Treść głównego artykułu
Abstrakt
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
- Bandura, A. (Ed.). (1995). Self-efficacy in Changing Societies. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511527692.
- Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Bluhm, D., Cook, W. S., Lee, T., Mitchell, T. (2011). Qualitative Research in Management: A Decade of Progress. Journal of Management Studies, 48 (8), 1866–1891. DOI: 10.1111/j.1467–6486.2010.00972.x.
- Braun, V., Clarke, V. (2022). Thematic Analysis: A Practical Guide. London: SAGE.
- Brizuela, V., Chebe, J. J., Thorson, A. (2023). Supporting Early-career Women Researchers: Lessons From a Global Mentorship Programme. Global Health Action, 16, 2162228. DOI: 10.1080/16549716.2022.2162228.
- Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists by Sex. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itsps/default/table?lang=en (dostęp:
- 10.2023).
- Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists – Total. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itspt/default/table?lang=en (dostęp:
- 10.2023).
- Feenstra, S., Begeny, C. T., Ryan, M. K., Rink, F. A., Stoker, J. I., Jordan, J. (2020). Contextualizing the Impostor “Syndrome”. Frontiers in Psychology, 11, 575024. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.575024.
- Ferrari, L., Mari, V., Capelli, G., Spolverato, G. (2022). Mentorship and Early Career Mentorship. Artificial Intelligence Surgery, 2 (4), 177–185. DOI: 10.20517/ais.2022.16.
- Flood, M. J. (2012). Mentoring and Self-Efficacy in Female Undergraduate Business Students [praca magisterska, Uniwersytet Stanowy Ohio]. OhioLINK ETD Center. Pobrane z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1354311701 (dostęp: 31.10.2023).
- Georgi, M., Morka, N., Patel, S., Kazzazi, D., Karavadra, K. (2022). The Impact of Same Gender Speed-Mentoring on Women’s Perceptions of a Career in Surgery – A Prospective Cohort Study. Journal of Surgical Education, 79 (5), 1166–1176. DOI:
- 1016/j.jsurg.2022.05.014.
- Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Heslin, P. A., Klehe, U. C. (2006). Self-efficacy. W: Encyclopedia of Industrial/Organizational Psychology, S. G. Rogelberg (Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, 705–708.
- Ismail, A. B., Ibrahim, N., Keliwon, K. B. (2021). Mentor-Mentee Interaction and Mentees’ Psychosocial Development: The Mediating Effect of Mentees’ Self-Efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 79–100. DOI: 10.14689/ejer.2021.94.4.
- Kanten, S., Kanten, P., Ülker, F. (2017). The Effects of Mentoring Functions on Career Adaptabilities and Career Self-Efficacy: the Role of Career Optimism. European Journal of Multidisciplinary Studies, 2 (7), 259–272. DOI: 10.26417/ejms.v6i2.p259-272.
- Kanten, S., Kanten, P., Yeşiltaş, M. (2016). The Role of Career Self-Efficacy on the Effect of Parental Career Behaviors on Career Exploration: A Study on School of Tourism and Hotel Management’ Students. European Journal of Multidisciplinary Studies, 6 (1), 152–171. DOI: 10.26417/ejms.v3i1.p143–154.
- Konyeha, S., Agwam, G. I., Musa, E., Ngonadi, I., Afehomo, A. C. (2021). Initiatives and Role of Women Scientist Forums with Mentorship Opportunities in STEM. African Journal of Health, Safety and Environmen, 2 (2), 89–99. DOI: 10.52417/ajhse.v2i2.162.
- Krause, R. (2020). What a UX Career Looks Like Today. Nielsen Norman Group. Pobrane z: https://www.nngroup.com/articles/ux-career-advice/ (dostęp: 31.10.2023).
- Hamilton, L. K., Boman, J., Rubin, H., Sahota, B. K. (2019). Examining the Impact of a University Mentorship Program on Student Outcomes. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 8 (1), 19–36. DOI: 10.1108/IJMCE-02-2018-0013.
- Lejonberg, E., Elstad, E., Sandvik, L. V., Solhaug, T., Christophersen, K. A. (2018). Mentors of Preservice Teachers: The Relationships between Mentoring Approach, Self-efficacy and Effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7 (3), 261–279. DOI: 10.1108/IJMCE-12-2017-0076.
