Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza roli, jaką pełni mentoring w budowaniu poczucia własnej skuteczności u kobiet pracujących w obszarze UX Design (branża IT). Mentoring uważany jest za skuteczną metodę rozwoju kariery zawodowej. Na rynku zaś zaobserwować możemy wzrost popularności programów mentoringowych, wśród których szczególne miejsce zajmują te skierowane do kobiet w IT, m.in. UX Designerek. W ramach badania przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione z 20 kobietami zajmującymi się zawodowo UX Designem, które uczestniczyły w mentoringu (formalnym lub nieformalnym) w ciągu ostatnich pięciu lat przez okres co najmniej trzech miesięcy. Zebrane wyniki pozwoliły wysnuć wnioski, że udział w mentoringu zwiększa poczucie własnej skuteczności u mentees, co przekłada się zdaniem uczestniczek mentoringu na ich sukcesy zawodowe już na samym początku kariery i wspiera proces przebranżowienia.

Słowa kluczowe

mentoring subiektywne poczucie skuteczności UX Design kobiety na rynku pracy rozwój zawodowy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Czeska, K., & Golińska, A. (2024). Rola mentoringu w budowaniu poczucia własnej skuteczności na przykładzie kobiet pracujących w zawodzie UX Designerki. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 70(4). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.70.2

