rozwój zawodowy człowieka w aspekcie planowania kariery, „PraceNaukowe. Pedagogika”, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, nr 1.
    3. Francik, A. (1998), Zasoby wiedzy organizacji – szansa. Czy niepotrzebny balast?,„Przegląd Organizacji”, nr 2.
    4. http://mikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf/17/13.pdfKoprowicz, J., Molenda, M. (2008), Elastyczne formy zatrudnienia a wartość i unikalnośćkapitału ludzkiego, ,,Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje.
    5. Projekty”, (1)8.
    6. Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001), Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowościi regionie, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
    7. Lipka, A. (2005), Od zarządzania zasobami ludzkimi do gospodarowania kapitałem ludzkim,„Przegląd Organizacji”, nr 4.
    8. Lipka, A. (2007), Kwalitologia kapitału ludzkiego – przedmiot i metody badawcze, w:A. Pocztowski (red.), W kierunku jakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
    9. Mazurkiewicz, A. (2004), Kapitał ludzki jako niematerialne aktywa organizacji, „ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Marketing i Zarządzanie”, Z. 2.
    10. Molenda, M., Banasik, W. (2008), Instrumenty zarządzania zasobami ludzkimi w biurachpodróży, „Studia i Materiały”, Rok 12, No 1, 1/28.
    11. Orczyk, J. (2007), Sens pracy a jakość kapitału ludzkiego, w: A. Pocztowski (red.), W kierunkujakości kapitału ludzkiego, IPiSS, Warszawa.
    12. Pender, L., Sharpley, R. (2008), Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
    13. Poniatowska-Jaksch, M. (2013), Kapitał ludzki, w: K. Kuciński (red.), Geografia ekonomiczna,Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
    14. Rapacz, A. (2007), Przedsiębiorstwo turystyczne, Difin, Warszawa.
    15. Sarnowski, J., Kirejczyk, E. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym,Almamer – Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
    16. Walasek, J. (2009), Turystyka w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademickie WyższejSzkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.