- Łużniak-Piecha, M., Golińska, A. (2012). Rozpęd – opis modelu i koncepcji badawczej, czyli jak skutecznie mentoring podnosi satysfakcję zawodową mentorów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 24 (2), 79–100. DOI: 10.5604/01.3001.0009.5800.
- Łużniak-Piecha, M., Kaczkowska-Serafińska, M., Lenton, A. (2016). Mentoring odwrócony – korzyści dla organizacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 40 (2), 101–115. DOI: 10.5604/01.3001.0009.4504.
- Mościchowska, I., Rutkowska, J., Skórski, T. (2021). User Experience i Product Design w Polsce 2021, 7, 1–50. Pobrane z: https://raportux.pl/Raport-UX-2021.pdf (dostęp: 31.10.2023).
- National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2019). The Science of Effective Mentorship in STEMM. Washington, DC: The National Academies Press. DOI: 10.17226/25568.
- Nielsen, J. (2017). A 100-Year View of User Experience. Pobrane z: https://www.nngroup. com/articles/100-years-ux/ (dostep: 31.10.2023).
- Stanković, A. (2022). Mentoring w praktyce: partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Załoga, W. (2019). Rozwój zawodowy pracowników w ujęciu literaturowym – wybrane aspekty. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 14 (2), 29–41. DOI: 10.37055/nsz/129532.
- Zawistowska, A. (2018). Poczucie skuteczności i pozytywne autostereotypy – przypadek kobiet w naukach ścisłych i technicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (26), 87–108. DOI: 10.12775/PBE.2018.005.
- Zeldin, A. L., Pajares, F. (2000). Against the Odds: Self-efficacy Beliefs of Women in Mathematical, Scientific, and Technological Careers. American Educational Research Journal, 37 (1), 215–246. DOI: 10.2307/1163477.
- Zulkosky, K. (2009). Self-Efficacy: A Concept Analysis. Nursing Forum, 44 (2), 94–97. DOI: 10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x.
Referencje
Bandura, A. (Ed.). (1995). Self-efficacy in Changing Societies. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511527692.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bluhm, D., Cook, W. S., Lee, T., Mitchell, T. (2011). Qualitative Research in Management: A Decade of Progress. Journal of Management Studies, 48 (8), 1866–1891. DOI: 10.1111/j.1467–6486.2010.00972.x.
Braun, V., Clarke, V. (2022). Thematic Analysis: A Practical Guide. London: SAGE.
Brizuela, V., Chebe, J. J., Thorson, A. (2023). Supporting Early-career Women Researchers: Lessons From a Global Mentorship Programme. Global Health Action, 16, 2162228. DOI: 10.1080/16549716.2022.2162228.
Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists by Sex. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itsps/default/table?lang=en (dostęp:
10.2023).
Eurostat. (03.05.2023). Employed ICT Specialists – Total. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itspt/default/table?lang=en (dostęp:
10.2023).
Feenstra, S., Begeny, C. T., Ryan, M. K., Rink, F. A., Stoker, J. I., Jordan, J. (2020). Contextualizing the Impostor “Syndrome”. Frontiers in Psychology, 11, 575024. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.575024.
Ferrari, L., Mari, V., Capelli, G., Spolverato, G. (2022). Mentorship and Early Career Mentorship. Artificial Intelligence Surgery, 2 (4), 177–185. DOI: 10.20517/ais.2022.16.
Flood, M. J. (2012). Mentoring and Self-Efficacy in Female Undergraduate Business Students [praca magisterska, Uniwersytet Stanowy Ohio]. OhioLINK ETD Center. Pobrane z: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1354311701 (dostęp: 31.10.2023).
Georgi, M., Morka, N., Patel, S., Kazzazi, D., Karavadra, K. (2022). The Impact of Same Gender Speed-Mentoring on Women’s Perceptions of a Career in Surgery – A Prospective Cohort Study. Journal of Surgical Education, 79 (5), 1166–1176. DOI:
1016/j.jsurg.2022.05.014.
Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Heslin, P. A., Klehe, U. C. (2006). Self-efficacy. W: Encyclopedia of Industrial/Organizational Psychology, S. G. Rogelberg (Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, 705–708.
Ismail, A. B., Ibrahim, N., Keliwon, K. B. (2021). Mentor-Mentee Interaction and Mentees’ Psychosocial Development: The Mediating Effect of Mentees’ Self-Efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 79–100. DOI: 10.14689/ejer.2021.94.4.
Kanten, S., Kanten, P., Ülker, F. (2017). The Effects of Mentoring Functions on Career Adaptabilities and Career Self-Efficacy: the Role of Career Optimism. European Journal of Multidisciplinary Studies, 2 (7), 259–272. DOI: 10.26417/ejms.v6i2.p259-272.
Kanten, S., Kanten, P., Yeşiltaş, M. (2016). The Role of Career Self-Efficacy on the Effect of Parental Career Behaviors on Career Exploration: A Study on School of Tourism and Hotel Management’ Students. European Journal of Multidisciplinary Studies, 6 (1), 152–171. DOI: 10.26417/ejms.v3i1.p143–154.
Konyeha, S., Agwam, G. I., Musa, E., Ngonadi, I., Afehomo, A. C. (2021). Initiatives and Role of Women Scientist Forums with Mentorship Opportunities in STEM. African Journal of Health, Safety and Environmen, 2 (2), 89–99. DOI: 10.52417/ajhse.v2i2.162.
Krause, R. (2020). What a UX Career Looks Like Today. Nielsen Norman Group. Pobrane z: https://www.nngroup.com/articles/ux-career-advice/ (dostęp: 31.10.2023).
Hamilton, L. K., Boman, J., Rubin, H., Sahota, B. K. (2019). Examining the Impact of a University Mentorship Program on Student Outcomes. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 8 (1), 19–36. DOI: 10.1108/IJMCE-02-2018-0013.
Lejonberg, E., Elstad, E., Sandvik, L. V., Solhaug, T., Christophersen, K. A. (2018). Mentors of Preservice Teachers: The Relationships between Mentoring Approach, Self-efficacy and Effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7 (3), 261–279. DOI: 10.1108/IJMCE-12-2017-0076.
Łużniak-Piecha, M., Golińska, A. (2012). Rozpęd – opis modelu i koncepcji badawczej, czyli jak skutecznie mentoring podnosi satysfakcję zawodową mentorów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 24 (2), 79–100. DOI: 10.5604/01.3001.0009.5800.
Łużniak-Piecha, M., Kaczkowska-Serafińska, M., Lenton, A. (2016). Mentoring odwrócony – korzyści dla organizacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 40 (2), 101–115. DOI: 10.5604/01.3001.0009.4504.
Mościchowska, I., Rutkowska, J., Skórski, T. (2021). User Experience i Product Design w Polsce 2021, 7, 1–50. Pobrane z: https://raportux.pl/Raport-UX-2021.pdf (dostęp: 31.10.2023).
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2019). The Science of Effective Mentorship in STEMM. Washington, DC: The National Academies Press. DOI: 10.17226/25568.
Nielsen, J. (2017). A 100-Year View of User Experience. Pobrane z: https://www.nngroup. com/articles/100-years-ux/ (dostep: 31.10.2023).
Stanković, A. (2022). Mentoring w praktyce: partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju. Warszawa: Wolters Kluwer.
Załoga, W. (2019). Rozwój zawodowy pracowników w ujęciu literaturowym – wybrane aspekty. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 14 (2), 29–41. DOI: 10.37055/nsz/129532.
Zawistowska, A. (2018). Poczucie skuteczności i pozytywne autostereotypy – przypadek kobiet w naukach ścisłych i technicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (26), 87–108. DOI: 10.12775/PBE.2018.005.
Zeldin, A. L., Pajares, F. (2000). Against the Odds: Self-efficacy Beliefs of Women in Mathematical, Scientific, and Technological Careers. American Educational Research Journal, 37 (1), 215–246. DOI: 10.2307/1163477.
Zulkosky, K. (2009). Self-Efficacy: A Concept Analysis. Nursing Forum, 44 (2), 94–97. DOI: 10.1111/j.1744-6198.2009.00132.x.