Referencje

  1. Bandura, A. (Ed.). (1995). Self-efficacy in Changing Societies. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511527692.
  2. Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Bluhm, D., Cook, W. S., Lee, T., Mitchell, T. (2011). Qualitative Research in Management: A Decade of Progress. Journal of Management Studies, 48 (8), 1866–1891. DOI: 10.1111/j.1467–6486.2010.00972.x.
  4. Braun, V., Clarke, V. (2022). Thematic Analysis: A Practical Guide. London: SAGE.
  5. Brizuela, V., Chebe, J. J., Thorson, A. (2023). Supporting Early-career Women Researchers: Lessons From a Global Mentorship Programme. Global Health Action, 16, 2162228. DOI: 10.1080/16549716.2022.2162228.
  6. Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists by Sex. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itsps/default/table?lang=en (dostęp:
  7. 10.2023).
  8. Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists – Total. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itspt/default/table?lang=en (dostęp:
  9. 10.2023).
  10. Feenstra, S., Begeny, C. T., Ryan, M. K., Rink, F. A., Stoker, J. I., Jordan, J. (2020). Contextualizing the Impostor “Syndrome”. Frontiers in Psychology, 11, 575024. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.575024.
  11. Ferrari, L., Mari, V., Capelli, G., Spolverato, G. (2022). Mentorship and Early Career Mentorship. Artificial Intelligence Surgery, 2 (4), 177–185. DOI: 10.20517/ais.2022.16.
  12. Flood, M. J. (2012). Mentoring and Self-Efficacy in Female Undergraduate Business Students [praca magisterska, Uniwersytet Stanowy Ohio]. OhioLINK ETD Center. Pobrane z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1354311701 (dostęp: 31.10.2023).
  13. Georgi, M., Morka, N., Patel, S., Kazzazi, D., Karavadra, K. (2022). The Impact of Same Gender Speed-Mentoring on Women’s Perceptions of a Career in Surgery – A Prospective Cohort Study. Journal of Surgical Education, 79 (5), 1166–1176. DOI:
  14. 1016/j.jsurg.2022.05.014.
  15. Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  16. Heslin, P. A., Klehe, U. C. (2006). Self-efficacy. W: Encyclopedia of Industrial/Organizational Psychology, S. G. Rogelberg (Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, 705–708.
  17. Ismail, A. B., Ibrahim, N., Keliwon, K. B. (2021). Mentor-Mentee Interaction and Mentees’ Psychosocial Development: The Mediating Effect of Mentees’ Self-Efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 79–100. DOI: 10.14689/ejer.2021.94.4.
  18. Kanten, S., Kanten, P., Ülker, F. (2017). The Effects of Mentoring Functions on Career Adaptabilities and Career Self-Efficacy: the Role of Career Optimism. European Journal of Multidisciplinary Studies, 2 (7), 259–272. DOI: 10.26417/ejms.v6i2.p259-272.
  19. Kanten, S., Kanten, P., Yeşiltaş, M. (2016). The Role of Career Self-Efficacy on the Effect of Parental Career Behaviors on Career Exploration: A Study on School of Tourism and Hotel Management’ Students. European Journal of Multidisciplinary Studies, 6 (1), 152–171. DOI: 10.26417/ejms.v3i1.p143–154.
  20. Konyeha, S., Agwam, G. I., Musa, E., Ngonadi, I., Afehomo, A. C. (2021). Initiatives and Role of Women Scientist Forums with Mentorship Opportunities in STEM. African Journal of Health, Safety and Environmen, 2 (2), 89–99. DOI: 10.52417/ajhse.v2i2.162.
  21. Krause, R. (2020). What a UX Career Looks Like Today. Nielsen Norman Group. Pobrane z: https://www.nngroup.com/articles/ux-career-advice/ (dostęp: 31.10.2023).
  22. Hamilton, L. K., Boman, J., Rubin, H., Sahota, B. K. (2019). Examining the Impact of a University Mentorship Program on Student Outcomes. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 8 (1), 19–36. DOI: 10.1108/IJMCE-02-2018-0013.
  23. Lejonberg, E., Elstad, E., Sandvik, L. V., Solhaug, T., Christophersen, K. A. (2018). Mentors of Preservice Teachers: The Relationships between Mentoring Approach, Self-efficacy and Effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7 (3), 261–279. DOI: 10.1108/IJMCE-12-2017-0076.
  24. Łużniak-Piecha, M., Golińska, A. (2012). Rozpęd – opis modelu i koncepcji badawczej, czyli jak skutecznie mentoring podnosi satysfakcję zawodową mentorów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 24 (2), 79–100. DOI: 10.5604/01.3001.0009.5800.
  25. Łużniak-Piecha, M., Kaczkowska-Serafińska, M., Lenton, A. (2016). Mentoring odwrócony – korzyści dla organizacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 40 (2), 101–115. DOI: 10.5604/01.3001.0009.4504.
  26. Mościchowska, I., Rutkowska, J., Skórski, T. (2021). User Experience i Product Design w Polsce 2021, 7, 1–50. Pobrane z: https://raportux.pl/Raport-UX-2021.pdf (dostęp: 31.10.2023).
  27. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2019). The Science of Effective Mentorship in STEMM. Washington, DC: The National Academies Press. DOI: 10.17226/25568.
  28. Nielsen, J. (2017). A 100-Year View of User Experience. Pobrane z: https://www.nngroup. com/articles/100-years-ux/ (dostep: 31.10.2023).
  29. Stanković, A. (2022). Mentoring w praktyce: partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju. Warszawa: Wolters Kluwer.
  30. Załoga, W. (2019). Rozwój zawodowy pracowników w ujęciu literaturowym – wybrane aspekty. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 14 (2), 29–41. DOI: 10.37055/nsz/129532.
  31. Zawistowska, A. (2018). Poczucie skuteczności i pozytywne autostereotypy – przypadek kobiet w naukach ścisłych i technicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (26), 87–108. DOI: 10.12775/PBE.2018.005.
  32. Zeldin, A. L., Pajares, F. (2000). Against the Odds: Self-efficacy Beliefs of Women in Mathematical, Scientific, and Technological Careers. American Educational Research Journal, 37 (1), 215–246. DOI: 10.2307/1163477.
  33. Zulkosky, K. (2009). Self-Efficacy: A Concept Analysis. Nursing Forum, 44 (2), 94–97. DOI: 10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x.